Svar: Jobstart, amme-nedtraping og søvn

25. juli 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Nuala

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng, dine tanker, og det du har forsøgt :) Og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er naturligt, at din dreng har brug for mælk, før han skal sove. Mælk skal indgå som en fast del af putteritualet, så længe han ikke er ældre end han er, - og et nyt ritual skal gradvist sættes i stedet...

Jeg anbefaler 4 amninger i 7 måneders alderen, og jeg anbefaler, at amningerne ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han i denne alder, skal lære at sove uden brystet, når han puttes til sin formiddagslur, men han skal stadig ammes før middagsluren, før han puttes om aftenen og før du selv går i seng, samt tidlig morgen...

Når han bliver 8-9 måneder, så vil det være rigtig fint at trappe ned til 3 amninger, og her anbefaler jeg, at man ammer før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han stadig skal ammes før han puttes til middag og om aftenen, samt før du selv går i seng, hvorefter han så sover igennem om natten...

Og når han bliver 10-12 måneder, vil det være rigtig fint at trappe ned til 2 amninger - og de kan f.eks. ligge aften og sen aften, så amningen om dagen fjernes. Eller det kan være sådan, at han ammes før sin middagslur, og før han puttes om aftenen.

Han har, som du skriver, behov for både mælken = væsken, og også behovet for trygheden, mærke, at du er nær. I stedet for amning, så skal han tilbydes mellemmåltider og vand af kop. Og så skal der gradvist indføres et ritual, hvor han puttes med kærtegn, beroligende hænder, putteklud, sut eller lignende. At han stadig skal ammes, betyder ikke, at han skal falde i søvn med brystet. Stille og roligt skal han lære at falde i søvn uden at være i din favn og uden at have dit bryst i munden - men det skal gøres gradvist og i første omgang ved at du ammer ham, flytter ham fra din favn lige før han sover helt - men ikke imens han er vågen. Han skal flyttes fra dig, lige der, hvor du med dine hænder og nærhed kan lulle ham videre ind i søvnen. Han sover ikke helt, men når at registrere at han flyttes og at brystet ikke længere er i munden, men er træt nok til at du kan lulle ham i søvn...

Lige nu forsøger du at putte ham uden brystet, og imens han er alt for vågen, og han bliver naturligt ked af det og føler det utrygt, når han flyttes fra din favn. Det protesterer han imod, det at sove forbindes ikke længere med noget trygt og rart, men bliver svært for ham - og det hjælper ham ikke til at undvære brystet, tværtimod. Det gør blot, at han søger brystet mere og mere og i stedet øger amningen, som du jo ...

Annonce

... gradvist skulle trappe ned i...:)

Alternativet til brystet er en flaske, og hvis du allerede nu ved, at han skal passes af dine forældre og i vuggestue til august, så tænker jeg, at det vil være en god idé at forsøge med en flaske (med modermælkserstatning). Det vil gøre det betydeligt lettere for personalet i vuggestuen at putte ham, hvis de kan give ham en flaske, og han vil være tryg ved dette, fordi han så kender det hjemmefra. Det kan dog godt være, at han ikke vil acceptere en flaske, når han har den alder, han har nu, men det vil være et forsøg værd.

En flaske har også den fordel, at den kan gives i sengen eller i barnevognen. Du kan således putte ham, og så give ham flasken, hvor han ligger. Så han ikke oplever skiftet fra din favn, som lige nu gør ham ked af det, men får lov til at finde roen og falde i søvn, hvor han ligger. Hvis du vælger denne løsning, så vil det være godt, hvis du kan elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden. Det er vigtigt, at han også her lærer ikke at falde i søvn med flasken i munden, men at han så vidt muligt spiser af flasken, slipper den, smiler til dig, triller om på siden og sover.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han ikke vil acceptere en flaske, så kan han naturligt blive tilbudt mme af en kop, men det vil naturligt ikke kunne give ham samme ro, som bryst eller flaske. Og I må se, hvordan det fungerer. Ellers vil det være godt, hvis du kan forsøge at bibeholde amningen til han er ca 12 måneder gammel, fordi han indtil denne alder, stadig vil have behov for din mælk. Det anbefales, at man ammer eller giver modermælkserstatning til han er 1 år...

Du har helt ret i, at nu hvor I er hjemme igen, hverdagen atter har ændret sig, hans tænder bryder frem osv. så vil det naturligt også påvirke ham, og han kan godt blive mere tryghedssøgende. Det samme vil naturligt ske, når bedsteforældrene kommer og passer ham, og når han skal i vuggestue. Jo mere hverdagen ændrer sig, jo mere brystsøgende vil han sandsynligvis blive. Samtidig vil han også ramme separationsfasen, som generelt gør ham mere klyngende og brystsøgende - og der vil derfor være en sandsynlighed for at hans behov for brystet øges...

Derfor bør du lige nu forsøge at finde balancen mellem, at give ham den tryghed og nærhed, som han har behov for og samtidig også forsøge at skabe nogle rutiner, som kan fungere godt for jer fremadrettet. Og jeg tænker her, at en flaske er en mulighed, som er værd at forsøge...

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre