Svar: 10 uger og ændret spisemønster
24. januar 2018
Alder:
2 mdr.
Kære Stine og lille Anna
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din datter lige nu har en rytme, hvor hun spiser, når hun vågner af en lur. Her spiser hun ofte rigtig godt og får fint med mælk fra dig, og når hun så puttes efter ca. 1.5 time, så er hun naturligt ikke mere sulten og afviser derfor brystet. Og det er naturligvis helt okay, det er vigtigt, at du ikke presser hende til at spise, hvis hun ikke virker interesseret - det skal kun være et tilbud :)
Hun vil have brug for at spise ca hver 3-4 time, og det lyder som om, at hun gør det, hvis hun konsekvent spiser, når hun vågner og på den måde får hun sit behov tilstrækkeligt dækket.
I takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt kunne begynde at være vågen i lidt længere tid imellem sine lure. Hun vil blive mere og mere aktiv både motorisk og mentalt og hendes vågne perioder vil derfor gradvist blive lidt længere - og på den måde vil du højst sandsynligt fremadrettet godt kunne få hende til at spise lidt hos dig, før hun puttes og på den måde få vendt rytmen lidt.
Du kan også prøve, nogle gange at lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng, som du måske gør om natten. Det at ligge ned tæt med dig i din seng, blive tilbudt brystet og finde roen på denne måde kan nogle gange gøre, at hun så alligevel tager fat og dier lidt - og på den måde kan du også nogle gange sikre hende lidt ekstra mælk i maven før hun skal sove og dermed få vendt rytmen lidt.
Som jeg læser dit brev, så har I udfordringer om morgenen, hvor hun kan være vågen i længere tid og stadig afvise brystet. Her kan du netop forsøge at lægge dig med hende og amme hende, før du putter hende til formiddagslur, for at se om du på denne måde kan få hende til at die, og hun så ikke føler sig presset til at spise. Når du sidder med hende i favnen, så vil hun godt kunne føle sig mere presset til brystet, hvorimod hvis hun ligger ved siden af dig i din seng, så fjerner det lidt af presset på hende og giver lidt en følelse af, at hun selv styrer det... Og hun må gerne falde i søvn med brystet i munden i din seng, hvis det lige nu fungerer bedst sådan :)
Nogle gange kan det også være en idé at se på, hvor lang en lur hun sover. For hvis hun kun sover 1 time, så er hun måske ikke nødvendigvis så sulten lige når hun vågner og kan derfor vente lidt før du tilbyder hende brystet - og på den måde få ændret lidt på rutinen med at skulle have mad med det samme hun vågner. Modsat, sover hun nogle gange et par timer eller mere i træk, så vil hun naturligt være sulten, når hun vågner og kan ikke vente med at få brystet her. Til gengæld vil hun så måske kunne begynde at være vågen i lidt længere tid efter en længere lur, og så vil hun måske godt acceptere en lille tørstslukker, før du putter hende til næste lur...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske