Svar: Hvornår og hvordan stoppe amning?

22. juni 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Tak for dit brev, og hvor er det dejligt at høre, at I det går så fint med de to amninger og at din dreng nu faktisk lyder til næsten at kunne sove igennem om natten... :)

I princippet må du gerne bibeholde amningen før putning så længe du og din dreng synes det er hyggeligt og rart. Der er ikke på samme måde behov for at stoppe amning, som der er for at stoppe med flaske og WHO anbefaler faktisk, at man ammer til barnet er ca 2 år, fordi det er med til at forebygge brystkræft hos mor... risikoen for brystkræft falder jo længere tid man ammer :)

Så... så længe din dreng ammes, puttes og falder trygt i søvn på denne måde - og I begge nyder det, så må du gerne bibeholde amningen kl ca 19...

Amningen sen aften, må du dog gerne begynde at trappe ud. Det kan du gøre ved at afkorte amningen mere og mere, så han får mindre mælk og derfor vænnes til ikke at skulle have bryst på det tidspunkt. Du kan altså forsøge at lirke brystet ud af munden på ham og i stedet forsøger at berolige ham med dine hænder, nærhed, kærtegn osv.

Det vil dog også være godt, hvis du kan tilbyde ham et godnatmåltid, som en fast del af hans putteritual - gerne en godnatgrød - fordi den mætter ham lidt ekstra og sikrer, at han ikke søger brystet sen aften, fordi han reelt er sulten og har behov for mælken på det tidspunkt.

Og så vil de fleste børn i 12-18 måneders alderen ofte også begynde at kunne tage en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende til sig og vil begynde at bruge den mere og mere bevidst. Fordelen ved en puttebamse eller putteklud er, at det er ham selv der styrer behovet, og at han kan have den med sig, når han også skal puttes andre steder. Det vil sige, at den kan fungere som substitut for både mor og far, når han skal i dagpleje - og den vil hjælpe ham, når du ikke er hjemme.

Du kan altså lige nu med fordel bruge bamse eller klud samtidig med at du ammer og lade den følge med ham over i sengen, når du lægger ham fra dig. Det vil også være rigtig godt, at du lader bamse/klud følge ham fast om dagen, både når han puttes til sine dagslure, når I kører i bilen, triller ture med barnevognen, når han er ked af det osv. så den indgår som en naturlig del af det at finde ro og trøst... og stille og roligt kommer til at fylde mere og mere.

Du har helt ret i, at det kan være en god idé ikke at stoppe lige der, hvor han skal starte i dagpleje. Det vil være dejligt for ham at kunne få brystet før han puttes om aftenen, det vil hjælpe ham til at koble fra og finde roen og overgive sig til søvnen - og det er det mest tryghedsgivende ritual han har. Men du kan roligt forsøge at sætte noget andet sammen med amningen og putningen, som så naturligt tager mere og mere over. Når man stopper med at amme, så er det ofte en god idé at forsøge at skabe et putteritual, som kan bibeholdes hen af vejen og erstatte amningen ...

Annonce

... gradvist - så den eneste forskel er, at han ikke længere får brystet, ellers er alt andet, som det plejer at være.

Det betyder også, at du f.eks. kan putte ham med en godnatsang og at du hen af vejen kan begynde at læse godnathistorie for ham. En aftenrutine kan f.eks. se således ud:

I spiser aftensmad sammen, og han spiser mere og mere samme mad som jer. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov, får lidt babymassage osv.

Tilbydes godnatgrød, sammen med lidt vand eller mælk. Får børstet tænder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ammes og puttes til natten med putteklud, bamse, godnatsang, godnathistorie og stille og roligt fjernes amningen, men alt andet er, som det plejer at være. En overgang vil han måske have glæde af at få lidt vand eller mælk af en kop som alternativ til amningen, men ellers tager godnatgrøden over, han får børstet tænder og bliver puttet med bamse, klud, godnatsang, historie - genkendelighed og dermed stadig tryghed.

Hvis han får aftensmad, godnatmåltid og vand eller mælk, som en fast del af sit putteritual og i øvrigt spiser fint og mange små måltider hele dagen igennem, så burde han nu kunne klare sig igennem natten uden yderligere mad eller væske. Hvis han vågner om natten og virker søgende efter væske, kan du tilbyde ham vand - hvis det er meget varmt og han sveder, kan han naturligt have behov for mere væske. Men som udgangspunkt behøver han ikke væske om natten og skal med den alder han har indtage sit behov gennem dagen og aftenen.

Du skal være opmærksom på, at han bliver mere og mere bevidst og derfor godt kan begynde at søge brystet ekstra eller pludselig vænne sig til at skulle drikke vand om natten i stedet for bryst/mælk - og det er vigtigt ikke at komme ind i denne vane.

Som du beskriver din dreng - han bliver puttet uden amninger om dagen og han sover fint efter amningen sen aften, så er der ikke noget som tyder på, at han ikke vil kunne trappe ud af amningen gradvist.... men nogle børn er naturligt meget brystglade og de kan have svært ved at forstå, hvorfor de må ammes om aftenen og ellers ikke - og de bliver frygteligt kede af det, når man holder brystet fra dem.. Nogle gange kan det derfor være nødvendigt at stoppe fra den ene dag til den anden, fordi barnet så måske bedre fornemmer at det er slut, men som udgangspunkt er det bedst, hvis du kan trappe gradvist ud og sætte andet i stedet.

Jeg synes, at man så vidt muligt skal undgå at give ham en "kold tyrker", hvor du stopper fra den ene dag til den anden. Han kan ikke forstå, hvorfor han pludselig ikke må få brystet, som er noget er det bedste han ved... og da du er glad for amningen om aftenen, så synes jeg som sagt, at du skal fjerne denne lige nu, men i stedet forsøge at undvære amningen sen aften i første omgang :)

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.