Svar: Afvænning fra amning
17. juni 2018
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt, at far holder barsel - det lyder som om, at de to hygger sig rigtig meget og som om, at det umiddelbart går rigtig godt - men lillepigen savner mor og higer efter brystet, når du kommer hjem... Og her er det vigtigt, at du forsøger at holde igen med brystet:)
Jeres datter er 9 måneder nu, og det betyder, at hun faktisk godt ved, at mor og bryst ikke er et hele - at I er to forskellige ting. Hun ved f.eks. godt, at hun ved at bide dig i brystet, kan få en reaktion fra dig. Og selvom du gerne vil være der for hende, når I har været adskilt hele dagen, så er det vigtigt, at du holder igen med brystet og forsøger at være der for hende på alle mulige andre måder. Hun skal afledes, og hun skal tilbydes mere rigtig mad i stedet - ammemaraton eftermiddag og aften er nødt til at stoppe:)
En dagsplan som passer til en pige på 9 måneder - og som jeg har lavet ud fra dine angivne tider - kan se således ud:
Morgen 7: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, kogte grøntsagsstykker, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle og lignende. Og suppleres også meget gerne med grøntsagsmos - det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas, som passer til hendes alder. Vand af kop.
Tilbydes en banan sammen med en kop mme - og puttes til middagslur ca kl 13...
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Skal ikke ammes, når mor kommer hjem - denne amning fjerner appetitten fra aftensmaden. Kan få masser af knus, kram og kys - og hvis du skønner, at du er nødt til at amme hende her, så skal du gøre det kortvarigt - det er kun en "hej, så er mor tilbage og alt er godt -amning"...
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i større stykker, som hun selv kan gnave, og små hapsere som spises med fingrene eller med gaffel. Der suppleres med lidt mos på gaffel eller ske - kartofler moses med sovs og frikadellen gives i stykker :) Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. Det vil være rigtig fint, hvis mor giver hende badet, fordi det er en måde, hvorpå hun kan mærke dig, og I har nærhed og tæt kontakt, uden at du giver hende brystet. Det sikrer også, at hun ikke falder i søvn om aftenen, men puttes, når hun så er putteklar...
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30-19.45 - det skal være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Vand af kop. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften 23-01: Ammes en gang, når hun vågner og selv søger brystet - og ellers skal du ikke amme yderligere. Efter midnat, skal hun nu sove uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Du er nødt til at skære ned for amningerne, for at skabe plads til mere rigtig mad i maven. Hun får så meget mælk hos dig, at det går ud over hendes appetit - og du skal væk fra tankegangen om, at så længe hun får noget hos dig så får hun jo noget... Det er vigtigt, at du skærer ned for mælkeindtaget, for at skabe plads til mere rigtig mad.
Far skal forsøge at følge dagsplanen og i takt med at mælkeindtaget skrues ned, så vil hun naturligt kunne spise lidt mere i løbet af dagen - og i takt med at hun spiser mere om dagen, vil du også bedre kunne trappe ud af amningerne - det hænger jo sammen:)
I dagsplanen har jeg indført et bad om aftenen. Dette bad har flere fordele - for det første, så vil det være med til at holde hende vågen og I undgår powernappen ved brystet. For det andet, så stimulerer badet hende rigtig godt både motorisk og mentalt og hjælper hende til bedre at kunne finde ro, når hun skal sove - især hvis det ligger en time før hun puttes og det afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv.
Og efter badet har jeg så indført en godnatgrød. Den er med til at sikre, at hun ikke går sulten i seng og derfor ikke behøver søge brystet om natten, fordi hun har brug for mere mad. Selvom mæthed skal skabes hele dagen igennem og starter med morgengrøden, så er det en god idé at sikre, at hun er fyldt godt op med mad i maven, før natten begynder.
Og som du kan se - så starter dagen med morgengrød, og du skal ikke længere amme hende om morgenen. Selvom du måske synes, det er rigtig hyggeligt, når I vågner på denne måde, og det er en rar måde for jer alle tre at starte dagen på, så påvirker mælkeindtaget her naturligt hendes indtag af rigtig mad morgen, formiddag og frokost... og det går naturligt ikke :)
Jeg ved godt, at det er svært, fordi hun jo søger dig og søger brystet, og du mærker, at det er det hun vil og har behov for... jeg forstår det godt. Og det er særlig svært hos jer i øjeblikket, fordi du ikke er hjemme i dagtimerne, og så er jeres datter i separationsfasen nu - det betyder, at hun vil søge dig ekstra meget og også have tendens til at søge brystet ekstra... det hører med, men det er stadig okay, at du holder igen med brystet, så det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes...
Hun vil i kraft af sin alder og den udvikling, som hun går igennem, også have en stor motorisk uro, få sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, og hvor hun vil have brug for din (eller fars) hjælp til at blive lagt rigtigt igen.. og det er her vigtigt netop at hjælpe hende med stillingskift, beroligende ord, hænder og kærtegn - og uden at give hende brystet i munden. Hun behøver ikke undvære sin mor, selvom hun skal undvære brystet...:) Mor og bryst er som sagt to forskellige ting, og det er I nødt til at holde lidt fast i, også selvom det er svært... :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver et lille skub i den rigtige retning, så I kan få skabt lidt ændringer hos jer, som I alle tre kan trives med: )
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske