Svar: Stoppe med (nat)amning

29. juni 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære A

Tak for dit brev og dine søde ord om mig og mit syn på børn - tak :) Og velkommen tilbage, - dejligt at høre fra dig igen :)

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det, eller hvis barnet selv siger fra - og med den alder din dreng har nu, så er sandsynligheden for at han selv vil vælge amningen fra meget lille. Hvis du vil stoppe med at amme, så er det derfor en beslutning, som du skal tage...

Det betyder naturligt, at han vil kunne blive ked af det. Han er meget bevidst om brystet nu, kan gå hen til dig, hive op i blusen og signalere, hvad det er han vil have, ligesom han nu sætter ord på, at han har behov for "mo-mælk". Derfor vil et ammestop give udfordringer og han vil blive voldsomt ked af det, protestere, være fortvivlet, når du pludselig nægter ham brystet, som for ham er noget af det mest trygge og genkendelige... Det betyder dog ikke, at du ikke kan gøre det, men du skal være klar i din beslutning. Du skal føle dig klar til at stoppe, ellers vil han aflæse din usikkerhed og naturligt søge brystet mere og mere stadig væk...

Og ja - du har naturligvis fuldstændig ret i, at det vil være meget svært for ham at forstå, hvorfor han nogle gange må ammes og andre gange ikke må. Lige nu ammes han en del - om morgenen, når dagen starter, om eftermiddagen, når I kommer hjem - en gang imellem mere end dette om dagen, når I er hjemme. Han ammes om natten og nogle gange vist også om aftenen.. Det er svært for ham, hvis du pludselig stopper fra den ene dag til den anden, men modsat måske lettere at forholde sig til, at det nu er slut, fremfor at han må på bestemte tidspunkter. Han kan jo ikke klokken og forstår ikke, hvad forskellen er på, om han ammes kl 07, 16, 20, 24, 02.. elller...

Du kan naturligvis godt forsøge, om du kan trappe ned til en amning i døgnet. Du må gerne amme ham en gang dagligt, så længe både han og du trives med det - og du fortæller jo, at han er glad, trives, er nem at trøste uden bryst, bruger sut og har en puttebamse, som han har knyttet sig til, så på den måde er der ikke behov for brystet mere, og du kan erstatte amningerne med nærhed, tæt fysisk kontakt, bamse osv. som alternativ til brystet. Nogle gange kan det godt lykkes at bibeholde en enkelt amning ofte amningen før putning om aftenen, fordi den bliver en naturlig del af putteritualet netop der.

Nogle børn kan altså godt vænnes til denne ene amning, fordi det bliver en rutine, som netop hører putningen om aftenen til - men så er det kun der.. Hvis de samtidig ammes på andre tidspunkter, så bliver det svært for dem at finde ud af, hvornår de må og hvornår de ikke må... og så kan det være bedre at stoppe helt.

Det er vigtigt, at du tilbyder et alternativ til amning/brystet. Det kan være din nærhed, at få et kram, sidde hos dig, blive holdt om, vugget og mærke dig omslutte ham... Det kan være at få noget at drikke, eller lidt at spise, så du anerkender hans behov for at få noget i munden.

Det kan også være godt nogle gange at aflede ham, blot sige "nej ikke mo-mælk nu, vi kan bygge med klodser" eller lignende, så du får ham drejet hen på noget andet, som han måske synes er sjovt, og hvor han stadig oplever, at du gerne vil ham.

Og så er ...

Annonce

... det generelt en god idé at introducere begrebet slut. Når tallerkenen er tømt for mad, eller når bogen klappes i, og der ikke er mere historie, så signalerer du "slut" med dine hænder, imens du siger "slut". Når han så søger dit bryst og viser tegn på at ville ammes, så bruger du samme signaler og samme ord "der er ikke mere, det er slut". Samtidig skal du så tilbyde ham et alternativ og anerkende hans behov for nærhed, lidt at spise og drikke osv. så han stadig føler sig lyttet til.

Det vil naturligt kræve tålmodighed fra din side, og du skal kunne rumme hans frustration og fortvivlelse, når han mærker, at der ikke er mere bryst. Du kan holde om ham, sætte dig med ham, eller lægge dig med ham, give ham masser af kys, kram og kærtegn, masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, vise ham, at du stadig er der for ham, det er ikke dig, som forsvinder, det er brystet, som ikke længere er tilgængeligt.

I kan også vælge at lade far tage over, fordi far kan alt andet end at amme og netop give jeres dreng det hele... Måske kan du sove i et andet værelse nogle nætter, så amningen om natten er udelukket - og far og søn sover sammen, så han stadig får nærheden, men ikke mælken eller andet at drikke - det er også vigtigt, at han ikke lærer at skulle indtage en masse vand om natten.

Og det betyder også, at I skal sikre ham mange måltider hele dagen igennem, så du er sikker på, at han er fyldt tilstrækkeligt op med mad. Det vil også være rigtig godt, at han tilbydes en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual, der sikrer, at han ikke vågner og søger brystet om natten, fordi han reelt er sulten...

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen: Skal IKKE længere ammes, men skal i stedet op og tilbydes morgenmad.

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, evt. frugtmos. Vand af kop.

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager, pasta, 1/2 hårdkogt æg, stykker af frikadelle osv. Og må også meget gerne få varm med til frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris osv. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Puttes til middagslur - skal IKKE ammes - i vuggestuen puttes han uden problemer, og det skal han også derhjemme :) Brug samme rutiner.

Eftermiddag 15-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Må også gerne tilbydes fint revet råkost... Vand af kop.

Skal IKKE ammes om eftermiddagen, men i stedet tilbydes vand og skal derudover afledes med nærhed og leg.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Spiser samme mad som I andre, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. får lidt babymassage og dermed nærhed og fysisk kontakt med jer...

Tilbydes godnatgrød - det kan f.eks. være en flerkornsgrød eller han kan tilbydes havregryn med lidt sukker og letmælk... Vand af kop.

Puttes til natten ca kl 20 og kan evt. ammes her, som eneste amning døgnet... Derudover med sin bamse og det putteritual, som han har om dagen...

Og sover herefter uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød...

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt ammestop! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor