Svar: Nedskæring af amninger

2. februar 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Hanne

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig dejligt, at du har besluttet dig for at blive dagplejer - det lyder dejligt, at du således kan have din datter hjemme et par måneder mere, og det skal nok komme til at fungere fint :)

Lige nu vil din datter have brug for ca 6 amninger i døgnet, men når hun bliver 7 måneder, vil det være rigtig fint, hvis du kan skære ned til 4 amninger i døgnet, og det vil netop være rigtig godt, hvis hun her ikke længere ammes før sin formiddagslur eller om eftermiddagen, men i stedet tilbydes et mellemmåltid :) Det er således rigtig fint, at du begynder at fornemme, at hun selv er begyndt at sige lidt fra overfor amningerne, når hun har fået skemad, og det vil naturligt hjælpe jer lidt videre i nedtrapningen.

Jeg anbefaler, at de 4 amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger sådan, er de godt fordelt over døgnet, de sikrer plads til mere fast mad i maven, samtidig med at de sikrer hendes mælkebehov - og så vænnes hun til ikke at behøve mælk om natten, men kan sove igennem uden - det vil sige at kunne sove måske 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Mit forslag til en dagsplan til en pige på 7 måneder ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes her

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske ca. kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er..

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Powernapper - eller den springes over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. vand af kop.

Ammes og puttes til natte ca 19.30-20 - tidspunktet kan dog variere efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt og sover herefter igennem til næste morgen tidligt, hvor hun atter ammes og sover lidt ...

Annonce

... videre.

Som du kan se, så indgår der rigtig mange små måltider hele dagen igennem, og det er vigtigt at du finder balancen mellem at tilbyde din datter skemad i en mængde, som både gør hende mæt, men som også stadig levner plads til mælken. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun får skemad og vand af kop, mad i hånden osv. når hun vågner og så tilbydes henholdsvis mellemmåltid eller amning, før hun så skal sove (afhængigt af tidspunkt på dagen jf. dagsplanen). På den måde sikrer du hende bedst mulig plads i maven til begge dele.

Det er således ikke meningen, at hun skal spise så stor en portion grød, at hun ikke har plads til mælk i maven - før formiddagslur og om eftermiddagen skal hun tilbydes mellemmåltid i stedet for brystet, men før middagsluren skal hun stadig ammes - og det samme om aftenen - efter aftensmaden skal hun også stadig ammes:) Og hun skal ikke på noget tidspunkt gå uden at få hverken mælk, vand eller skemad i 3 timer, med mindre det er fordi hu sover... jf. planen:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig fint, at du tilbyder din datter mad i hånden og starter hvert måltid med dette, og så følger efter med lidt på en ske. Du må meget gerne begynde at variere hende indtag mere nu, så hun får mange forskellige grøntsager, kød, fisk, ris osv. Maden skal smage af mere, og gradvist få mere og mere bid - udgangspunktet kan være din mad og en gang imellem kan du også købe middagsretter til hende på glas, som passer til hendes alder - netop for at gøre det let og praktisk i hverdagen og også sikre hende variation og dermed større interesse :)

Det vil som sagt være rigtig godt, at du bibeholder amning, før hun puttes til middag, og det eller de andre børn, som du skal passe kan evt. blive puttet først, hvorefter du så kan sætte dig og amme din datter og putte hende. På den måde kan det godt lade sig gøre at passe flere børn, selvom du stadig skal amme din datter midt på dagen :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og dagsplanen lidt videre, og jeg vil også anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du også dagsplaner - helt op til 18 måneder, hvilket kan hjælpe dig i forhold til de andre børn, som du skal passe, og hvordan jeres dag kan skrues bedst muligt sammen :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - retningslinjer fra 2015 og genoptrykt i 2017...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin