Svar: Antal amninger - seks måneder. For meget eller for lidt?
6. april 2018
Alder:
6 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring antallet af amninger :) Når man ammer, så ved man jo aldrig helt, hvor meget barnet egentlig får - men du må stole på, at når du tilbyder brystet og hun tager imod, så får hun det, som hun har behov for. Derudover så kan det være godt at gå ud fra følgende tommelfingerregel:
6 måneder - 5-6 amninger i døgnet.
7 måneder - 4 amninger i døgnet
8-9 måneder - 3 amninger i døgnet
10-12 måneder - 2 amninger i døgnet
12+ måneder - 1 amning i døgnet, så længe både mor og barn trives med det
Det betyder, at en dagsplan til en pige på 6, knap 7 måneder - lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre indtil dagen starter omkring kl 06...
Morgen 6.30-7: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca. 9.30 som nu - denne amning trappes gradvist ud i 7 måneders alderen og mellemmåltidet erstatter således amningen her.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 14-14.30...
Eftermiddag 16.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos. I 7 måneders alderen må du gerne tilbyde flerkornsgrød med frugtmos som topping, så hun får et lidt større mellemmåltid her. Ammes lige nu - men i 7 måneders alderen vil mellemmåltidet ofte erstatte denne amning. Det er dog bedre, at du ammer her end at du ammer midt nat...
Sover ikke længere powernap
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - gerne fra begge bryster som nu
Sen aften 23-24: Ammes - det der også kaldes drømmemåltid. Hvis du kan holde dig vågen og gå sent i seng, så kan du tage hende op, lægge hende til brystet og på den måde forsøge at fylde hende lidt ekstra op til natten, så hun sover et længere søvnstræk før hun så skal ammes igen tidlig morgen. Det vil sige, at i stedet for at hun sover f.eks. fra kl 20-02, så kan de 6 timer ligge mellem 23.30-05.30. På den måde kan du også sikre, at amningen tidlig morgen ligger lidt tidligere og derfor ikke påvirker hendes indtag af morgengrød omkring kl 6.30-07...
Som du kan se af min dagsplan, så er den lavet sådan, at hun tilbydes skemad, når hun vågner og tilbydes brystet før hver lur. Sammen med skemaden tilbydes hun vand af kop og vand må også meget gerne bruges som tørstslukker imellem måltiderne. Jeg kan ud af din beskrivelse af, at du nogle gange ammer hende af to omgange mellem hver lur, og det forstår jeg godt - men jeg tænker, at mælken naturligt også kan mætte hende så meget, at den fjerner lysten til skemaden, så hun måske ikke spiser helt nok af dette. I hvert fald forklarer du, at du har svært ved at skrue op for mængden af skemad...
Når det så er sagt, så er det dog ikke nødvendigt, at hun spiser meget store portioner, det er bedre at hun spiser lidt og tit. Det er altså i princippet bedre, at hun spiser f.eks. ¾-1 dl. grød eller mos og få lidt gnave mad i hånden, drikker vand af op og så ammes før hun skal sove. End at hun spiser 1.5-2 dl. skemad og så ikke drikker nok...
I forhold til hendes tendens til hård mave, så er det naturligvis vigtigt, at du er opmærksom på at hun skal drikke nok væske - altså både ammes og også have en del vand af kop. Derudover er det vigtigt med grovere grødtyper, mere og mere varieret aftensmad - grøntsager, kød, fisk osv. Mad med mere og mere smag, mere og mere bid, ligesom hun naturligt også skal tilbydes frugt flere gange dagligt - gerne både frisk frugt og frugtmos. Det kan være nødvendigt at give hende f.eks. laktulose i en periode, som blødgør afføringen. Hvis hun har meget tendens til hård mave, vil dette naturligt også påvirke hendes lyst til og indtag af mere rigtig mad:)
Sørg også for at mobilisere hende, cykle med hendes ben, hjælpe hende med at trille omkring og bruge sig selv rigtig godt motorisk. Det er også med til at holde maven igang naturligt :)
Da hun skal starte i institution 1. juni og her vil have behov for 3 amninger i døgnet, så kan det være en overvejelse værd, om du vil lære hende at tage imod en flaske. De tre amninger ligger ofte godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Og det kan gøre det lettere for pædagogerne at passe og putte din datter, hvis hun er vant til at blive puttet med en flaske... Det er dog ikke sikkert, at hun vil acceptere den med den alder hun har nu og da hun lyder til at være rigtigt glad for brystet, men det kan være en overvejelse og måske et forsøg værd... alternativt kan hun evt. få mme af en kop før sin middagslur og så kan du evt. amme hende 3 gange derhjemme - f.eks. om eftermiddagen, når du henter hende og aften og sen aften, eller aften, sen aften og tidlig morgen... Det kan godt lade sig gøre at finde en løsning :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske