Svar: Amning og flaske
26. marts 2018
Alder:
2 mdr.
Kære fortvivlede mor
Velkommen til - og tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker omkring amning :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du har kæmpet rigtig meget med amning fra starten - og gør det stadig. Du har haft voldsomme brystspædinger, du har måtte malke ud, du har skulle "starte forfra", og du ammer nu med ammebrik. Du skriver, at amningen ikke blev, som du troede, det var ikke den start og det forløb, som du havde forestillet dig...
Du fortæller også, at amningen gør, at du føler dig låst. Du har brug for at komme ud af døren, du har brug for at kunne være lidt social, det er ikke særlig rart at skulle amme offentligt og amning er ikke længere hyggelig og dejlig for dig. Du er faktisk rigtigt ked af det og græder hver aften...
Du skriver: "Jeg er blevet ved da det er det bedste for min søn, men jeg kan mærke at jeg får det mere og mere skidt"...
Jeg tænker - amning er godt, men det skal ikke være amning for enhver pris, og det er altså langt bedre at have en mor, som er glad, og hvor det at give mælk er en hyggestund, fordi du vælger at give flaske, fremfor at holde fast i amningen, og du så sidder og spænder, bliver ked af det og på ingen måde nyder det...
Du skal naturligvis føle dig respekteret, og du skal have støtte til at stoppe amning, hvis det er det du beslutter. Du er netop en god mor, når du kan mærke efter, hvad der er nødvendigt for at både du og din dreng trives. Og der er i DK ikke problemer med urent drikkevand, og de modermælkserstatninger der er på markedet er rigtig gode. Du kan derfor trygt og roligt tilbyde din dreng flaske med modermælkserstatning i stedet for amning, og du kan godt give flaske med god samvittighed :)
Det du skal være opmærksom på er, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere, og jo større sandsynlighed vil der være for, at din amning stopper. Du skriver, at du fortsat gerne vil amme, men ønsker at udskifte nogle af amningerne med flaske - og det kan du godt gøre, men det vil naturligt betyde, at din mælkeproduktion nedsættes, så antallet af amninger bliver mindre og mindre og antallet af flasker gradvist vil blive sat op, hvorfor din dreng gradvist vil gå over til fuld flaske. Du skal derfor være parat til dette og have lyst til at amningen stopper helt på sigt.
Fordelen ved at trappe ud af amningen på denne måde er dog, at din dreng får både modermælkserstatning og modermælk i maven - det kan være med til at holde maven naturligt igang og sikre at overgangen til erstatning ikke er for hård for ham, så han pludselig får maveproblemer. Og så er det også vigtigt for, at din krop kan følge med. Da du er i risiko for at få brystbetændelse, så er det vigtigt, at du ikke stopper med amning fra den ene dag til den anden, men netop fjerner en amning af gangen, så din mælkeproduktion gradvist nedsættes.
Hvor længe du både kan amme og give flaske vil være forskelligt. Det kommer lidt an på, hvor hurtigt du går frem, og hvor glad din dreng bliver for flasken. Det vil være betydeligt lettere for ham at spise af en flaske end at spise af brystet, og når han ikke er ældre end han er, så vil der være stor sandsynlighed for at han foretrækker flasken, og bliver mere og mere irriteret på brystet, fordi han skal arbejde ekstra for føden der. Men du må se, hvordan det kan fungere hos jer.
Hvis du gerne vil have mulighed for at give flaske om dagen, så du kan komme ud, komme hjemmefra og være mere social, så kan du godt erstatte amningen før middagsluren med en flaske. Du kan også vælger at give ham en flaske om aftenen - eller far kan måske give flasken her, så du kan koble lidt fra og bruge aftenerne på at slappe af og hygge dig, fremfor at sidde og være ked af det :) Det vil så være rigtig godt, at du stadig ammer jeres dreng på de 5-6 andre tidspunkter, hvor du normalt ammer ham. Så det kun er 1-2 amninger som lige nu erstattes af flaske.
Der vil naturligvis være en risiko for at du får brystspændinger, når du går ind og erstatter en amning med en flaske - og det vil som sagt på sigt være med til at nedsætte din mælkeproduktion at erstatte med flaske. Bliver dine brystspændinger for voldsomme, så må du tage ham op og lægge ham til brystet og lade ham spise hos dig, så han hjælper dig med at blive tømt lidt en overgang eller blot får lettet på spændingen i brystet. Det kan også nogle gange være nødvendigt at malke ud. Du må prøve at mærke efter, hvad signaler din krop sender dig.
Jeg tænker dog, at du vil have mest mælk først på dagen, så hvis du kan amme ham om morgenen og før formiddagsluren, så kan du bedre erstatte med en flaske før middagsluren, fordi han har spist godt hos dig først på dagen. Når han vågner af sin middagslur skal du lægge ham til brystet igen, netop for at få tømt dine bryster og undgå brystbetændelse... Og om aftenen vil din mælkemængde ofte være mindre, så en flaske om aftenen kan på samme måde sandsynligvis godt tilbydes, uden at dine brystspændinger vil blive helt så voldsomme på dette tidspunkt. Du kan så evt. lægge ham til brystet, før du selv går i seng, så han sen aften stadig tømmer og stimulerer dig.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om Amning og Flaske". I den kan du læse om ammeproblemer, overgang til flaske, valg af modermælkserstatning, tilberedning, når I er på tur, flaskestillinger osv.
Stort knus med på vejen - og håber at du kan bruge dette lidt videre :) Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske