Svar: Sveder meget under amning
23. maj 2018
Alder:
0 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Når barnet spiser et hovedmåltid ved brystet, så siger man, at det i energiforbrug svarer til, at du skulle gå op til 10. sal af trapperne - det er rigtig hårdt arbejde, og du ville også komme til at svede... Og det er helt naturligt, at små børn kommer til at svede meget, når de ligger i vores favn og bliver ammet...
Spædbørn sveder ofte mest i hovedbunden, i nakken og på ryggen, så du skal være opmærksom på, at han kan komme af med varmen disse steder, og det er rigtig godt, at du sikrer dig, at han ikke har alt for meget tøj på eller er pakket for varmt. Det vil sige, at du skal undgå at svøbe ham i et klæde eller i babydynen, især nu hvor det er så varmt.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan prøve at løsne dit greb/din favn lidt omkring ham, når du ammer ham, så han ikke ligger alt for tæt pakket ind til dig, men stadig får lidt luft, når han ligger i din favn - uden at han på nogen måde må føle, at du ikke holder ham tæt, og uden at han risikerer at glide ud på brystet og die for yderligt... håber du forstår, hvad jeg mener...
Selvom han også sveder, når han ligger hud mod hud med dig, så er det rigtig godt for ham at ligge hos dig, fordi det faktisk er med til at stabilisere hans temperatur, hans puls, hans vejrtrækning mm. Og hvis han er meget varm, så vil du faktisk sænke din egen temperatur lidt, og modsat - hvis han virker kold, så vil du øge din temperatur lidt, for at holde ham varm. Så når I ligger hud mod hud, så vil din kropstemperatur regulere sig lidt efter hans behov.
Det er dog lige nu meget varmt, og vi kan alle godt få det ekstra varmt af tæt fysisk kontakt, så det er naturligvis rigtig fint, hvis du nogle gange efter amning putter ham over i liften og lader ham sove lidt på afstand af dig. Giv ham lidt let bomuldstøj på og lad ham evt. sove med et tyndt bomuldstæppe i stedet for babydynen, hvis den er for varm for ham lige nu. Prøv om du indendøre kan holde soveværelset nogenlunde køligt, ved at lade vinduer være åbne og gardinerne rullet for, så rummet bliver fyldt med frisk kølig luft, før han skal sove i rummet.
Mærk ham i nakken, når han sover. Hvis han sveder i nakken, så har han det for varmt og skal have noget af tøjet eller dynen/tæppe af sig. Hvis han er kold i nakken, så skal han iklædes mere tøj eller puttes ekstra med dyne/tæppe. Hvis han virker tilpas i nakken, så har han det godt og du skal ikke ændre på hans tøj, dyne/tæppe... Og når han så ammer hos dig, så er det naturligt, at han bliver varm og sveder fordi det som sagt er hårdt arbejde - men når han er færdig med at spise, så skal han ikke ligge og "kampsvede", men skal virke til at have det godt og temperaturen skal igen stabilisere sig...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske