Svar: Vil ikke tage flaske

11. juni 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er ofte to grunde til, at barnet ikke vil acceptere en flaske:

- Det ene er sutteteknikken, det er anderledes at sutte på en flaske, end på et bryst og børn kan godt afvise flasken, fordi de ikke kan finde ud af teknikken og synes det virker forkert med flaskesutten i munden.

- Det andet er smagen af mælken. Selvom man laver modermælkserstatning, så det i sammensætning skal minde så meget om modermælk som muligt, så smager det anerledes - og nogle børn afviser flasken, fordi de ikke bryder sig om mælkesmagen.

I har forsøge med forskellige flaskesutter, og det er rigtig godt. Det kan være svært at finde en sut, som hun vil acceptere - og hvis hun bruger en narresut, kan det nogle gange være en idé at finde en flaskesut som i facon ligner den.

Nogle gange kan man også med fordel bruge en sut beregnet til f.eks. vælling eller til større børn, så flaskesutten har flere eller større huller, så mælken flyder lettere ud til barnet.

Du kan også købe en "elastisk flaskesut", som skulle minde lidt mere om brystet...

Hvis det er smagen af erstatning, som hun ikke bryder sig om, så kan du prøve at malke ud og give hende din mælk i flasken - så er smagen mælken hun kender, og hun skal kun koncentrere sig om at sutte...

Nogle gange kan man også prøve med kogt vand i flasken, evt. med lidt sukker - det kan give lidt idé om, hvorvidt det er smagen eller sutteteknikken, der spiller ind...

Der er også børn som bare foretrækker den ægte vare (brystet) og så må det være sådan, det kan man jo et eller andet sted ikke ...

Annonce

... fortænke dem i. Og her har du naturligvis ret, at I takt med at hun bliver ældre, så vil hun godt kunne drikke af en kop og far vil derfor godt kunne give hende en kop med mme, hvis du ikke er hjemme en enkelt aften. Hun vil naturligt ikke kunne ligge og sutte sig i søvn, som hun vil kunne via bryst eller flaske, for at drikke af en kop kræver, at hun er vågen, men hun vil godt kunne få lidt lun mme i maven, som kan være med til at give lidt ro og far kan så efterfølgende lægge sig med hende, give hende ekstra nærhed, tæt fysisk kontakt osv. hvad hun nu har behov for.

Hun kan også i 6 måneders alderen tilbydes vælling i stedet for modermælkserstatning, hvis du ikke er hjemme en aften. Nogle børn kan godt lide vællingesmagen og accepterer derfor flasken - eller hun kan tilbydes lidt vælling af en kop. Vil hun hverken have modermælkserstatning eller vælling, så sker der ikke noget ved at far giver hende vand en aften, og du så ammer hende, når du er hjemme igen :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så er der naturligvis også børn som pludselig accepterer flasken, når mor ikke er hjemme, og amning derfor er udelukket...

Du kan godt allerede nu forsøge at putte hende med en sut og en putteklud. Erstatte brystet med sutten og derefter putte hende fra dig med en klud - så sut og klud bliver en naturlig del af det at skulle sove. Og så hun har denne hos sig og kender det ritual, hvis hun i 6 måneders alderen så skal puttes af far en aften, fordi du ikke er der... Du kan på den måde godt forsøge at introducere små rutiner og ritualer nu, der kan hjælpe jer fremover.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor