Svar: Amning, flaske og natteroderi
30. marts 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Mor til tre
Tak for dit brev :)
Det lyder bestemt ikke som om, at jeres datter mangler mælk. Du ammer ofte 10 gange eller mere i døgnet og supplerer de fleste gange med en flaske, så det lyder som om, at hun får hvad hun har behov for. Du fortæller dog, at du ofte ammer 1 time af gangen og når du efterfølgende supplerer med en flaske, så kan hun nogle gange spise 190 ml... Hvor meget drikker hun samlet af flaske i døgnet? Det vil være godt at lade indgå i vurderingen af, hvor meget hun reelt får hos dig, og hvorvidt du skal stoppe med amning...
Da hun vejer 7 kg og er 4 måneder gammel, så vil hendes udregnede mælkebehov i løbet af døgnet være ca. 980 ml. I denne alder vil de fleste børn trives med 6-8 hovedmåltider og det betyder, at hun vil have behov for mellem 125-165 ml hver gang. Hvis du ammer hende og hun efterfølgende altid drikker 150 ml, så vil dette tyde på, at hun faktisk ikke får så meget mælk hos dig - drikker hun kun 50 ml på flaske, så får hun stadig en del mælk, når hun dier hos dig...
Det giver naturligt en vis uro i maven, at hun både ammes og tilbydes flaske, og det kan godt gøre, at hun sluger mere luft og sover meget uroligt. Med den alder hun har, så kan det godt være en idé at overveje, om hun måske skal til at have lidt skemad - så nogle af amningerne bliver erstattet med skemad på sigt. Det vil sige, at du fremadrettet skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så tilbydes bryst/flaske, før hun puttes til en lur. På den måde får hun naturligt plads i maven til begge dele.
Det er korrekt, at børn der får fuld flaske, godt kan vise behov for skemad tidligere - det er dog barnets signaler som skal vise, hvornår skemaden skal introduceres, mere end barnets alder. Og når man både ammer og giver flaske, så anbefales det normalt, at man starter med skemad så tæt på 6 måneders alderen som muligt - men hos jer lyder det faktisk som om, at jeres datter godt kunne være parat lidt før. Børn der får flaske er vant til at spise lidt større mængder af gangen, vant til mere mælk i maven - og det lyder som om, at jeres datter er vant til dette og måske godt kunne have glæde af at noget af mælken stille og roligt blev erstattet af lidt grød og mos...
Kan hun holde hovedet selv? Åbner hun munden bevidst, når du tilbyder hende d-dråber på en ske? Virker hun interesseret i mad, som du spiser? Rækker hun ud efter eller følger hun din mad med øjnene? Fungerer hendes mave godt? Savler hun? Alt dette er tegn på, at I kan begynde med lidt smagsprøver på en ske, og jeg anbefaler, at I starter om dagen, det vil sige formiddag eller frokost, og når det fungerer her, så kan I forsøge med lidt smagsprøver om aftenen. Det er netop smagsprøver i starten og skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk - men stille og roligt vil skemaden naturligt begynde at erstatte nogle af amningerne.
Du kan altså godt i løbet af de næste uger måske begynde at tilbyde hende lidt skemad, som så gradvist erstatter nogle af amningerne. Så kan du i en periode stadig både amme og give flaske, før hun puttes. Men gradvist kan du godt gå over til kun at tilbyde hende flaske før hun skal sove, så du på den måde trapper ud af amningerne. Det vil være rigtig godt, hvis du erstatter en amning af gangen med flaske, så din krop naturligt kan følge med, og din mælkeproduktion gradvist nedsættes.
En skitseret dagsplan kunne evt. se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, tilbydes brystet når dagen begynder
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske
Sover dagens 3. lur
Aften: tilbydes lidt smagsprøver på lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres først, når skemaden om dagen fungerer. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten
Sen aften eller først på natten: Ammes /flaske
Midt nat: Ammes og sover videre
Som du kan se, så er der i denne dagsplan plads til ca. 7 amninger/flasker og 2 måltider skemad samt vand af kop og jeg håber, at det kan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen :) På sigt vil amningerne når hun vågner altså forsvinde, men hun vil stadig have behov for amning eller flaske før hver lur.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og jeg vil også anbefale dig meget min bog "helens bog om børn og mad". Den guider dig fra de første smagsprøver og til I er igang med familiemaden - fra 4-18 måneder. Og der er dagsplaner osv.
Du kan også have glæde af at læse min bog "Helens bog om amning og flaske". Både nu hvor du giver begge dele, men også i forhold til at skulle trappe ud af amning eller stoppe helt med amning og overgå til flaske...
Rigtig meget held og lykke fortsat :) Og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske