Svar: Amning efter kort og lang lur

26. juni 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt skal din dreng lægges til brystet, når han viser behov, og han skal derfor ikke holdes væk fra brystet, hvis han har brug for at die. Det er vigtigt, at man ikke ammer efter skema, men netop lægger ham til, som han viser behov for. Når man ammer frit på denne måde, så sikrer man at mælkeproduktionen bibeholdes samtidig med, at han selv kan regulere sit behov - om han har brug for en tørstslukker eller mere mættende mælk...

Man kan i princippet ikke amme for meget, men kan godt amme for lidt... og det er helt normalt, hvis man de første 6-8 uger ammer 8-12 gange i døgnet eller mere. Amning er meget mere end at få mælk, det er også nærhed, tryghed, tilknytning osv.

Men, nogle gange kan man godt komme til at amme meget hyppigt, uden at barnet egentlig har behov for helt så hyppige måltider - og hvor barnet så netop begynder at slatspise lidt, det vil sige aldrig rigtig dier særligt længe og ikke rigtigt fornemmer mæthed, finder ro i kroppen og falder godt i søvn... Hvis barnet dier meget hyppigt uden rigtig at blive mæt og træt, vil det ofte være en god idé at se lidt på amningen, ammeteknik, ammehyppighed osv. I første omgang skal man sikre sig, at barnet har korrekt fat om brystet og dier med god teknik, derefter vil det være rigtig godt, at hjælpe barnet med at spise effektivt ved brystet, variere mellem ammestillingerne, så brystet stimuleres og tømmes forskelligt, holde barnet lidt igang, så barnet ikke falder for meget i søvn undervejs osv. Og du skal naturligvis også have en fornemmelse af, at du har mælk nok, og at han ikke dier hyppigt eller langvarigt ved brystet, fordi han søger at få din mælkeproduktion sat op...

Hvis han trives godt og amningen fungerer, så vil det normalt være sådan, at han efter en lang lur, hvor han har sovet et par timer, naturligt vil være sulten, når han vågner. Her vil han derfor kunne have brug for en længere amning, hvor han spiser et hovedmåltid. Derefter vil I måske kunne have en vågenperiode, hvor I pludrer, hygger, leger lidt osv. og før han så bliver puttet til næste lur, vil han ofte have brug for brystet igen - hvor han så måske dier kortvarigt, men fyldes op med mælk, før han skal sove. Det kan naturligvis også være omvendt, ...

Annonce

... så han efter en længere lur dier mere kortvarigt og så spiser mere, før han skal sove igen - det er her, at han selv skal have lov til at styre sit behov og spise som han viser behov for :)

Hvis han har sovet en kort lur på måske 45 minutter, vågner op og virker søgende, smasker osv. så vil han godt kunne have brug for at få brystet, og derved få en lille trøstetår eller beroligende tår - og vil så falde i søvn igen. Du kan altså godt bruge brystet til at få ham videre i søvnen her, og derefter vil han så måske kunne sove et lidt længere søvnstræk. Det kan også være, at han i stedet vil have glæde af en sut, fordi det at sutte hjælper mælken videre ned i mave- og tarmsystem og giver ro i maven, og at han netop efter at have sovet lidt, har brug for lidt hjælp her, uden at han nødvendigvis ammes igen. Det er ikke nødvendigvis fordi han har brug for mere mælk i maven, at han virker søgende...

Han kan naturligvis også vågne op efter en kort lur og have brug for at få mælk igen og så være vågen, men nogle gange vil det ikke være nødvendigt at amme ham allerede her, hvis han er ammet før han blev lagt til at sove. Det kan her naturligt spille ind, hvor meget han tidligere har spist hos dig, hvor varmt han har det, når han vågner osv. Hvis han har det rigtig varmt, sveder i nakken mv. så vil han naturligt have brug for mælk/tørstslukker, men hvis han vågner og virker godt tilpas, så vil du sansynligvis godt kunne trække tiden lidt, før du så lægger ham til brystet...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med den alder han har, vil han naturligt også kunne begynde at sutte på sine fingre. Hænderne finder munden nu, og det at han sutter på fingre, er et udviklingstegn og ikke nødvendigvis tegn på, at han er sulten...

Der er altså ikke nogen fast regel for, hvordan du præcis skal gøre, hvor lang tid han skal die og hvor hyppigt, du er nødt til at amme med en vis fleksibilitet - men de fleste børn vil i din drengs alder have behov for brystet, som en fast del af deres putteritual, og de skal så her selv styre, om det er en tørstslukker eller et hovedmåltid. Hvis luren er lang, vil de ofte have brug for amning, både når de vågner og før de så skal sove igen...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Læs også meget gerne "Helens bog om Amning & Flaske" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor