Svar: Foretrækker flaske frem for bryst

3. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sofie

Tak for dit brev :)

Det er meget prisværdigt, at du har valgt at malke ud og tilbyde din egen mælk på flaske. Det er et stort arbejde, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er lidt hårdt.

Det er betydeligt lettere at spise af en flaske, end det er at spise af et bryst. Derfor er der altid en risiko for, at barnet vil foretrække flasken, hvis man tilbyder denne og dermed begynde at afvise brystet. Jo yngre barnet er, når man tilbyder flasken, jo større sandsynlighed er der for, at amningen ikke kommer til at fungere.

Det er også sådan, at en brystpumpe ikke vil kunne stimulere brystet på samme måde som din dreng kan, hvis han dier. Du skriver, at han nogle gange ammes om natten, og dette vil naturligt være med til at holde din mælkeproduktion igang, men du skal nok indstille dig på, at din mælkeproduktion stille og roligt ved mindskes, hvis han ikke bliver lagt direkte til brystet. Selvom du malker ud og stimulere mange gange i døgnet, vil det på sigt sandsynligvis ikke være tilstrækkeligt til at dække hans mælkebehov :)

Og det er naturligvis helt okay :) Det er rigtig fint, at han får flaske, og super, at han får din mælk, så længe det fungerer for jer. Men hen af vejen vil det også være rigtig fint, at du begynder med modermælkserstatning i stedet.

Det anbefales, at man ammer til ...

Annonce

... 6-måneders alderen for at forebygge mælkeallergi. Hos allergidisponerede børn har undersøgelser vist, at amning eller anvendelse af en dokumenteret højt hydrolyseret modermælkserstatning til fulde 4 måneder har en forebyggende effekt i forhold til udvikling af komælksallergi. Efter 4-måneders alderen er der ikke påvist en sådan forebyggende effekt...

Der vil naturligt være andre nogle immunologiske faktorer som forskellige antistoffer i modermælk, som man ikke kan komme i modermælkserstatning, men når man laver modermælkserstatning, så er det med baggrund i modermælkens sammensætning, - og der er ikke nogen dårlige erstatninger på det danske marked. Kontrollen er høj og sammensætningen er rigtig god. Modermælk indeholder f.eks. polyumættede fedtsyrer, især hvis moderen spiser fisk - og du kan derfor købe modermælkserstatning, som er tilsat n-3 og n-6 fedtsyrer. Derudover er der f.eks. også tilsat jern til modermælkserstatning, så man sikrer, at barnets jernbehov dækkes tilstrækkeligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan fortsætte med at malke ud og give din dreng din mælk på flaske, så længe det fungerer godt for jer, men der er ikke noget i vejen for, at du nu, hvor han er blevet 4 måneder, gradvist trapper over på modermælkserstatning, hvis du synes, at det vil fungere bedre :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder