Svar: Sveder meget under amning

23. maj 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Når barnet spiser et hovedmåltid ved brystet, så siger man, at det i energiforbrug svarer til, at du skulle gå op til 10. sal af trapperne - det er rigtig hårdt arbejde, og du ville også komme til at svede... Og det er helt naturligt, at små børn kommer til at svede meget, når de ligger i vores favn og bliver ammet...

Spædbørn sveder ofte mest i hovedbunden, i nakken og på ryggen, så du skal være opmærksom på, at han kan komme af med varmen disse steder, og det er rigtig godt, at du sikrer dig, at han ikke har alt for meget tøj på eller er pakket for varmt. Det vil sige, at du skal undgå at svøbe ham i et klæde eller i babydynen, især nu hvor det er så varmt.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan prøve at løsne dit greb/din favn lidt omkring ham, når du ammer ham, så han ikke ligger alt for tæt pakket ind til dig, men stadig får lidt luft, når han ligger i din favn - uden at han på nogen måde må føle, at du ikke holder ham tæt, og uden at han risikerer at glide ud på brystet og die for yderligt... håber du forstår, hvad jeg mener...

Selvom han også sveder, når han ligger hud mod hud med dig, så er det rigtig godt for ham at ligge hos dig, fordi det faktisk er med til at stabilisere hans temperatur, hans puls, hans vejrtrækning mm. Og hvis han er meget varm, så vil du faktisk sænke din egen temperatur lidt, og modsat - hvis han virker kold, ...

Annonce

... så vil du øge din temperatur lidt, for at holde ham varm. Så når I ligger hud mod hud, så vil din kropstemperatur regulere sig lidt efter hans behov.

Det er dog lige nu meget varmt, og vi kan alle godt få det ekstra varmt af tæt fysisk kontakt, så det er naturligvis rigtig fint, hvis du nogle gange efter amning putter ham over i liften og lader ham sove lidt på afstand af dig. Giv ham lidt let bomuldstøj på og lad ham evt. sove med et tyndt bomuldstæppe i stedet for babydynen, hvis den er for varm for ham lige nu. Prøv om du indendøre kan holde soveværelset nogenlunde køligt, ved at lade vinduer være åbne og gardinerne rullet for, så rummet bliver fyldt med frisk kølig luft, før han skal sove i rummet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mærk ham i nakken, når han sover. Hvis han sveder i nakken, så har han det for varmt og skal have noget af tøjet eller dynen/tæppe af sig. Hvis han er kold i nakken, så skal han iklædes mere tøj eller puttes ekstra med dyne/tæppe. Hvis han virker tilpas i nakken, så har han det godt og du skal ikke ændre på hans tøj, dyne/tæppe... Og når han så ammer hos dig, så er det naturligt, at han bliver varm og sveder fordi det som sagt er hårdt arbejde - men når han er færdig med at spise, så skal han ikke ligge og "kampsvede", men skal virke til at have det godt og temperaturen skal igen stabilisere sig...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie