Svar: Amning, 12 måneder

28. januar 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Karina

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :) Det er helt okay at du skriver flere gange - også om samme emne - det er jo hele idéen med brevkassen :)

Det lyder så fint, det du fortæller, og du må i princippet gerne amme din datter, før hun puttes, så længe både du og hun trives med det. Du behøver ikke stoppe amningen lige nu, blot fordi hun er blevet et år.

Som jeg læser dit brev, så ammer du hende kun en gang dagligt, nemlig før putning. Hvis du også stadig ammer hende sen aften, så kan du starte med at trappe denne amning ud. Det gør du ved at afkorte amningen mere og mere, så hun får mindre og mindre mælk og derved vænnes til ikke at skulle drikke mælk sen aften. Du kan altså forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, og i stedet berolige hende med dine hænder, kærtegn, beroligende ord, puttekaninen osv.

Netop puttekaninen er super god, og det er også helt fint, hvis hun lige nu viser interesse for sutten, måske kan du sætte sutten fast på kaninen, så det bliver til en sutte-kanin, som hun måske kan trøste og berolige sig med fremadrettet. Sutten kan måske trækkes på en af kaninens arme eller ben...

Det gør ikke noget, hvis hun ikke kan spise godnatgrød. Alternativet kan være en banan sammen med en kop mælk - men det er kun for at give hende noget, som på sigt kan erstatte brystet. Det kan også være, at du ret hurtigt vil kunne erstatte brystet med en kop mælk, før hun skal sove - hvis du ...

Annonce

... forinden har fået introduceret kaninen, en godnatsang eller lignende. Det handler nemligt meget om, at du får sat et nyt ritual i stedet for brystet.

Det vil sige, at du lige nu skal bruge kaninen samtidig med, at du ammer hende, og lade den følge med over i sengen, når du lægger hende fra dig. Det vil være rigtig fint, at du her putter hende på en bestemt måde, kærtegner hende, synger en godnatsang eller lignende, så det foregår på samme måde aften efter aften. Stille og roligt kan du også introducere en godnathistorie, så hun vænnes til at ligge i sin seng, imens du læser højt -eller måske starter hun med at sidde på dit skød, får læst lidt højt af en bog imens I kikker billeder, derefter flytter du hende fra dig, putte hende i sengen med kaninen der følger med, kærtegner, synger sang.. Så alt er fulstændig som det plejer at være, eneste forskel er, at hun holder op med at blive ammet - og har hun fået en kop mælk og derefter fået børstet tænder og så oplever at hun får historie, puttes med kaninen osv. som hun plejer, så er det lettere at undvære brystet og vænne sig til de nye rutiner.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

På den måde kan du lave en gradvis overgang væk fra brystet og vænne hende til nye putterutiner, som kan fungere for jer begge fremadrettet :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og ja, det er helt naturligt, at du ikke kan ændre på rutinerne, hvis hun lige nu er syg. Så vent til hun er frisk igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder