Svar: Afvisning af brystet og sengetid
12. juni 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev og dine pæne ord - jeg er glad for at høre, at du kan bruge mine svar og har glæde af brevkassen, tak :)
Det er altid lettest at stoppe amningen, når både mor og barn er parat til det, og det kan være betydeligt lettere at stoppe, hvis det er barnet der siger fra - og det er det din datter er begyndt at gøre nu..:)
Jeg synes, at du skal følge hendes behov. Hun afviser brystet og det er helt okay, men sen aften, vil det være rigtig godt, at du stadig ammer hende. Hun accepterer sit dreammåltid og det er med til at sikre jer en god sammenhængende nattesøvn, ligesom hun stadig får lidt modermælk.
Det anbefales, at hun får modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år. Og i Danmark anbefaler vi, at man tilsætter modermælk eller modermælkserstatning til den hjemmelavede mad indtil 1 års alderen. Hun bør faktisk ikke få komælk af kop, så længe hun er under et år, men hun kan godt få lidt neutral sødmælksyoghurt, A38 eller lignende. Produktet skal indeholde 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 gram. Der kan gives 50 ml ved 9 måneders alderen stigende til 100 ml ved 1 år.
Mælk er stadig vigtigt for hende, men der er ikke grund til at tilbyde hende flaske i stedet for brystet med den alder hun har. Du kan dog godt overveje at tilbyde hende modermælkserstatning i hendes grød. Det sikrer hende lidt ekstra mælk og derudover også jern. Du kan købe modermælkserstatning på brik fremfor pulver. Jeg vil tro, at du kan få modermælkserstatning på brik i England. Brikken indeholder ofte 200 ml og den kan stå i køleskabet og så kan du bruge den som du ville bruge sødmælk. En åben brik kan holde sig et døgn. Du kan give hende både det der hedder type 1 og type 2 - modermælkserstatning (fra 0 mdr) og tilskudsblanding (fra 6 mdr).
Du bør altså ikke komme komælk i hendes havregrød om morgenen, hvis du vil sikre hende ekstra mælk, bør det være modermælkserstatning/tilskudsblanding. Hvis du er i tvivl om de forskellige typer, hvor du bor - hvad de indeholder og hvad du skal give hende, så send valgmulighederne til mig, så skal jeg prøve at guide dig igennem det:)
Hvis du vælger ikke at give hende mme, så vil det være ekstra godt, at du bibeholder amningen sen aften, så længe hun accepterer denne. Derudover kan hun også stadig få lidt yoghurt naturel som nu, og du kan tilbyde hende ost - det kan være gnaveost, smøreost og lignende. Det vil også være godt, hvis hun/I spiser forskellige typer kål og grønne grøntsager som f.eks. broccoli og rosenkål. Kål og grønne grøntsager indeholder ofte kalk, så hvis hun ikke får så meget mælk, så skal du forsøge at sikre hende indtag af kalk på anden vis :) Og jern kan du sikre hende via kød og indmad...
Med hensyn til at drikke selv, så kan det være en god idé at give hende en tudkop med to hanke nu, så du hjælper hende med at lære at drikke af en kop og holde koppen selv. Og hen af vejen kan du så tage låget med tud af, og hun vil kunne drikke af koppen selv, netop ved at holde med begge hænder.
Det lyder rigtigt, at hun nu skal puttes lidt senere og jeg vil anbefale dig, at du om aftenen indfører et bad, som et fast del af hendes putteritual. Badet stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Badet skal afsluttes med god frottering med håndklædet, babymassage, blive smurt med lidt creme osv. Det vil hjælpe hende til en større fysisk ro i kroppen, så hun kan slippe lidt af sin rastløshed, når hun skal sove.
Efter badet vil det være godt at du introducerer en godnatgrød, der skal indgå som en fast del af hendes putteritual. Denne grød kan du igen lave med mme og du kan også servere lidt mme af en kop sammen med grøden - så erstatter det aftenamningen før putning.
Og når hun så skal puttes, så vil det være rigtig godt, at du putter hende i seng, holder hænderne beroligende på hende, synger en godnatsang, tænder for en musikuro, bevægende natlampe eller lignende, som kan hjælpe hende med at koble fra. Hun er for lille til godnathistorie :)
Det er naturligt, at hun har en stor motorisk uro lige nu og har svært ved at sove. Det hænger sammen med hendes alder og separationsfasen :)
Du skal være opmærksom på at starte dagen til nogenlunde samme tid hver morgen. Jo mere ens hendes stå op tidspunkt er, jo mere rytme vil der ofte være resten af dagen. Hvis hun altid starter dagen, så hun får morgengrød senest 7.30, så vil det være lettere også at putte hende til nogenlunde fast formiddagslur og derefter middagslur - så dagen ikke skrider for meget for jer :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød (evt. lavet med mme), vand af kop.
Formiddag 8.50: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur som nu
Frokost 12: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af frikadelle, kogte grøntsager, kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg og lignende. Og suppleres også stadig gerne med mos. Må også gerne få varm mad til middag. Vand af kop.
Mellemmåltid kl 14 - en banan eller anden frisk frugt moset med lidt yoghurt naturel (max 50 ml stigende til 100 ml ved 12 mdr)
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.45: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, og evt. lidt sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød, måske kl 19.15-19.30 - en grovere grød som f.eks. flerkornsgrød, mysligrød, evt. lavet med mme og vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca kl 19.45-20 med godnatsang, kærtegn, beroligende ord osv. Og det er okay, at hun afviser brystet her.
Sen aften 23-24: Ammes - drømmemåltid
Da hendes puttetid ligger senere, så er det nu muligt både at nå et bad og en godnatgrød, hvilket jeg tænker godt kan hjælpe jer lidt videre :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske