Svar: Amning og arbejde - 8 mdr.

19. april 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære udfordrede mor

Tak for dit brev :)

Nu hvor jeres dreng er 8 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, at du skærer yderligere ned i amningerne. Jeres dreng bør ikke længere blive ammet om natten og heller ikke tidlig morgen. Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham 3 gange dagligt og jeg vil anbefale, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften.

Det er vigtigt, at du får skruet ned for amningerne. Det er super, at du har fået skruet amningen før formiddagsluren væk - det gør, at jeres dreng godt kan sove uden brystet og det er rigtig godt. Det vil gøre det betydeligt lettere for far at passe ham, og det vil også sikre bedre plads i maven til mere rigtig mad :)

Når far overtager barslen, så kan jeres dreng få mme af en kop, før han puttes til sin middagslur, hvis ikke han vil acceptere en flaske. Det vil være helt fint, at tilbyde ham mme på denne måde og du kan så amme ham aften og sen aften, når du er hjemme. I weekenden kan I så vurdere, om du vil bibeholde amningen før middagsluren eller om far skal holde fast i de normale dagsrutiner der.

Det vil være en god idé, at du også introducerer en godnatgrød til jeres dreng om aftenen, som en fast del af hans putteritual. Det vil være med til at sikre ham lidt ekstra mæthed, så han ikke behøver søge brystet midt nat, fordi han faktisk er sulten. Og ja - så vil det være rigtig godt, hvis han også kan blive ammet godt sen aften og tage godt fra der - men det lyder lidt som om, at han har svært ved at spise sen aften... vågner han af sig selv eller tager du ham op? Det er ikke alle børn, som kan spise sen aften og de spiser så bedre først på natten. Det kan derfor være et forsøg værd hos jer - og måske vil jeres dreng melde sig og spise bedre hos dig kl 01/02 - og det må han naturligvis gerne. Det kan nogle gange også gøre, at han så sover bedre resten af natten og faktisk kan undvære sin morgenamning bedre..

Så en dagsplan til et barn på 8-9 måneder kunne se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.

Ammes eller flaske eller MME af kop og puttes til middagslur - måske kl 13.30... Det kommer an på, hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Der skal være mad i stykker, moset mad, mad med bid og mad der smager af noget. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30 - og får derefter ...

Annonce

... børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften eller måske først på natten kl 01/02: Ammes rigtig godt og sover derefter videre uden yderligere til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød og ikke længere amning...

Med hensyn til den powernap som han ofte tager tidlig aften, så vil mange børn i denne alder protestere lidt mod søvnen om dagen. Gør han det? Hvis han gør, så prøv om I kan putte ham lidt senere til middagsluren, - jo senere han står op her, jo bedre vil han kunne holde igennem eftermiddagen....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han er fuldstændig træt og bare har brug for sin søvn, så må han naturligvis få søvnen og så må du evt. putte ham senere til natten de dage :) Da han gennemgår en stor udvikling lige nu - både motorisk og mentalt, så kan han godt blive mere tryghedssøgende og også søge brystet mere, fordi det er nærheden og tætheden med dig, som han lige nu har brug for - han er i separationsfasen. Det er dog vigtigt, at du ikke får skruet antallet af amninger op og at du husker, at nærhed med mor kan han godt få ,selvom han ikke får brystet. Mor og brystet er to forskellige ting, I er ikke længere "et hele"... :)

Det samme gælder om natten - tidlig morgen kl 05.. Prøv om du kan undgå at amme ham her. Hvis han bliver helt ulykkelig og kun vil brystet, så kan du være nødt til at give ham det. MEN det er her så vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes. Det betyder, at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og så giver du ham det, lader ham die lidt og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn uden at han har dit bryst i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet.

Det kan være en god idé at du sover med en t-shirt eller lignende, så når han har fået lidt bryst kl 05, så trækker du brystet til dig og hjælper ham med at sove videre med kærtegn - og du holder din bluse for, så han ikke har fri adgang til brystet. Det går ikke, at han ligger on-off fra kl 05-07 og mere eller mindre styrer det selv....

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder