Svar: Hormonspiral og mælkeproduktion
15. april 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit spørgsmål :)
En hormonspiral virker ved dagligt at afgive en lille smule af hormonet levonorgestrel (gestagen) i livmoderen. Den indeholder ikke hormonet østrogen, som normalt er det man oplever kan påvirke amningen.
Der vil gå en lille mængde gestagen over i brystmælken, men det er så lige en mængde, at det ikke er sandsynligt, at det har negativ indvirkning mængden af brystmælk eller på barnet. Lægemiddelstyrelsen anbefaler dog, at man undgår at lægge en hormonspiral op de første 6 uger af amningen... Mange får lagt spiralen op samtidig med, at lægen laver et gynækologisk tjek ca. 8 uger efter fødslen.
På indlægssedlen til Mirena Hormonspiral har jeg fundet følgende:
"Du kan amme, selv om du bruger Mirena. Den daglige dosis levonorgestrel og koncentrationen af det i blodet er lavere med Mirena end med anden hormonel prævention, selv om hormonet er set i modermælken. Det er ikke sandsynligt, at der vil være en risiko for barnet med den lave dosis, der frigives fra Mirena (0,1% af den samlede mængde) bliver overført til barnet. Der synes ikke at være nogen negative virkninger på barnets vækst eller udvikling, når du anvender Mirena fra 6 uger efter fødslen. Gestagener alene synes ikke at påvirke mængden eller kvaliteten af modermælken".
Der burde således ikke være en sammenhæng mellem oplæggelse af hormonspiral og nedsat mælkeproduktion... men jeg kan naturligvis ikke garantere dette...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske