Svar: Udpumpet mælk

26. maj 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christine

Tak for dit spørgsmål :)

Retningslinjerne for udmalkning og opbevaring af udmalket modermælk er følgende:

1) Vask dine hænder

2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at mælken er helt ren.

3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.

4) Køl den udmalkede mælk ned under koldt vand og skriv dato på.

5) Frys mælken ned med det samme eller

6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt, at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden det hældes sammen.

Når du optør modermælk, efter at det har været frosset, kan det godt have ændret udseende, men har du fulgt ovenstående retningslinjer kan du roligt tilbyde mælken til dit barn.

Når vil vil tø modermælken op, så kan du gøre det på to måder:

Langsom optøning - du kan tage en flaske med frossen modermælk og stille den i køleskabet, eller du kan stille den i et vandbad (koldt vand), hvor den så kan stå et par timer. Langsomt optøet mælk kan holde sig et døgn i køleskabet. Mælken må ikke fryses igen og skal kasseres, hvis dit barn ikke spiser det hele.

Hurtig optøning - du kan stille flasken med frossen modermælk i et vandbad (varmt vand) eller tage låget af flasken og tø mælken op i mikrobølgeovn. Vælger du denne metode, skal mælken drikkes med det samme. Mælken må ikke fryses igen og skal kasseres, hvis dit barn ikke spiser det hele. Du skal også være opmærksom på temperaturen og at mælken ikke er for varm eller at varmen ikke er ujævnt fordelt i flasken... Opvarm kun til spisetemperatur.

Frisk udmalket mælk kan ...

Annonce

... holde sig 3 døgn i køleskab. Hvis du ikke ønsker at bruge mælken inden for de næste tre dage, kan du nedfryse den til senere brug. Stil mælken bagerst i køleskabet og ikke i lågen, da lågen kan være varmere.

Frossen mælk kan holde sig i fryser ved minus 18 grader i 3 måneder.

Du skal naturligvis være opmærksom på rengøring af brystpumpe, flasker osv. Det anbefales normalt, at du vasker flasker og brystpumpe delene rene med koldt vand og fjerne mælkerester og herefter vasker op i varmt vand og med uparfumeret opvaskemiddel. Og herefter har du så to muligheder - du kan koge flasker og dele i en gryde i ca 5 minutter eller du kan bruge en flaskesterilisator...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At "skolde" flaskerne og delene fra brystpumpen er således ikke helt efter retningslinjerne, de bør egentlig koges, men jeg tænker, at det må være et skøn... jeg tænker, at det måske heller ikke er alle dele til en brystpumpe og alle flasker, som kan holde til længere tids kogning mange gange dagligt... Hvis du har rengjort flaskerne grundigt, og du i øvrigt har fulgt retningslinjerne for udmalkning, og du generelt er opmærksom på, hvordan du håndterer de forskellige dele og medtænker hygiejne i hverdagen, så kunne jeg ikke forestille mig, at der er sket noget ved, at du har skoldet og ikke kogt flasker og dele fra brystpumpen - og den udmalkede mælk burde således godt kunne bruges... det er dyrebare og vigtige næringsrige dråber :) Er der flere ting, som du nu har opdaget, at du skulle have gjort anerledes, så kan det desværre godt være nødvendigt, at du kasserer mælken...:(

Med hensyn til at komme en lille smule eddike i vandet, så kunne jeg ikke forestille mig, at det ville skade.. flasker og dele tørrer jo efterfølgende, så der burde ikke være noget vand eller eddike tilbage, når du bruger delene igen..

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder