Svar: Ammestop - 1årig

17. januar 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Dorthe

Tak for dit brev :)

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om, at det er tid, og det lyder ikke helt til at være tilfældet hos jer... Jeg kan godt forstå, at du gerne vil stoppe med at amme, og jeg kan sagtens forstå behovet med at "få sin krop tilbage" og få den frihed som naturligt hører med til ikke at amme - din datter er også et år nu, så det er helt fint, at du ønsker at stoppe amning, men jeg vil anbefale, at du trapper stille og roligt ud... både så din krop og også din datter kan følge med.

Det vil være rigtig fint, hvis du lige nu ammer hende to gange dagligt - om aftenen, når hun puttes og så sen aften, før du selv går i seng. I løbet af de næste par uger, så kan du begynde at trappe ud af amningen før midnat. Det vil sige, at du her skal amme hende mere og mere kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men vænnes til at kunne undvære brystet. Og samtidig med at du lirker brystet ud og ammer kortvarigt, så skal du sætte en putteklud, kærtegn, beroligende ord osv. i stedet, så hun fremadrettet kan hjælpes videre i søvnen med dette.

Du skal ikke vække hende for at amme hende kl 23.30. Hvis hun ikke normalt vågner af sig selv der, så skal du lade hende sove - og den sene amning ligger så der hvor hun normalt vågner og søger brystet - og så er det denne amning, som du nu gradvist forsøger at afkorte og vænne hende til ikke at behøve.

Da hun ofte dier mellem 5-8 minutter hos dig, så får hun højst sandsynligt mere mælk hos dig end du lige umiddelbart tror. Der kan nå at løbe en del mælk ud til hende på den tid... Og derfor kan det nogle gange være en idé med en godnatgrød, så du sikrer dig at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten. Du behøver dog ikke tilbyde godnatgrød, hvis du ikke tror det vil fungere hos jer - det er jo ikke noget man SKAL give, det er blot et tilbud og en måde at sikre sig, at hun ikke er sulten :)

Jeg synes IKKE at du skal tilbyde hende en flaske. Det anbefales at flaske stoppes, når børn bliver 1 år, og at introducere en flaske nu vil være at give hende en vane, som hun så i løbet af få uger også skal vænnes fra. Det er unødigt og vil kun være frustrerende for både hende og jer. Jeg synes, du skal amme hende sen aften de få ekstra uger i stedet og trappe gradvist ud af amningen. Det er uger vi taler om :)

Og så skal I overveje, hvad der vil fungere bedst - om mor skal være der om natten, sove med en stram t-shirt eller lignende eller om far skal tage over efter midnat og mor sove et andet sted. Det er vigtigt, at hun ikke længere kan søge brystet om natten. Det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes. Det er således slut med at amme hende om natten, når og hvis hun vågner og søger brystet flere ...

Annonce

... gange.

Når hun har lært at sove igennem om natten uden at få brystet, så kan du begynde at trappe ud af amningen før putning også. Det vil være en god idé at du allerede nu begynder at introducere en putteklud, slaskedukke, puttebamse eller lignende, som følger hende fast igennem dagen, som er der i barnevognen, i bilen, når hun er træt, hygger sig, ked af det - og som også er der, når du ammer hende. Tanken er, at den stille og roligt skal tage mere og mere over, så hun kan bruge denne som substitut for brystet og din favn. Og den kan også hjælpe hende videre i søvnen, når og hvis hun vågner om natten.

Med hensyn til at sove i egen seng, så lyder det som om,at hun falder rigtig fint i søvn i egen seng, når hun vågner, så ammes hun og puttes tilbage i egen seng igen - og det er super fint. Prøv at holde fast i dette. Og prøv så i takt med at du gør amningerne kortere og kortere, at få hende tilbage i egen seng så hurtigt som muligt. Samtidig med at du beroliger med hænder, stillingskift, putteklud osv. så du til sidst ikke behøver tage hende op, men netop kan hjælpe hende videre i sengen om natten.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun om natten bliver rigtigt ked af det og har brug for jeres seng, så er det naturligvis okay. Det er her t-shirten eller far kommer ind i billedet. Det er okay, hvis hun nogle gange må hjælpes videre med tæt kontakt hos jer, liggende i jeres seng - men prøv om hun kan komme tilbage til egen seng, når hun sover tungt og godt igen. Så hun oplever at blive puttet i egen seng og også oplever at vågne i egen seng om morgenen. Det er som du skriver naturligvis vigtigt, at hun ikke vænnes til at skulle over til jer midt om natten for at sove videre - det kan også blive en uhensigtsmæssig vane, at hun netop lærer at vågne og søge jer selvom hun ikke længere har behov for brystet. Det er dog en balance, for har hun brug for jeres nærhed, for at sove trygt, så skal hun naturligvis have det.

Så.. prøv at holde fast i at hun så vidt muligt skal falde i søvn i egen seng og forsætte søvnen i egen seng om natten. Prøv at sikre, at hun ikke tilbydes brystet efter midnat og mor kan sove med en t-shirt eller far kan tage over, så hvis hun er nødt til at komme over i jeres seng, så er det stadig uden amning. Hvis hun kan hjælpes videre i egen seng, er det bedst, men kan hun ikke, må hun sove i jeres seng. Det kan være bedre, at hun sover videre i jeres seng, end at I begynder at gå rundt med hende om natten, vugger hende i jeres arme osv. for at få hende til at sove. Og prøv så at flytte hende tilbage i egen seng igen, når hun atter sover, så hun falder i søvn og vågner samme sted.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det projekt!

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!