Svar: Silica

29. december 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og stort tillykke med at I har fået en lille ny - hvor dejligt! Jeg håber, alt alt er forløbet godt, og at hele familien trives :)

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor du gerne vil tage Silica, men jeg tænker, at det måske er fordi du lige nu oplever, at du mister en del hår og at du gerne vil styrke f.eks. hår og negle... Det er dog helt normalt, at du mister hår netop nu - det skyldes de hormonforandringer din krop går igennem i forbindelse med graviditet og fødsel. Det er ofte værst i 3-4 måneders alderen efter fødslen, men så begynder håret altså stille og roligt at få styrke igen. På den måde arbejder tiden lidt for dig :)

Jeg vil anbefale dig, at du spiser sundt og varieret og på den måde sikrer dig selv de næringsstoffer, som du har brug for. Jeg vil ikke umiddelbart anbefale dig at begynde med Silica, så længe du ammer fuldt og din baby er så ...

Annonce

... lille. Det du indtager vil naturligt blive overført til mælken, og jeg kender desværre ikke effekterne eller virkningen i forhold til små børn, men jeg kan se at f.eks. Lekapharm skriver, at Silica ikke anbefales til børn under 12 år og heller ikke umiddelbart anbefales til gravide uden aftale med lægen. Da det er meget svært at vide, hvor meget der kan overføres til et lille barn via modermælken, og hvor meget så lille et barn kan tåle, så vil jeg ikke anbefale det...

Hvis du meget gerne vil tage Silica, så bør du kontakte procenten af det pågældende præparat og høre hvad de vil anbefale dig. Måske har de nogle undersøgelser, som de kan henvise dig til. Det vil også være en god idé at du drøfter det med jeres læge. Som sagt er det helt naturligt, hvis du lige nu oplever et hårtab :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke! Og ha en rigtig dejlig nytårs aften :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor