Svar: Jobstart og amning - knap 9 mdr

30. august 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M's mor

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går så godt med start i vuggestue. Det lyder som om, at du har fundet et rigtig deljigt sted, og som om at M trives der, er tryg ved stedet og glad for at være en del af den hverdag og det der foregår. Det lyder rigtig fint.

Det er dog helt naturligt, at han lige nu har rigtig svært ved at være adskilt fra dig. Han er i separationsfasen og øver sig i både mentalt og fysisk at separere sig mere og mere fra dig - og for at kunne separere sig er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Derfor vil børn i denne alder ofte klynge sig ekstra til mor, have brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Og dette bliver naturligt forstærket, når I er adskilt hele dagen... At M søger brystet ekstra meget lige nu er derfor helt naturligt i forhold til hans alder, den store udvikling han går igennem og det faktum, at I ikke er sammen i dagtimerne. Og han har naturligt ekstra meget behov for at mærke, at du stadig er der for ham - og det mærker han, når du ammer ham. Det er det mest trygge og nære han kender....

Jeg er derfor helt enig i, at brystet lige nu bruges som men måde at "genfinde kontakten mellem jer", og det er vigtigt, at du giver ham den ekstra nærhed og tætte kontakt. Men når det er sagt, så er det dog også vigtigt, at han ikke på nuværende tidspunkt øger indtaget af mælk, fordi det vil påvirke indtaget af hans mad i øvrigt - og derfor skal du forsøge at give ham den nærhed, han viser behov for, men uden at du hver gang ammer ham...

Det er også helt naturligt, at han er ekstra træt sidst på dagen. Det er en lang dag for ham, det er mange timer I er væk fra hinanden, og han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen, når du går fra ham. Han kan ikke forholde sig til at du går på arbejde, kan ikke forstå en forklaring om, at du kommer igen, og han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke om du er væk i minutter, timer, dage.. han mærker bare at du forsvinder. Og det er naturligt hårdt. Han bruger rigtig mange ressourcer på at være adskilt fra dig, på at knytte sig til en pædagog i vuggestuen, han skal lære at lade sig trøste, berolige, hjælpe osv. i hverdagen af en anden voksen, han skal vænne sig til nye rutiner, nye måder at gøre ting på, nye lyde, nye voksne, nye børn - forældre der kommer og går, børn der græder osv. osv. Så han er lige nu naturligt meget træt, når I kommer hjem og har derfor brug for at komme tidligere i seng...

Du kan naturligvis godt forsøge om du kan få ham til at tage en lille lur sidst på dagen, så han derefter er vågen om aftenen og kan gå lidt senere i seng, men umiddelbart tænker jeg, at det vil være bedre for ham, at du giver ham den længere nattesøvn, som han lige nu virker til at have behov for... Og jeg synes ikke, at du skal begynde at ændre på vuggestuens rytme. Han trives med den rytme de har der, og det fungerer - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer. Så hvis du vil ændre på noget, så kan du evt. prøve at lægge dig med ham om eftermiddagen, amme ham i din seng og lade ham få en lille lur når klokken måske er 17.. og derefter kan han så komme op, spise aftensmad og gå senere i seng.. eller du kan acceptere at han lige nu skal have aftensmad lidt tidligere og puttes tidligere til natten...

Du spørger til omkring flaske, og hvis han umiddelbart er glad for flaske og gerne vil drikke mme, så kan du godt introducere en flaske - som alternativ til brystet, han skal ikke have begge dele, det er som sagt vigtigt, at hans mælkeindtag sættes ned. Men nogle gange kan det ...

Annonce

... godt være en løsning at tilbyde flaske i stedet for brystet, altså det kan nogle gange være lettere at aflede ham fra brystet, hvis du kan give en flaske i stedet, og det kan derfor godt være et forsøg værd...

Han har brug for 3 amninger eller flasker i døgnet og når han bliver 10 måneder, vil det være rigtig fint at skrue ned til 2 amninger eller flasker. Derfor er der lige nu ikke umiddelbart grund til at introducere ham for en flaske før middagsluren - han sover fint uden og det går fint med at putte ham i vuggestuen, så at introducere en flaske her, for at fjerne den om et par uger vil der ikke være idé i... I stedet kan du amme ham 2 gange derhjemme eller f.eks. amme ham, når I mødes om eftermiddagen og så give ham flaske før han skal sove om aftenen...

Da han ikke vågner og melder sig selv sen aften, så synes jeg ikke, at du skal begynde at tage ham op og give ham mælk der - med mindre du vil forsøge om han kan sove hele natten uden brystet, hvis han f.eks. tilbydes en flaske sen aften. De to daglige amninger/flasker kan også meget fint ligge aften og sen aften - og ofte vil han godt kunne spise mere eller mindre i søvne og derefter sove videre. Flasken har den fordel, at den kan gives i sengen, han kan få sin mælk og derefter sove til næste morgen uden yderligere mælk...

Når det er sagt, så er der heller ikke nogen problemer i, at du ikke giver flaske, men i stedet vælger at amme ham aften og sen aften - eller først på natten, hvor han melder sig selv. Men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde amningerne på dette niveau og komme væk fra, at han er on-off brystet hele aftenen og måse om natten.

Afledning fra brystet kan også være at tilbyde ham noget rigtig mad, sætte ham i den høje stol, give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med og gumle på, tilbyde ham vand af kop, så du anerkender at han kan være tørstig og have brug for noget i munden, men så du bestemmer, hvornår han kommer til brystet...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Han er så bevidst nu, at han godt ved, at han ved at bide i brystet og nive i dig, kan få en reaktion - det gør rigtig ondt, men han forstår naturligt ikke, hvor ubehageligt det er. Han gør det derfor ikke med vilje og ikke for at genere dig, men han fornemmer, at når han gør det, så sker der noget med dig - og det udforsker han.

Derfor er det vigtigt, hvis det sker, at du reagerer så voldsomt med et AV eller Nej!, at han bliver så forskrækket og ked af det, at han finder ud af, at du ikke synes det er sjovt. Du skal naturligvis give ham nærhed og følelsen af at det er dejligt, at I igen er sammen, men også sige fra, når det gør ondt. Når det er sagt, så er det dog lagt bedre at forebygge at amningen havner der, hvor det bliver ubehageligt... Og det gør du blandt andet ved ikke at amme on-off, men styre hvornår han lægges til og det vil sige 2-3 gange i døgnet.

Derudover skal du prøve at lægge mærke til om han gør det først eller sidst i amningen.
Hvis han gør det først i amningen, så kan det være en god idé at stimulere brystet lidt, så du får sat gang i nedløbsrefleksen før du lægger ham til. Jo lettere mælken flyder, jo mindre tendens vil han have til at bide dig.

Hvis han gør det sidst i amningen, så kan det være en rigtig god idé, at du afbryder amningen før tid, for at undgå at han bider dig. Han vil ofte begynde at bide og nive dig, der hvor han har fået noget at drikke, og derfor har mere overskud til at begynde at lege med brystet....

Jeg håber, du kan bruge disse tanker videre videre, og at det giver lidt idé til, hvordan I kan komme igennem denne lidt svære periode :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder