Svar: Gradvis nedtrapning af amning

27. august 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jeanne

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet, og jeg anbefaler, at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at amningerne formiddag og eftermiddag forsvinder - og i stedet tilbydes din datter så mellemmåltid og vand af kop formiddag og eftermiddag.

En dagsplan til et barn på 7 måneder - lavet ud fra de tider, som du tidligere har sendt mig - kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 9 - uden at blive ammet først, mellemmåltidet erstatter den nuværende amning.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30-13

Eftermiddag 15: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur, som hun stadig har brug for, hvilket er helt okay, men skal ikke længere ammes om eftermiddagen. Hvis du skønner, at hun lige nu stadig har glæde af amningen her, så er det dog fint en overgang - det er bedre at hun ammes eftermiddag end midt nat...

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød og fisk. Mere og mere jeres mad, grovere mos, mad i hånden osv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 19-19.30

Sen aften 23: Ammes og sover videre

Når din datter bliver 8-9 måneder, så vil det ofte være passende at skrue ned til 3 ...

Annonce

... amninger i døgnet, og jeg vil normalt anbefale, at du fjerner amningen tidlig morgen. Det vil sige, at de tre amninger kommer til at ligge før middagslur, aften og sen aften. Det kan være en fordel at trappe ud af amningen tidlig morgen, fordi det sikrer bedre plads i maven til morgengrød. Som alternativ til amningen før middagslur, kan hun tilbydes mme af kop eller flaske - og det kan nogle gange gøre det lettere at passe hende og putte hende til middagslur. MEN, hvis det ikke fungerer, og du gerne vil amme hende hjemme, så vil jeg anbefale, at du så enten lægger de 3 amninger - eftermiddag, aften og sen aften eller aften, sen aften og tidlig morgen.

Når det kan være en god idé at amme eftermiddag, så er det fordi hun måske vil synes ekstra om netop denne amning. Når I har været adskilt hele dagen, og hun har savnet dig, så kan det være en rigtig god måde at mødes på og igen være sammen på, at du tilbyder hende brystet, når du kommer hjem... Det er ikke sikkert, at det betyder så meget for aftensmaden, det afhænger naturligt af, hvor meget hun spiser hos dig.. jeg tænker, at det måske kan være en mere "hygge-tår" end et egentligt måltid og måske være der, som så giver hende overskud til at indtage aftensmad og I hygger jer sammen ved middagsbordet:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når hun så bliver 10 måneder, så vil det ofte være passende med 2 amninger i døgnet, og det vil ofte være amningerne aften og sen aften, der så bibeholdes...

Derudover skal hun naturligvis tilbydes vand af kop til alle måltider, og også meget gerne vand som tørstslukker i løbet af dagen...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor