Svar: Søvn, gråd og ammestop

19. oktober 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Tak for dit brev og stort tillykke med dine drenge :) Og velkommen til!

Først - det er helt okay, at du har valgt at gå over til flaske. Det lyder som om, at du og drengene vil trives bedre med dette på sigt :) Men, det lyder dog også som om, at du er ved at få eller måske allerede har en brystbetændelse.. I hvert fald fortæller du, at du har rigtig meget mælk, du malker toppen ud tre gange dagligt, og her kommer der let 200 ml, og dine bryster er hårde som kanonkugler, knudrede, og det gør ondt... Av!

Det er sådan, at når du gerne vil stoppe med at amme, så bør du trappe langsomt ned. Det vil sige, at du gradvist skal fjerne et ammemåltid dagligt, og dette måltid erstatter du så med flaske. Efter nogle uger, så vil amningen stille og roligt udfase sig, der vil gå længere og længere tid mellem hver amning og til sidst stopper mælkeproduktionen så helt.

Du fortæller, at du egentlig gerne ville have trappet ud over 4 uger, men det er sket over få dage - og da dine drenge ikke længere kommer til brystet, så vil det normalt være godt, hvis du kan trappe ud med brystpumpen... Det lyder for mig som om, at det er gået lidt for stærkt i forhold til, hvor meget du tidligere har ammet, og hvor meget mælk du har...

Da du har malket toppen af brystet tre gange dagligt, så har du ikke fået tilstrækkelig tømning af brystet, og derfor er dine mælkegange nu tilstoppet. Dette kan udvikle sig til brystbetændelse og i værste tilfælde udvikle sig videre til en brystbyld. Derfor vil jeg anbefale dig, at du nu sørger for at få tømt begge dine bryster omhyggeligt.

Start med at massere dit bryst, evt. under den varme bruser, du kan også sætte dig med en varmepude eller lave et varmt omslag til brysterne, og så skal du malke begge brysterne ud - og ikke kun toppen. Du kan måske godt nøjes med at malke ud 3 gange dagligt stadigvæk, men det er lige nu vigtigt, at du får brysterne tømt.

Du må prøve at mærke efter, hvor længe det er nødvendigt at du malker i bund, hvor lang tid du kan holde ud, at der går imellem udmalkningerne, og hvornår du så kan gå over til at tage toppen og trappen ...

Annonce

... tiden mellem udmalkningerne op... Det er individuelt, hvor hurtigt, du kan gå frem... Det er helt rigtigt, at du stille og roligt skal begynde kun at tage toppen, så du ikke stimulerer til yderligere mælk, men lige nu er du nødt til at malke i bund for at undgå brystbetændelse...

Der er også den mulighed, at du får medicin som stopper din mælkeproduktion. Dette kan du få via egen læge. Medicinen vil ofte ikke forhindre din mælkeproduktion med det samme og skal derfor suppleres med udmalkning stadigvæk.

Med hensyn til jeres drenges opvågninger tidlig morgen, så lyder det som om, at de måske har lidt maveproblemer på det tidspunkt. Når I giver dem flaske ca. 1 time forinden, så vær opmærksom på at hjælpe dem med at bøvse, så de kommer af med luften. De vil naturligt sluge lidt luft, når de spiser, og hvis ikke luften kommer ud sammen med en bøvs, så skal den igennem mave- og tarm og det kan godt give lidt mavekneb og dermed gråd.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Er det kun om natten de græder eller sker det også i løbet af dagen? Hvis du oplever, at de generelt græder ca 1 time til halvanden efter de har spist, så vil de måske have glæde af at få en anden erstatning. Det kan f.eks. være NAN Sensilac, der er udviklet specielt til børn med kolik eller koliksymptomer. Det kan også være Semper Syrnet Allomin Sensipro. Begge erstatninger indeholder mælkesyrebakterier, som kan have en gavnlig effekt på maven...

Deres alder og udvikling kan naturligt også spille ind, og da de korrigeret ikke er mere end 8 uger, så vil tiden naturligt arbejde lidt for jer. Stille og roligt vil det være godt, hvis du kan skabe lidt mere rytme for dem, hvor de får flaske, som en fast del af deres putteritual og hvor de spiser ca. hver 3-4 time. Deres rytme, indtag af mælk hele dagen igennem, hvornår de sover om dagen osv. spiller naturligt også ind på, hvordan nætterne forløber.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :) Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie fremover!

Derudover vil jeg anbefale dig meget tre af mine bøger: "Helens bog om Amning og Flaske", "Helens bog om Gråd og Trøst", og "Helens bog om Børn og Søvn"...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"