Svar: 9,5 mdr - ammestop eller ej?
21. september 2017
Alder:
9 mdr.
Kære N.
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt med amningen, og det lyder også som om, at behovet for brystet er blevet øget betydeligt, efter din dreng er begyndt i vuggestue.
Jeg tænker, at det et eller andet sted er helt naturligt, at din dreng søger brystet ekstra meget. I er adskilt i løbet af dagen, og især eftermiddagsamningen betyder meget for ham, det er måden I mødes på, og måden han mærker, at du stadig er der for ham, at du ikke er forsvundet. Samtidig er han i separationsfasen, hvilket betyder, at han lige nu har ekstra meget behov for at mærke dig, og børn vil derfor i denne alder ofte søge ekstra fysisk kontakt og nærhed, og dermed også have tendens til at søge brystet mere. MEN, når det er sagt, så bliver han naturligt også mere og mere bevidst, og det er naturligvis ikke rart for dig, hvis han hiver i brystet, bider dig osv.
Jeg tænker, at det vil være meget hårdt, hvis du vælger at stoppe fra den ene dag til den anden, og at det vil være rarest for jer begge, hvis du kan trappe gradvist ud af amningen, det vil sige fjerne en amning af gangen... Du spørger, hvordan du får mere kontrol over situationen, og her tænker jeg, at du er nødt til at tage en beslutning om, hvor mange amninger, du synes er passende - i forhold til din drengs alder, så lyder det for mig som om, at det vil være godt at bibeholde eftermiddagsamningen og amningen før putning om aftenen, men derudover bør du faktisk stille og roligt skrue helt ned. Det er fint med en ekstra amning sen aften lige nu, men når han bliver 10 måneder, vil det ofte være passende at skære ned til 2 amninger i døgnet, og derfor vil det være godt, at du ikke øger antallet af amninger nu, men forsøger at holde dig til de 2-3 amninger dagligt, som du fornemmer er vigtigst for din dreng.
Det anbefales, at du ammer eller giver mme til han er 1 år, så hvis du helt vil stoppe med at amme, så bør du tilbyde ham mme i stedet. Det kan være af en flaske eller det kan være mme af en kop - gerne en kop med tud, som han måske bedre kan drikke lidt større mængde af... MME skal ikke gives ud over de vanlige amninger, det skal gives i stedet for, og det er naturligt lidt sværere for dig, da du er alene med din dreng, og jeg ved ikke, om du kan prøve mere end du allerede har gjort, men alternativet til bryst er mme af flaske eller kop med den alder din dreng har. Man kan diskutere nødvendigheden af det nu, fordi han i 1 års alderen jo kan trappe helt ud af både modermælk og modermælkserstatning, men nogle gange kan det være den bedste løsning, så derfor må du prøve at vurdere, hvad der vil fungere bedst for jer begge :) Og hvis du tænker, at det vil være langt bedre for jer begge med mme de næste 3 måneder, så er det naturligvis helt okay, så må du blive ved med at forsøge :)
Har dine forældre mulighed for at komme på besøg? Nogle gange kan natamningen fjernes ved at du fjerner dig, men det kræver, at der så er en anden, som kan tage over, give din dreng den nærhed osv, som han naturligt har behov for. Det betyder, at du kan amme ham før midnat, og derefter kan f.eks. din mor så tage over og være der for ham og på den måde vænne ham til, at han ikke skal have mælk om natten... bare en tanke.
Du skal også prøve at lægge mærke til, hvornår han bider dig. Hvis han bider dig, når han bliver lagt til, så hjælper det nogle gange at stimulere brystet lidt med hænderne først, så du får mælken til at flyde lidt hurtigere. Hvis han bider dig sidst i amningen, så kan du tage ham fra, før han når til bidestadiet og på den måde få det stoppet. Du kan også overveje om han bider mere hyppigt på nogle tidspunkter af døgnet end på andre, og så kan de være disse amninger, du vælger at droppe først...
Det kan være en god idé, at du nogle gange afleder ham, så han kommer til at tænke på noget andet, og så hele situationen bliver ændret. Du kan aflede ham ved at tilbyde ham noget at spise og drikke, hvor han sættes i sin høje stol og tilbydes mad i hånden, som han kan gumle på og vand af en kop med to hanke, som han begynder at kunne drikke af selv. Du kan også aflede ham, ved at skifte hans ble, finde noget legetøj eller trille ham en tur, så han på den måde kommer til at glemme brystet lidt.
Hvis han kikker på dig og bevidst bider dig i brystet, så er det vigtigt, at du siger fra. Det er vigtigt, at du her siger "Av!" eller lignende, så han mærker, at her gør han noget, som du bestemt ikke bryder dig om. Han ved godt, at han ved at bide kan få en reaktion fra dig, og derfor er det vigtigt, at du viser ham, at du ikke bryder dig om det, at det ikke er rart. Men bedst er det, hvis du kan forhindre at det sker... og du skal naturligvis ikke skælde ham ud eller reagere voldsomt, hvis han bidderi skyldes ekstra behov for nærhed:)
Prøv derfor også om du kan give ham nærheden på en anden måde, danse med ham til musik, gå i badekar sammen, give ham babymassage og lignende, så han stadig mærker dig, men uden at du tilbyder ham brystet...
Sørg for at sove med en t-shirt eller lignende, så han ikke selv kan søge finde og tage brystet i munden om natten. Det er dig der styrer, hvornår han kan blive ammet.
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl 09-9.30
Frokost 11-11.30: Brød med forskelligt smørbart pålæg eller varm mad til frokost. Han skal have kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. så han få en varieret kost, der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover mellem 12-14
Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, frugt, frugtmos, vand af kop.
Hentes og du ammer ham når I kommer hjem, da det er den amning, som han viser størst behov for :)
Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Kan tilbydes godnatgrød, eller en banan, hvis han ikke er for træt... Det sikrer dog, at han ikke vågner om natten, fordi han er sulten...
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes en enkelt gang og sover derefter videre til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Som du kan se, så anbefaler jeg, at du lige nu ammer 3 gange - eftermiddag, aften og sen aften, men derudover forsøger at undgå amning. Og det vil være rigtig godt, hvis du i weekenden kan forsøge at holde samme rytme og dagsplan, som han har i hverdagene.
Hvis han på grund af start i vuggestue, separationsfase osv. tydeligt har brug for brystet om natten, så må du give ham det, men forsøg så vidt muligt, at det kun er for at finde roen og træk brystet til dig, så han ikke fylder sig med mælk. forsøg igen og igen at lære ham at sove uden at behøve bryst i munden, så han ikke pludselig får lært denne vane...
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, stort knus med på vejen, og rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske