Svar: Supplere med flaske
1. juni 2017
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du kan gøre begge dele - give flaske i din favn, ligesom hvis du gav hende bryst, eller nogle gange vælge at give hende flaske, imens hun ligger i sin seng eller barnevogn.
Det kan være trygt at få flasken i favnen, og nogle børn kan lettere finde ud af at spise af flasken, hvis man i favnen netop erstatter brystet med flasken - så spisesituationen er nogenlunde ens. Andre børn bliver forvirrede - de forbinder favnen med brystet og kan ikke finde ud af at spise af en flaske, hvis de holdes ved brystet, og så kan man naturligt godt give flaske, uden at hun er i favnen.
En fordel ved at give hende flaske, hvor hun skal sove - i seng eller i barnevogn - er, at hun ikke oplever det skift der er fra favn og ned i seng/vogn. Og mange børn vågner netop op, når man flytter dem og har så rigtig svært ved at sove videre og netop, som du er inde på, få et længere søvnstræk. Hvis du vælger at give hende flasken, hvor hun skal sove, så er det også vigtigt, at du eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Dette sikrer, at der ikke sker tilbageløb af mælk til ørerne og det forebygge mellemørebetændelse. Du kan elevere hendes hovedgærde ved at komme et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op - hun er for lille til en hovedpude.
Når man supplerer med en flaske, så kan man gøre det på to måder:
1) Starte med at amme og derefter tilbyde flaske, så barnet bliver fyldt ekstra op.
2) Erstatte en amning med en flaske, så barnet altså får flaske i stedet for brystet.
Ad 1) Når hun bliver lagt til brystet først, så vil hun stimulere dit bryst til at producere mælk og dermed holde mælkeproduktionen ved lige. Hun viser din krop, at det er spisetid og at der er behov for mælk og hendes spisetider overholdes.
Ad 2) Når du tilbyder en flaske i stedet for at amme, så vil der gå længere tid imellem dine amninger og det betyder, at din mælkeproduktion vil nedsættes. Når hun ikke lægges til brystet, så stimuleres brystet ikke på samme måde og jo mere flaske du giver i stedet for at amme, jo mere vil din amning derfor på sigt stoppe.
Jo ældre din datter er, jo mere veletableret din amning er, jo bedre vil du kunne erstatte en amning med en flaske, uden at det vil påvirke din mælkeproduktion. Med den alder din datter har nu, vil der være en risiko for at amningen bliver hurtigt påvirket - og selvom du gerne vil stoppe med at amme, når hun er ca. 6 måneder, så kan du lige nu med fordel godt prøve at amme først og så fylde hende lidt ekstra op med en flaske efterfølgende. Så vil hun måske sove et lidt længere søvnstræk og på den måde vil der naturligt gå længere tid imellem dine amninger, men hvis hun ammes 6-8 gange i døgnet, vil du stadig producerer fint med mælk og kan således bibeholde amningen i længere tid - og gradvist kan du så erstatte en amning af gangen med flaske.
Det vil være fint, at du ammer i soveværelset og også giver flasken i soveværelset - eller du kan amme i stuen, skifte hende, gøre hende klar til putning og derefter tilbyde flasken i soveværelset...
Hvis det viser sig at fungere bedre for jer lige nu, at hun får flaske i stedet for brystet, men så får brystet som sut, for at kunne falde i søvn, så kan du naturligvis også vælge at gøre det sådan. Du skal gøre det, som vil fungere bedst for jer begge. Stille og roligt vil det dog være godt, at hun ikke bruger dig som en sut, men at du i stedet prøver at vænne hende til en narresut, som hun så kan sutte på efter at have fået flaske. Prøv om du kan finde en sut, der i faconen minder om den flaskesut du bruger....
I min bog "Helens bog om amning og flaske", finder du forslag til forskellige flaskestillinger og hvordan du kan give hende flasken bedst muligt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske