Svar: Amning, 12 måneder
28. januar 2018
Alder:
12 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :) Det er helt okay at du skriver flere gange - også om samme emne - det er jo hele idéen med brevkassen :)
Det lyder så fint, det du fortæller, og du må i princippet gerne amme din datter, før hun puttes, så længe både du og hun trives med det. Du behøver ikke stoppe amningen lige nu, blot fordi hun er blevet et år.
Som jeg læser dit brev, så ammer du hende kun en gang dagligt, nemlig før putning. Hvis du også stadig ammer hende sen aften, så kan du starte med at trappe denne amning ud. Det gør du ved at afkorte amningen mere og mere, så hun får mindre og mindre mælk og derved vænnes til ikke at skulle drikke mælk sen aften. Du kan altså forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, og i stedet berolige hende med dine hænder, kærtegn, beroligende ord, puttekaninen osv.
Netop puttekaninen er super god, og det er også helt fint, hvis hun lige nu viser interesse for sutten, måske kan du sætte sutten fast på kaninen, så det bliver til en sutte-kanin, som hun måske kan trøste og berolige sig med fremadrettet. Sutten kan måske trækkes på en af kaninens arme eller ben...
Det gør ikke noget, hvis hun ikke kan spise godnatgrød. Alternativet kan være en banan sammen med en kop mælk - men det er kun for at give hende noget, som på sigt kan erstatte brystet. Det kan også være, at du ret hurtigt vil kunne erstatte brystet med en kop mælk, før hun skal sove - hvis du forinden har fået introduceret kaninen, en godnatsang eller lignende. Det handler nemligt meget om, at du får sat et nyt ritual i stedet for brystet.
Det vil sige, at du lige nu skal bruge kaninen samtidig med, at du ammer hende, og lade den følge med over i sengen, når du lægger hende fra dig. Det vil være rigtig fint, at du her putter hende på en bestemt måde, kærtegner hende, synger en godnatsang eller lignende, så det foregår på samme måde aften efter aften. Stille og roligt kan du også introducere en godnathistorie, så hun vænnes til at ligge i sin seng, imens du læser højt -eller måske starter hun med at sidde på dit skød, får læst lidt højt af en bog imens I kikker billeder, derefter flytter du hende fra dig, putte hende i sengen med kaninen der følger med, kærtegner, synger sang.. Så alt er fulstændig som det plejer at være, eneste forskel er, at hun holder op med at blive ammet - og har hun fået en kop mælk og derefter fået børstet tænder og så oplever at hun får historie, puttes med kaninen osv. som hun plejer, så er det lettere at undvære brystet og vænne sig til de nye rutiner.
På den måde kan du lave en gradvis overgang væk fra brystet og vænne hende til nye putterutiner, som kan fungere for jer begge fremadrettet :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og ja, det er helt naturligt, at du ikke kan ændre på rutinerne, hvis hun lige nu er syg. Så vent til hun er frisk igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske