Svar: Nyfødt - Amning og søvn del 2
20. maj 2018
Alder:
0 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Det er rigtig godt, at du ikke har sår, revner eller smerter i forbindelse med amning. Det tyder derfor på, at din dreng dier med god teknik og har korrekt fat om brystet.
Det er også rigtig godt, at du kan mærke, at din mælk løber til, og at det "strammer/trækker" i brystet, ligesom du fornemmer, at dine bryster bliver lidt tungere og mere faste, når der er gået lidt tid siden han diede sidst. Det er super fint :)
Helt små børn har ikke så meget rutine. De følger faktisk lidt det mønster, som de har haft inde i maven, så hvis du f.eks. har oplevet, at han har sparket meget i din mave om aftenen, vil han måske have en vågenperiode om aftenen, nu hvor han er komme ud...
Generelt ligger søvnbehovet for en nyfødt på 16-18 timer i døgnet og omkring 16 timer, når den lille er en måned gammel. De fleste børn sover 9-10 timer om natten, naturligt afbrudt af mælk og ca. 6-8 timer i løbet af dagen. Antallet af dagslure kan variere meget, nogle børn sover få og meget lange lure, andre børn sover flere men lidt kortere lure.
Du skal regne med at amme ca. 8 gange i døgnet, hvilket svarer til at du ammer hver 3 time. Dette er hovedmåltider. Derudover kan det godt komme et par tørstslukker ind imellem, men ca. hver 3 time vil være en god rettesnor - også i forhold til, hvornår din dreng sover, hvor længe han kan sove og hvornår han så skal have mælk igen.
Når han har sovet et par timer, så vil han naturligt godt kunne være sulten eller tørstig, lige når han vågner og have brug for mælk. Derfor skal du naturligvis tilbyde ham brystet her, og så må han selv regulere, om han vil die kortvarigt og få sin tørstslukket, eller om han har brug for at die i længere tid, for at få et reelt måltid. Og herefter vil han så ofte godt kunne være vågen i lidt tid, hvor I kan pludre lidt sammen, røre ved hinanden, være sammen, du kan pusle ham osv. før han så skal ammes og sove igen. Og igen må du lade ham selv regulere denne amning - hvis han kun har slukket tørsten da han vågnede, vil han ofte have behov for et længere måltid her - hvis han spiste godt, da han vågnede, vil det være fint, at du blot tilbyder ham en tørstslukker, før du putter ham fra dig og lader ham sove igen.
I princippet må der gå op til 4 timer mellem to amninger - altså fra en amning starter og til en ny amning begynder. Men lige nu, hvor han er så lille og ny, vil han sandsynligvis die hyppigere, og tager han så langt et søvnstræk, vil det være dejligt, hvis det sker om natten og ikke om dagen..:) Det er meget svært at sætte tid på amning - både i forhold til, hvor længe han skal die af gangen og hvor hyppigt du skal amme, men det kunne f.eks. godt være sådan, at han f.eks. vågner efter en 2 timers lur kl 12, her er han så sulten og spiser rigtig godt, får et fuldt måltid, så er han vågen i en times tid, hvor I leger, hygger, pludrer osv. så bliver han ammet kortvarigt (får en tørstslukker) og bliver derefter puttet - og her er klokken så måske 13.30, hvor efter han så måske sover et par timer mere, til klokken så er 15.30, hvor han vågner og spiser godt igen. Det vil sige, at han her er ammet kl ca 12 og 15.30 - altså med 3.5 times mellemrum, har sovet et par timer godt ind imellem og også fået en kortvarigt tørstslukkende amning...
Det er også vigtigt, at du kender til hans bevidsthedsstadier. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. De forskellige bevidsthedsstadier er:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. Igen ikke ensbetydende med at han skal sove lige nu ...
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan også ofte ses lige der, hvor han er ved at vågne op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og han ruller med øjnene. Det er i denne periode, at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Det lyder som om, at du nogle gange skal lade ham ligge og kikke lidt - både kikke på dig, men også ligge og kikke lidt ud i rummet, fornemme verden omkring sig, samtidig med at du naturligvis er der for ham. Men når han er vågen, skal han ikke nødvendigvis die - for det lyder som om, at du ammer ham meget hyppigt og han så ender med at gylpe en del og få lidt mavekneb. Så din fornemmelse af at "det virker for meget" er nok rigtig, selvom han har brug for ekstra væske, når det er varmt - og selvom han stadig er så lille og ny, at din amning stadig skal have tid til at etablere sig og mælken regulere sig:)
Og ja - du må meget gerne amme ham, putte ham i barnevognen og gå en tur med ham. Det kan være en rigtig god rutine for ham og dig, og det vil være rigtig godt at lære ham at sove i sin barnevogn fra starten, så han bliver tryg ved dette :) Andre gange vil det være fint, at du putter ham i liften og f.eks. stiller liften i soveværelset, så han er i nærheden og du kan høre ham, men også sover lidt afsides og hvor der er lidt ro. Soveværelset må gerne være fyldt med kølig frisk luft og nedrullede gardiner :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske