Svar: Foretrækker flaske frem for bryst
3. august 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev :)
Det er meget prisværdigt, at du har valgt at malke ud og tilbyde din egen mælk på flaske. Det er et stort arbejde, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er lidt hårdt.
Det er betydeligt lettere at spise af en flaske, end det er at spise af et bryst. Derfor er der altid en risiko for, at barnet vil foretrække flasken, hvis man tilbyder denne og dermed begynde at afvise brystet. Jo yngre barnet er, når man tilbyder flasken, jo større sandsynlighed er der for, at amningen ikke kommer til at fungere.
Det er også sådan, at en brystpumpe ikke vil kunne stimulere brystet på samme måde som din dreng kan, hvis han dier. Du skriver, at han nogle gange ammes om natten, og dette vil naturligt være med til at holde din mælkeproduktion igang, men du skal nok indstille dig på, at din mælkeproduktion stille og roligt ved mindskes, hvis han ikke bliver lagt direkte til brystet. Selvom du malker ud og stimulere mange gange i døgnet, vil det på sigt sandsynligvis ikke være tilstrækkeligt til at dække hans mælkebehov :)
Og det er naturligvis helt okay :) Det er rigtig fint, at han får flaske, og super, at han får din mælk, så længe det fungerer for jer. Men hen af vejen vil det også være rigtig fint, at du begynder med modermælkserstatning i stedet.
Det anbefales, at man ammer til 6-måneders alderen for at forebygge mælkeallergi. Hos allergidisponerede børn har undersøgelser vist, at amning eller anvendelse af en dokumenteret højt hydrolyseret modermælkserstatning til fulde 4 måneder har en forebyggende effekt i forhold til udvikling af komælksallergi. Efter 4-måneders alderen er der ikke påvist en sådan forebyggende effekt...
Der vil naturligt være andre nogle immunologiske faktorer som forskellige antistoffer i modermælk, som man ikke kan komme i modermælkserstatning, men når man laver modermælkserstatning, så er det med baggrund i modermælkens sammensætning, - og der er ikke nogen dårlige erstatninger på det danske marked. Kontrollen er høj og sammensætningen er rigtig god. Modermælk indeholder f.eks. polyumættede fedtsyrer, især hvis moderen spiser fisk - og du kan derfor købe modermælkserstatning, som er tilsat n-3 og n-6 fedtsyrer. Derudover er der f.eks. også tilsat jern til modermælkserstatning, så man sikrer, at barnets jernbehov dækkes tilstrækkeligt.
Du kan fortsætte med at malke ud og give din dreng din mælk på flaske, så længe det fungerer godt for jer, men der er ikke noget i vejen for, at du nu, hvor han er blevet 4 måneder, gradvist trapper over på modermælkserstatning, hvis du synes, at det vil fungere bedre :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske