Svar: 7 mdr og amning
1. marts 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Ingrids mor
Tak for dit brev :)
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt, hvor meget mælk barnet egentlig får. Men du må tro på, at så længe din datter har lyst til at die hos dig, tager på som hun skal og virker til at trives, så får hun hvad hun har behov for. Og du kan desværre ikke sammenligne med den mængde mælk, som du kan malke ud. En brystpumpe kan ikke stimulere og tømme brystet, som din datter kan, så derfor kan det sagtens være sådan, at du "kun" kan malke 95 ml ud, men at hun faktisk får mere hos dig, når hun dier.
Jeg synes ikke umiddelbart, at der er nogen grund til at give jeres datter fuld flaske og holde helt op med at amme, hvis både du og hun trives med amning. Der er ikke grund til at tro, at hun vil spise mere af en flaske, og derfor er det ikke sikkert, at det vil øge hendes mælkeindtag, at I skifter til en flaske. Dertil kommer, at hendes mælkeindtag ikke bør uges nu, men gradvist skal trappes ned, og jeg vil faktisk anbefale dig, at du fjerner en amning ekstra - det vil sige, at du nu også begynder at fjerne amningen om formiddagen.
Når jeg anbefaler, at du fjerner denne, så er det fordi det giver bedre plads til formiddagsmad og frokost, samtidig med at din datter nu skal lære at falde i søvn uden at få brystet. Søvn og bryst skal altså gradvist adskilles mere og mere, og det er en god idé at øve dette om dagen. Hun skal naturligt stadig ammes før sin middagslur og om aftenen, før hun bliver puttet, men det vil være en god idé, at du ikke lader hende falde i søvn med brystet i munden eller i din favn, men nu bevidst øver at hun skal falde i søvn i sin seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det vil gøre det lettere at hjælpe hende videre i søvnen om natten, hvis hun vågner der.
Hvis du har det bedst med at stoppe amning, så du ved præcist, hvor meget hun drikker og så far også kan tage mere og mere over, så kan du godt vælge at tilbyde flaske i stedet. Hun bør i givet fald også få 4 flasker i døgnet på nuværende tidspunkt - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften og skal således heller ikke tilbydes flaske før sin formiddagslur mere. Ligesom hun på samme måde skal slippe flasken og puttes i egen seng, når hun skal sove, så hun ikke vænnes til at falde i søvn med flasken i munden.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt mælken mætter hende tilstrækkeligt, så kan du/I også forsøge med en flaske vælling sen aften. Det kan nogle gange gøre, at hun måske kan sove lidt længere tid, før hun melder sig igen - også når hun ikke spiser så store mængder af gangen, så kan det være en måde at mætte hende lidt mere på og derfor nogle gange være en god løsning.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes (eller flaske) og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden amning eller flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet og rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden, Vand af kop.
Ammes (eller flaske ) og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet mere og mere jeres mad, maden må gerne smage af noget og gradvist få mere og mere bid. Suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen, brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes (eller flaske - evt. med vælling) og sover videre
Jo mere flaske du giver, jo mere vil din mælkemængde nedsættes og jo større sandsynlighed vil der være for, at din datter foretrækker flasken fremfor brystet. Du skal derfor være bevidst om det valg du træffer og vælge det, som du umiddelbart tænker vil fungere bedst for jer alle både nu og på sigt.
Det lyder meget fint med ca. 1 dl. grød eller mos af gangen. Det burde ikke påvirke jeres datters indtag af mælk, men der burde være fint plads i maven til begge dele. Samtidig er dagsplanen rigtig fin - og der går fint tid mellem indtag af skemad, vand af kop og så tilbud om mælk. Som du kan se, er der ikke stor forskel på din og min dagsplan :)
Jeg er ikke bekymret for om Ingrid får mælk nok, hvis du følger dagsplanen. Heller ikke selvom du kun ammer fra et bryst. Der kommer jo også mælk i hendes grød og mos, og derudover tilbydes hun også vand af kop, hvilket også er med til at sikre hendes væskeindtag. Og som du skriver, så vokser hun umiddelbart som hun skal, og hun virker til at trives rigtig godt - det lyder ikke umiddelbart, som om, at hun mangler noget.... Har hun en gang imellem brug for en ekstra lille amning, så er det naturligvis også helt okay - hun kan jo også være tørstig eller vågne og have brug for lidt trøst og ro, som brystet naturligt også er. Men det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at arbejde på, at hendes indtag så vidt muligt dækkes i løbet af dagen og aftenen og ikke mellem kl 23.30-05... Det vil være rart for alle med lidt sammenhængende søvn om natten :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske