Svar: Nedskæring af amninger
2. februar 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Hanne
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt, at du har besluttet dig for at blive dagplejer - det lyder dejligt, at du således kan have din datter hjemme et par måneder mere, og det skal nok komme til at fungere fint :)
Lige nu vil din datter have brug for ca 6 amninger i døgnet, men når hun bliver 7 måneder, vil det være rigtig fint, hvis du kan skære ned til 4 amninger i døgnet, og det vil netop være rigtig godt, hvis hun her ikke længere ammes før sin formiddagslur eller om eftermiddagen, men i stedet tilbydes et mellemmåltid :) Det er således rigtig fint, at du begynder at fornemme, at hun selv er begyndt at sige lidt fra overfor amningerne, når hun har fået skemad, og det vil naturligt hjælpe jer lidt videre i nedtrapningen.
Jeg anbefaler, at de 4 amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger sådan, er de godt fordelt over døgnet, de sikrer plads til mere fast mad i maven, samtidig med at de sikrer hendes mælkebehov - og så vænnes hun til ikke at behøve mælk om natten, men kan sove igennem uden - det vil sige at kunne sove måske 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...
Mit forslag til en dagsplan til en pige på 7 måneder ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes her
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske ca. kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er..
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Powernapper - eller den springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. vand af kop.
Ammes og puttes til natte ca 19.30-20 - tidspunktet kan dog variere efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt og sover herefter igennem til næste morgen tidligt, hvor hun atter ammes og sover lidt videre.
Som du kan se, så indgår der rigtig mange små måltider hele dagen igennem, og det er vigtigt at du finder balancen mellem at tilbyde din datter skemad i en mængde, som både gør hende mæt, men som også stadig levner plads til mælken. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun får skemad og vand af kop, mad i hånden osv. når hun vågner og så tilbydes henholdsvis mellemmåltid eller amning, før hun så skal sove (afhængigt af tidspunkt på dagen jf. dagsplanen). På den måde sikrer du hende bedst mulig plads i maven til begge dele.
Det er således ikke meningen, at hun skal spise så stor en portion grød, at hun ikke har plads til mælk i maven - før formiddagslur og om eftermiddagen skal hun tilbydes mellemmåltid i stedet for brystet, men før middagsluren skal hun stadig ammes - og det samme om aftenen - efter aftensmaden skal hun også stadig ammes:) Og hun skal ikke på noget tidspunkt gå uden at få hverken mælk, vand eller skemad i 3 timer, med mindre det er fordi hu sover... jf. planen:)
Det er rigtig fint, at du tilbyder din datter mad i hånden og starter hvert måltid med dette, og så følger efter med lidt på en ske. Du må meget gerne begynde at variere hende indtag mere nu, så hun får mange forskellige grøntsager, kød, fisk, ris osv. Maden skal smage af mere, og gradvist få mere og mere bid - udgangspunktet kan være din mad og en gang imellem kan du også købe middagsretter til hende på glas, som passer til hendes alder - netop for at gøre det let og praktisk i hverdagen og også sikre hende variation og dermed større interesse :)
Det vil som sagt være rigtig godt, at du bibeholder amning, før hun puttes til middag, og det eller de andre børn, som du skal passe kan evt. blive puttet først, hvorefter du så kan sætte dig og amme din datter og putte hende. På den måde kan det godt lade sig gøre at passe flere børn, selvom du stadig skal amme din datter midt på dagen :)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og dagsplanen lidt videre, og jeg vil også anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du også dagsplaner - helt op til 18 måneder, hvilket kan hjælpe dig i forhold til de andre børn, som du skal passe, og hvordan jeres dag kan skrues bedst muligt sammen :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - retningslinjer fra 2015 og genoptrykt i 2017...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske