Svar: Ammestop og slut med drømmemåltid

16. juni 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Carolines mor

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at I trives og har det godt:)

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det... og lige nu lyder det som om, at det godt kan være en lidt svær periode. Netop i 13-15 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget og mange forældre vil opleve, at børn i denne alder ofte klynger sig lidt mere. De har ekstra brug for tæt fysisk kontakt og nærhed, samtidig med at de også ofte skubber os væk.. Hun vil op, sidde på skødet, bæres på arm, men ofte kun kortvarigt, så vil hun ned igen. Hun har lige nu brug for at mærke dit tæt på fysisk og har samtidig brug for også at prøve selv, kunne selv.. Man kan tale om en slags "separation-gentilnærmelses-fase"...

Det betyder, at det nogle gange kan være svært at trappe helt ud af amningen i denne periode. Brystet, favnen, nærheden er vigtig lige nu... Men når det er sagt, så er det dog samtidig vigtigt, at I ikke får trappet antallet af amninger eller mælkemåltider op og ifølge dit brev, så får hun lige nu ofte mælk 3 gange i døgnet - hun ammes, når hun puttes, får flaske sen aften og ammes igen tidlig morgen...

Med den alder hun har, vil det være relevant at introducere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Netop i 12-18 måneders alderen begynder mange børn at tage en sådan til sig og bruge den bevidst. Hun kan nulre næse, sutte på den, kramme den osv. og den kan følge hende i hverdagen og fungere som substitut for mor (og far) og det kan være en god idé at introducere dette nu, så hun tilbydes noget andet end brystet og flasken på sigt. Den skal følge hende fast - i vuggestuen, i bilen, i barnevognen, når hun er ked af det, når hun sidder og putter, når hun er træt, når hun skal sove. Den skal være en fast følgesvend, så den langsomt kan tage mere og mere over.

Godnathistorien som I allerede har indført er rigtig god. Den må gerne fortsat være en fast del af det at skulle sove, I kan læse højt, vise billeder, ligesom I kan tale om dagen og på den måde hjælpe hende med at få bearbejdet lidt af dagens oplevelser. I må også meget gerne synge godnatsang eller lignende. Godnathistorie og godnatsang kan hjælpe hende til at falde i søvn i sin seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hu skal sove, og så hun ikke falder i søvn i f.eks. jeres favn.

Nogle gange kan det være en god idé at tage det lidt i etaper, så du erstatter en ting af gangen. Hun kan f.eks. lige nu godt starte med at blive ammet i din favn, samtidig med at hun har sin putteklud/bamse og derefter flyttet til seng, hvor hun så får læst godnathistorie, bliver sunget for og hjulpet til ro. Og stille og roligt kan du så gå over til at give hende mælk af kop i din favn (som alternativ til brystet), stadig putte med klud/bamse og derefter flyttes. Så hendes ritual som udgangspunkt er det samme, eneste forskel af at mælken gives af kop og ikke bryst.. Og stille og roligt kan hun så blive tilbudt vand af kop i stedet, så hun ikke længere behøver mælk. Altså en gradvis ændring.

Det er lidt forskelligt, hvilket mælkemåltid, der trappes ud sidst. Ofte er det mælken før putningen, som bibeholdes længst tid, men det behøver ikke være sådan. Og hos jer, som både ammer og giver flaske, kan det godt være, at hun vil trappe ud af amningerne først. I hvert fald kan det være en god idé at du forsøger at komme ud af amningen om natten/tidlig morgen. Lirke brystet ud af munden på hende og afkorte amningen mere og mere, forsøge at berolige med hænder, nærhed, tæt fysisk kontakt osv. Du må gerne tage hende over til dig og lægge dig med hende, hvis du skønner, at det kan hjælpe hende, men du bør tage en t-shirt eller lignende på, så hun ikke selv kan finde brystet. Det er noget du styrer...

Hvis hun får både godnatgrød og flaske, så burde hun ...

Annonce

... ikke have behov for brystet kl 03. Hvis hun virker tørstig kan hun tilbydes lidt vand, men som udgangspunkt vil det være bedst, hvis hun ikke længere tilbydes væske om natten, men lærer at sove igennem...

Og så må du prøve at vurdere, om hun vil klare sig bedst uden bryst eller flaske - altså hvad du skal trappe ud af først. Hun er naturligt meget bevidst om brystet, og hun er begyndt at hive i din bluse og tydeligt gøre opmærksom på, at det er det hun vil - og det er som udgangspunkt rigtig fint og helt naturligt. Hun bliver dog mere og mere bevidst, og du kan ikke regne med, at hun selv vil sige fra overfor brystet med den alder hun har. Det er derfor nok en beslutning, som du skal tage....

Derfor skal du prøve at vurdere, hvornår det rette tidspunkt er - lige nu gennemgår hun som sagt en lidt svær fase, men samtidig er hun også i stand til at blive puttet uden brystet før middagslur og klarer sig fint uden bryst om dagen.. Og de ritualer hun har om dagen må du gerne forsøge at overføre til om aftenen og natten...

Det er også værd at tage med, at I har mulighed for at bruge sommerferien på nye rutiner. Det er vigtigt, at I har overskuddet til det og måske mulighed for at tage en middagslur, hvis nætterne bliver forstyrret i den periode, hvor I forsøger at komme helt væk fra mælken....

Og så er det også fint med udtrapningen af flaske, hvor I giver hende mindre og mindre og til sidst kan hun tilbydes lidt mælk eller vand af en kop... Det er vigtigt, at du ikke begynder at erstatte amningen med en flaske - hun skal ikke tilbydes flaske før putning, hvis og når du beslutter dig for at stoppe amning og hun skal heller ikke tilbydes flaske kl 03 om natten.. så er det bedre, at du stopper helt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle gange kan det være en idé at lade far tage over og mor sove et andet sted. Far kan putte med jeres datter, han kan give hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. så han beroliger og betrygger - han kan det hele, bare ikke amme - og når mor ikke er der, så vil hun måske begynde at finde roen uden bryst... De fleste vil opleve en ændring efter 3 nætter. Hun vil stadig søge brystet og efterspørge mor, men far vil sandsynligvis efter 3 nætter fornemme, at hun ikke længere bliver helt så ked af det, at han bedre vil kunne trøste hende og berolige hende, at hendes vågenperioder bliver mindre...

Andre gange er det bedre at mor stadig er der, beroliger, betrygger, trøster - så hun får mor og mors nærhed, men ikke længere får brystet. Hun ved godt, at mor og bryst er to forskellige ting og hun vil naturligt hive i din trøje, forsøge at vise dig, at hun vil have dit bryst... og her kan du så tilbyde hende vand af kop, som alternativ eller måske lidt at spise, lidt frugt eller lignende at sutte på...

Jeg synes det er godt, hvis I kan forsøge at sætte noget andet i stedet. Brystet og flasken er tryghed for hende, og det er vigtigt, at hun nu lærer at sove med et nyt tryghedsgivende ritual. Derfor vil det være godt, at I forsøger at finde en løsning, hvor noget andet kan tage over hen af vejen - gerne et ritual, som kan fungere også på sigt... Derfor også vigtigt, at I ikke begynder at vænne hende til at skulle hoppe på bold, for at sove aften og nat... Prøv om I kan finde et ritual der fungere for jer alle tre fremover og som kræver så lidt aktivitet fra jeres side som muligt... :)

Og så lige en lille sidebemærkning - du skriver i din dagsplan, at I giver jeres datter ymer. Jeg vil lige nævne, at ymer tidligst anbefales fra 2 års alderen, hvor det kan gives i kombination med andre surmælksprodukter. Det samme gælder skyr, ylette, fromage frais - det skyldes proteinindholdet.

I 1-2 års alderen anbefales Neutral Sødmælksyoghurt, A38 og Tykmælk. Produkter med frugt bør begrænses på grund af sukkerindholdet..

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder