Svar: Nyfødt, der spiser for meget og gylper

9. maj 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære nybagte mor

Tak for dit brev :) Og stort tillykke med lillesøster!

Det lyder som om, at du er rigtig fint opmærksom på din datters behov for mælk og ved en del om, hvordan amning fungerer. Du sikrer, at hun spiser effektivt og længe, når du lægger hende til, er opmærksom på at hun skal have den fede mælk med ud. Du tilbyder hende toppen fra modsatte bryst, så hun er fyldt tilstrækkeligt op osv. Og det lyder så fint alt sammen.

Hendes vægtøgning viser også, at du har masser af mælk, så hun dier ikke fordi hun mangler mælk - men nok fordi hendes suttebehov er meget stort.. Og derfor tænker jeg, at det vil være en god idé, hvis du kan begynde at vænne hende til at tage imod en sut.

Sutten skal gives, når hun har spist godt hos dig - så hun får sutten til at koble fra med, falde til ro med. Hun skal aldrig have sutten ,når hun er sulten. Sutten skal ikke bruges til at holde hende hen med, hvis hun f.eks. bliver ked af det, når hun skal skiftes, græder og er urolig og søgende, så er det vigtigt, at du ikke giver hende sutten her, men skynder dig at give hende en ren ble og så lægger hende til. Hvis du giver hende sutten, før hun kommer til brystet, så risikerer du, at hun ikke vil have kræfter nok til at spise ved brystet, når hun lægges til - og så vil det gå ud over din mælkemængde, hendes vægtøgning osv.

Men - efter amning, altså når du har ammet hende, holdt hende godt igang ved brystet, skiftet hende og derefter tilbudt toppen fra modsatte side, så vil det være rigtig fint, at du prøver med en sut. Sutten vil stimulere hende suttebehov og samtidig vil den hjælpe mælken videre igennem systemet. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper derfor mælken videre, uden at der kommer yderligere mælk med ned - og ...

Annonce

... dermed kommer der mere ro i maven og gylpningen minimeres.

Prøv også om du, som beskrevet, kan skifte hende mellem at hun har tømt det ene bryst og tilbydes toppen fra modsatte bryst, så hun får brystet lige før hun skal sove - og igen lige før hun får sutten. Så du kan lirke brystet ud og sætte sutten ind i munden, uden at skiftet virker for voldsomt for hende.

Prøv med lidt forskellige modeller. Da hun tager imod en flaske, så prøv om I kan finde en sut, der i formen minder om flaskesutten, så hun ikke skal forholde sig til alt for mange forskellige sutteteknikker på en gang. Du må gerne her i starten hjælpe hende med at holde sutten ved munden med din hånd. Det at du holder sutten for hende, og samtidig berører hendes kinder let, kan virker beroligende og gøre, at hun bedre kan holde fast i sutten og dermed selv begynde at fornemme, at den er god for hende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skriver, at du regner med, at hun selv kan regulere sin appetit - og ja, det kan hun også - til dels... For det er naturligt rigtig svært for hende at mærke mæthed og sult og hvis hun samtidig har en stor suttelyst, så kan hun nogle gange godt virke ekstra søgnende, netop fordi det er suttebehovet som skal stilles, mere end sultbehovet.

Problemet når hun gylper meget er naturligvis, at hun jo så hurtigt bliver sulten igen og derfor ender du så med at amme hende igen og igen og igen. Og til en vis grad skal hun til brystet når hun viser behov og din mælkeproduktion tilpasser sig hendes behov. Men det er samtidig vigtigt, at du hjælper hende med også at fornemme mæthed og ro i maven - og her er sutten ofte en rigtig god løsning.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Rigtig god St. Bededagsferie til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine