Svar: Passiv amning - mor som sut
1. juni 2018
Alder:
1 mdr.
Kære Kris
Tak for dit fine spørgsmål :)
Man kan desværre ikke sætte tid på en amning, hvor længe din dreng har behov for at die afhænger af mange ting. Det spiller f.eks ind, om han blot har brug for en tørstslukker eller brug for at spise et hovedmåltid. Det spiller også ind, hvor hurtig din nedløbsrefleks er, og hvordan han dier, hvordan han sutteteknik er og hvordan han er til at holder vakuum. Tidspunktet på dagen spiller ind - du har ofte mere mælk først på dagen, og din mælk er mere koncentreret sidst på dagen. Og så kan han naturligvis også nogle gange føle behov for brystet, fordi det hjælper ham med at koble fra og finde roen - og det skal han også have lov til...:)
Det betyder, at han nogle gange måske kun vil die i få minutter, fordi han enten har brug for den vandholdige tørstslukkende mælk og andre gange kan die i længere tid - måske 20-40 minutter, fordi han her er reelt sulten. Og så er børn (og mødres bryster) også forskellige, så nogle børn kan faktisk spise et hovedmåltid på måske kun 10 minutter, hvilket også vil være helt normalt - altså ikke rigtig nogen faste regler her...
Derfor må du prøve at lægge mærke til hans signaler, når han dier. Så længe han holder vakuum og dier hos dig, og du kan holde ham lidt igang ved at trykke ham under fødderne, nusse ham i håndfladen osv. så må du gå ud fra, at han har brug for at ligge ved brystet - også selvom du ikke kan høre, at han synker hele tiden :)
Mange børn vil slippe brystet selv, når de er færdige med at spise, men det er ikke alle, og det kan naturligvis være dette som forvirrer dig. Men hvis han falder i søvn, og du forholdsvis let kan lirke brystet ud af munden på ham, hvor han bare ligger med mælk i mundvigene og sover, så kan du rolig flytte ham fra dig og hjælpe ham med at sove videre i liften. Hvis du prøver at lirke brystet ud af munden på ham, og han bliver ked af det eller irriteret over dette og viser tydeligt tegn på at have behov brystet igen, så er han ikke færdig med at spise og han skal fortsat ammes, men hvis du kan lirke brystet ud, og han accepterer dette, stadig virker helt rolig og mæt, så må du gå ud fra, at han sandsynligvis har fået den mælk i maven, som han behøver...
Situationen som du beskriver - hvor han har været ked af det, ikke kan finde ro og du så efter nogle forsøg får ham til at tage imod brystet og han lukker øjnene og vejrtrækningen bliver rolig - her vil han sandsynligvis bruge brystet som tryghed og ro, og det er rigtig fint. Det er det mest trygge sted han kan være :) Og når du efter lidt tid bliver i tvivl om, hvorvidt han egentlig dier eller sover, så kan du prøve at trykke ham lidt i håndfladen og under fødderne, som han hans sutterefleks går igang igen. Du kan derefter også prøve at lirke brystet ud af munden på ham, og se hvordan han reagerer på dette - bliver han ked af det, så giver du ham brystet igen, men er han okay med at du fjerner brystet, så er det også fint at gøre dette. Når han har været rigtigt ked af det og har haft svært ved at finde ro, så er det også dejlig for ham at være i din favn, mærke dig og føle sig omsluttet og tæt - også uden at have brystet i munden :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske