Svar: Amning og putning - 13 mdr.

9. maj 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære du

Tak for dit brev og dine ærlige, åbne tanker :)

Jeg forstår godt, hvorfor du gerne vil amme, og jeg kan sagtens sætte mig ind i den nærhed og tætte kontakt, amningen giver med din søn, og at du nyder det rigtig meget - det gør han bestemt også :) Og man kan godt prioritere at amme lige så længe både mor og barn trives med det... men når man ammer så meget, som du gør, og gerne vil lade sit barn styre behovet fuldstændig, så betyder det også, at jeres dreng naturligt bliver afhængig af mor og brystet, når han skal sove - og om natten - og at det derfor bliver svært for far eller andre at tage over.

Jeres dreng er så lille, at han naturligt vil søge brystet og vise behov for brystet, når han skal sove - fordi det er det han har lært. Brystet er det trygge, det genkendelige. Han har brug for brystet for at falde i søvn, og han har brug for brystet, for at holde sig sovende hele natten igennem. Det er det, du har lært ham, og det kan du ikke ændre på, som du nu synes det passer bedst. Han vil ikke kunne forstå, hvorfor han nogle gange kan blive ammet og andre gange ikke kan. Han vil ikke kunne forstå, hvorfor du har behov for at gå i byen eller være væk hjemmefra og han vil naturligt derfor savne brystet, fordi han har lært, at brystet skal være der for at kunne sove. Han kender ikke klokken og kender ikke til tid. Han kender ikke forskel på om der går 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - han søger naturligt det mest trygge han kender - brystet. Og hvis det ikke er der, så bliver han ked af det, for han har lært, at det skal være der.

Du skriver, at du er splittet, og det lyder også sådan - på den ene side skriver du, at du gerne vil lade ham styre amningen fuldstændig, du tror på, at han selv vil sige fra, hvis han ikke har behov. På den anden side skriver du, at du gerne vil have, at han ikke er afhængig af amning for at blive puttet og du vil gerne fjerne natamningen, uden at du behøver stoppe amningen helt.

Jeg tænker, at sandsynligheden for, at han selv siger fra er meget lille. Når han ammes så meget som han gør og selv styrer sit behov fuldstændig, og når han samtidig har den alder han har, så er det sandsynligvis dig, der skal sige fra på et tidspunkt. Han holder naturligt fast i det han har lært, den erfaring han har med sig, det ritual I har skabt og han bliver mere og mere bevidst, så han vil naturligt holde mere og mere fast i brystet, det tryggeste i verden...

Samtidig så indtager han så meget mælk, at det må påvirke hans indtag af rigtig mad. Du ammer om eftermiddagen, om aftenen og det meste af natten, og det vil naturligt være svært at indtage mad nok om dagen, når han er fyldt op med mælk... Og det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han spiser nok om dagen, så på den måde er det en rigtig dum cirkel at havne i. Derfor vil det normalt være sådan, at du er nødt til at beslutte, hvor meget du vil amme og holde igen med amningen, så der bliver plads i maven til mere sufficient mad. Du er nødt til at skabe den rette ...

Annonce

... balance for ham, så han får sit næringsbehov tilstrækkeligt dækket og lige nu lyder det som om, at han får alt for meget mælk og dermed med risiko for, at han faktisk ikke får næring nok..

Som forældre har vi ansvar for at vores børn trives bedst muligt og at de udvikler sig i sund og god retning, lærer sociale spilleregler, lærer at trives i verden osv. og nogle gange betyder det, at vi er nødt til at sige nej eller stille lidt krav til dem - og ikke lade dem styre ud fra det, de har mest lyst til... Det gælder f.eks. når han skal lære at gå ude ved vejen og er nødt til at holde dig i hånden, selvom han helst vil gå selv - her tager du ansvar og kræver at han holder i hånden eller sidder i sin klapvogn, også selvom han protesterer højlydt.. Og sådan er det faktisk også med brystet - du er nødt til at holde igen, både for at sikre ham mere sufficient mad, men også for at lære ham, at far f.eks. er lige så god til at trøste som mor...

Normalt sker dette som en gradvis proces - så allerede i 6 måneders alderen vil det være en god idé at arbejde på, at han lærer at sove uden brystet om natten. I 7 måneders alderen vil det være en god idé at arbejde på, at han lærer at sove formiddagsluren uden at skulle ammes først. I 8-9 måneders alderen vil mange børn have glæde af et aftenbad, afsluttet med en godnatgrød - og hvor far hjælper med dette og derfor naturligt kommer mere og mere på banen osv. Gradvist over måneder lærer han at det er helt fint at sove uden brystet og at far f.eks. også kan bruges...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At det ikke er lykkes hos jer - helt okay - men I kan naturligvis så ikke nu fra den ene dag til den anden lade far tage over. Eller - det kan I godt, men jeres dreng vil naturligt blive ked af det og ulykkelig, og han vil ikke kunne forstå det. Du behøver ikke stoppe fuldstændig med at amme - men der er meget stor forskel på at amme eftermiddag, aften, sen aften og det meste af natten - og så amme f.eks. 1-2 gange i døgnet. Og det er den balance, som I skal forsøge at finde.

Og så skal du kunne holde ud, når han bliver ked af det, græder, protesterer, tydeligt søger brystet, hiver i din bluse - han vil som sagt søge det, som du har lært ham og vil ikke kunne forstå, hvorfor du ikke længere tilbyder det. Men det er godt for ham ikke at få så meget mælk og det er også rigtig fint, at far gerne vil kunne deltage mere, så det er også en god prioritering.

Det lyder lidt for mig som om, at du skal arbejde lidt med dig selv og de følelser du har i forbindelse med amning. Det er for mange kvinder en stor sorg ikke at kunne amme og nogle kvinder føler, at de mister nærhed og bånd med deres barn - men det gør du ikke. Du skal bare finde ud af at skabe en anden nærhed, et andet bånd, for du er jo meget mere end bryst og mælk.. Og du kan stadig godt amme ham f.eks. aften og sen aften, men det vil være dejligt for alle, også får din dreng, at kunne lade sig trøste og berolige af andre og uden bryst...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger