Svar: 6 måneder babygirl

6. maj 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har hørt godt om mig og min hjemmeside, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Du fortæller, at du ammer - men jeg kan ikke ud af dit brev se, om du også giver skemad. Det vil være rigtig godt, hvis du starter op med lidt grød og mos - og vænner din datter til at spise dette mere og mere i løbet af dagen, for jeg tænker, at hendes afstand mod brystet godt kan tolkes som tegn på, at hun har behov for noget mere rigtig mad. Hun skal stadig ammes, men det er vigtigt, at hun også tilbydes grød og mos nu, ligesom hun skal lære at drikke vand af en kop.

Derudover tænker jeg, at du måske prøver at putte hende lidt for tidligt om aftenen. I forhold til hendes alder, så tænker jeg, at hun måske vil være parat til at sove omkring kl 19.30-20 og hvis du putter hende for tidligt, så bliver hun naturligt meget frustreret og ked af det, og så ender det med at køre op og gøre, at hun så slet ikke kan finde ro. Det lyder som om, at hun til sidst bliver overtræt og ender med at græde sig i søvn omkring kl 21.. så min umiddelbare tanke er, at hun skal puttes lidt senere, end du forsøger lige nu.

Da jeg ikke ved, om du er begyndt med lidt skemad, så laver jeg her en dagsplan, hvor der er plads til 3 måltider mad - morgenmad, frokost og aftensmad. Hvis du slet ikke er begyndt med skemad, vil det være rigtig godt, at du starter med lidt grød til frokost og når det fungerer godt, så tilbyder du hende lidt grøntssagmos til aften. Når hun kan spise to måltider dagligt og hendes mave fungerer fint med dette, så begynder du at tilbyde hende morgengrøden.

Hun behøver ikke få store mængder. Det vil være rigtig godt, hvis hun i begyndelsen bare spiser ½ dl af gangen. Det er bedre, at hun spiser ½ dl tre gange dagligt end at hun spiser 1.5 dl. på en gang. Også for at sikre, at hun ikke afviser brystet, fordi hun har fået for stor en mængde skemad. Der skal være plads i maven til begge dele.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kun tilbyder grød to gange dagligt og ellers giver grøntsagsmos. Du må gerne bruge lidt frugtmos som topping på en grød og hen af vejen skal der også kød og fisk i hendes grøntsagsmos, men da jeg ikke fornemmer, at I er så langt med skemaden endnu, så vent lidt med dette.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Vågner, leger, pludrer, hygger lidt med dig

Morgen 08: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop

Leger, hygger, pludrer, tumler

Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, hygger

Frokost 11.30-12: Tilbydes grød (anden slags end om morgenen) eller tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Leger, tumler og hygger lidt

Ammes og puttes til middagslur - måske ca kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16-16.30: Ammes

Sover måske en lille powernap

Aften 18: Tilbydes lidt ...

Annonce

... grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, det der kaldes et drømmemåltid og sover herefter videre

Midt nat - evt. amning omkring kl 03. I takt med at hun begynder at spise mere og mere mad i løbet af dagen, drikker vand af kop osv. så vil behovet for denne amning ikke længere være der, og du kan arbejde på at trappe ud af amning om natten.

Som du kan se, så er rytmen lavet sådan, at din datter tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes hun brystet, hver gang hun skal sove. Det betyder, at hun tilbydes brystet ca hver 3.5-4 time, og det vil være passende, at du ammer med dette interval. Det er med til at sikre hendes behov, men også med til at sikre, at hun ikke føler sig unødigt presset til brystet. Samtidig vil skemaden og vand af kop sikre, at hun får noget at spise og drikke, så hun ikke pludselig går flere timer uden at få noget, for det kan hun naturligt ikke tåle.

Når hun har fået lidt skemad og fået lidt mad og vand i maven, så er det meget tænkeligt, at hun igen vil kunne koncentrere sig lidt om brystet og være glad for at blive ammet :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også helt okay, hvis du nogle gange vælger at lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng. Ligesom du gør om natten :) Lad gerne vinduet i soveværelset stå på klem, så der kommer frisk kølig luft ind i rummet. Træk gardinerne for, og læg dig så ned og am hende i din seng - og lad hende falde i søvn ved siden af dig. Det er helt okay, hvis du lige nu prioriterer at amme hende på denne måde. Det kan få hende til at koble fra overfor verden og alt det hun også gerne vil opleve, samtidig med at hun selv kan søge brystet og styre sit behov og ikke føler sig presset unødigt. Og du kan samtidig også slappe lidt af - hvile er også vigtigt for din mælkeproduktion og hvis du stresser meget over det hele i øjeblikket, så kan det faktisk også nedsætte din mælkemængde, hvilket så vil gøre, at hun igen kan finde på at afvise brystet...

Vær også opmærksom på, om du har skiftet parfume, vaskepulver, sæbe du vasker dig med eller lignende. Det kan gøre, at du dufter anderledes, og kan nogle gange forklare, hvorfor hun så afviser brystet.

Hvis du evt. er begyndt at løbe, eller dyrke sport, så kan det også ændre sammensætningen i din mælk og dermed smagen af mælken - og det kan også gøre, at hun afviser brystet.

Har du fået menstruation? Det betyder hormonændringer, hvilket også kan påvirke mælkesmagen og gøre, at hun pludselig ikke vil die...

Man kalder det ammestrejke, når børn pludselig afviser brystet. Det sker nogle gange langsomt over længere tid og andre gange helt akut fra den ene dag til den anden. Det kan være en god idé at medtænke, om der er sket nogle ændringer i jeres hverdag, som kan forklare, hvorfor hun pludselig afviser dit bryst så voldsomt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København