Svar: Falder i søvn under amning
23. maj 2018
Alder:
0 mdr.
Kære Kris
Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar - og jeg er kun glad for at kunne hjælpe og dele lidt tanker med dig :)
Det er helt naturligt, at din dreng falder i søvn ved brystet. Det kræver meget energi at die hos dig og det er rigtig hårdt arbejde, så derfor vil han have tendens til at falde i søvn, når han dier.
Det lyder også helt normalt, at han nogle gange efter amning godt kan være vågen, begynde at se mere på dig, pludre osv. - og andre gange ikke er vågen ret længe, før han så sover igen. Med den alder han har, så vil det naturligt være begrænset, hvor lange vågenperioder han har.
Det vigtigste er at han, præcis som du beskriver, vågner op, og dermed melder sig til måltiderne ca. hver 3-4 time. Spiser godt, så han får hvad han har behov for af mælk, bliver skiftet osv. og så må han gerne sove videre. Han behøver altså ikke være vågen og aktiv i længere perioder, når han ikke er ældre end han er, men han må ikke virke sløv, apatisk eller sove så længe, at han mister måltider.
Derfor skal du lade ham sove, når han igen falder i søvn og skal ikke vække ham i en sådan situation. Små børn skal som udgangspunkt ikke vækkes men sover, når de har brug for at sove og vågner naturligt, når de ikke har brug for at sove mere. Når det så er sagt, så er der naturligvis også undtagelser og hos så lille et barn, så er det vigtigt, at han ikke sover så længe, at han ikke indtager mælk nok. Derfor vil jeg anbefale, at du vækker ham efter 3.5-4 timer, hvis han ikke her begynder at vise tegn på at vågne. Start med at rumstere lidt rundt om ham, for at se om dine lyde kan vække ham, og hvis det ikke er nok, så må du tage ham op, vække ham stille og roligt, skifte bleen eller lignende, hvorefter du så kan tilbyde ham brystet - så du sikrer, at han får sit mælkebehov og dermed også væskebehov tilstrækkeligt dækket.
Det lyder dog ikke til at være nødvendigt hos jer, da han lyder til at kunne regulere sit behov fint og også vågner og melder sig selv - ligesom han lyder til gerne at ville die og på ingen måde virker sløv :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske