Svar: Ammebarn til flaske
7. juni 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Da din datter fint tager imod en flaske med vand, så har hun ingen problemer med at finde ud af sutteteknikken - der er stor forskel på, hvordan man sutter på et bryst og en flaske, men det finder hun rigtig fint ud af.
Det lyder derfor som om, at det er smagen af erstatning, som hun ikke bryder sig om. Du kan overveje, om du kan malke lidt ud og give hende din mælk på flaske, for at se om hun på den måde kan vænne sig til det. Men da du gerne vil stoppe med at amme, så er der ikke umiddelbart grund til, at du nu begynder at malke en masse ud... Derfor kan du i stedet forsøge med lidt forskelige type erstatning.
Du kan købe erstatning på brik. Det er lidt dyrere, men giver dig mulighed for at prøve lidt forskellige slags. De smager alle sammen forskelligt, og nogle børn kan bedre lide en slags end en anden. Både Nestle (NAN), Semper (Allomin), Hipp (BabyCombiotik) og Arla (Baby&Me) laver modermælkserstatning på brik.
Derudover så kan det også hænge sammen med, at du måske ofte starter med at amme hende og derefter så forsøge med flasken. Det betyder, at hun så har fået en del mælk hos dig, og så vil hun naturligt kunne foretrække vand. Hvis du derimod erstatter brystet med en flaske, så hun får mælken af flaske, i stedet for brystet, så vil hun måske acceptere flasken med mælk...
Det vil ofte være en god idé med bryst/flaske 3 gange dagligt - før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at de i vuggestuen kan give hende flaske med mme før hun puttes til sin middagslur - det er tænkeligt, at de godt kan få hende til at tage imod en flaske med mme, da situationen der er en anden - og de ikke forbindes med amning. Hjemme kan du så bibeholde amningen før putning om aftenen i en periode, men så forsøge med en flaske sen aften. Hvis du kan give hende flaske mere eller mindre i søvne omkring kl 23-24, så vil hun måske acceptere den og godt fyldt op med mælk der, kan hun så sove helt uden bryst til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Og gradvist kan du så forsøge at komme helt væk fra amningen før putning og se om hun vil acceptere flaske med mme i stedet...
Hvis det ikke ved at forsøge ovenstående kan lykkes at få hende til at acceptere flaske med mme, så må du fortsætte med at amme hende to gange dagligt - aften og sen aften og i vuggestuen, må de så give hende flaske med vand. Så får hun stadig sit væskebehov dækket. Derudover må du så lave hendes grød og mos med modermælkserstatning, så hun får ekstra mælk den vej igennem og du kan også forsøge at tilbyde hende lidt ekstra mme af en kop, som alternativ til sødmælk. Så erstatningen gør det ud for den ene amning, som hun så må undvære :)
Og så til det med at hun bider dig... Det er helt normalt, at børn i din datters alder kan finde på at bide, når de ammes. Hun er bevidst nu, så bevidst, at hun godt ved at mor og brystet er to forskellige ting - I er ikke et hele, men hænger sammen, og når hun bider dig, så får hun en reaktion, og den reaktion skal udforskes.
Derfor må du meget gerne sige "Nej!" eller "Av!", når hun bider dig og du må gerne sige det så højt, at hun bliver forskrækket og slipper. På den måde får du signaleret, at det her er ikke en sjov leg, det her bryder du dig ikke om. Det er vigtigt, at du ikke sender forvirrende signaler til hende... :)
Derudover skal du holde øje med, hvornår hun bider, - er det først eller sidst i amningen? Og så skal du være parat der. Hvis det er først i amningen, så kan det være en god idé, at du stimulerer dit bryst lidt, før du lægger hende til, så din mælk begynder at løbe og hun ikke behøver bide for at få sat gang i nedløbsrefleksen. Hvis det er sidst i amningen, så vil det være godt, at tage hende fra, før I når det tidspunkt, hvor hun skal til at bide dig...
Vær opmærksom på, om du sidder og spænder i kroppen, når du ammer - fordi du nu er bange for om hun bider dig... Det kan gøre, at din mælk har sværere ved at løbe og gøre, at hendes tendens til at bide, så bliver større..
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske