Svar: Falder i søvn under amning

23. maj 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kris

Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar - og jeg er kun glad for at kunne hjælpe og dele lidt tanker med dig :)

Det er helt naturligt, at din dreng falder i søvn ved brystet. Det kræver meget energi at die hos dig og det er rigtig hårdt arbejde, så derfor vil han have tendens til at falde i søvn, når han dier.

Det lyder også helt normalt, at han nogle gange efter amning godt kan være vågen, begynde at se mere på dig, pludre osv. - og andre gange ikke er vågen ret længe, før han så sover igen. Med den alder han har, så vil det naturligt være begrænset, hvor lange vågenperioder han har.

Det vigtigste er at han, præcis som du beskriver, vågner op, og dermed melder sig til måltiderne ca. hver 3-4 time. Spiser godt, så han får hvad han har behov for af mælk, bliver skiftet osv. og så må han gerne sove videre. Han behøver altså ikke være vågen og aktiv i længere perioder, når han ikke er ældre end han er, men han må ikke virke sløv, apatisk eller sove så længe, at han mister måltider.

Derfor skal du lade ham ...

Annonce

... sove, når han igen falder i søvn og skal ikke vække ham i en sådan situation. Små børn skal som udgangspunkt ikke vækkes men sover, når de har brug for at sove og vågner naturligt, når de ikke har brug for at sove mere. Når det så er sagt, så er der naturligvis også undtagelser og hos så lille et barn, så er det vigtigt, at han ikke sover så længe, at han ikke indtager mælk nok. Derfor vil jeg anbefale, at du vækker ham efter 3.5-4 timer, hvis han ikke her begynder at vise tegn på at vågne. Start med at rumstere lidt rundt om ham, for at se om dine lyde kan vække ham, og hvis det ikke er nok, så må du tage ham op, vække ham stille og roligt, skifte bleen eller lignende, hvorefter du så kan tilbyde ham brystet - så du sikrer, at han får sit mælkebehov og dermed også væskebehov tilstrækkeligt dækket.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det lyder dog ikke til at være nødvendigt hos jer, da han lyder til at kunne regulere sit behov fint og også vågner og melder sig selv - ligesom han lyder til gerne at ville die og på ingen måde virker sløv :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.