Svar: 4 mdr - maveproblemer - amning?

9. april 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Nuala

Tak for dit brev :)

Det er sådan, at din mælk består af flere dele. Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Hvis man malker ud, så vil den ligne lidt skummetmælk i konsistensen. Den næste del af mælken ligner lidt mere letmælk og er en lidt hvidere mælk. Det er den egentlige mad. Og til sidst i brystet, kommer så det man kalder for fløden. Det er den der giver dobbelthage og elastikker på armene og tykke lår :) Hvis man malker ud, så kan man ofte se, at fløden lægger sig øverst i flasken.

Når din dreng dier hos dig, så er det meget vigtigt, at han dier så længe fra et bryst af gangen, at han får den fede mælk med ud. Det er vigtigt at "tømme" et bryst af gangen. Nogle gange vil han naturligt melde sig og die kortvarigt - dier måske kun et par minutter og det skal han have lov til. Det er fordi han er tørstig og derfor tager toppen af brystet, får den tørstslukkende vandholdige mælk. Men efterfølgende, når han så er rigtigt sulten, så er det vigtigt, at han lægges til brystet igen og spiser effektivt og godt, så brystet bliver tømt.

Hvis han f.eks. kan spise i 20 minutter, så er det derfor vigtigt, at du lader ham die 20 minutter på et bryst og ikke giver ham 10 minutter på henholdsvis venstre og højre bryst. Hvis han spiser lidt fra hver side, så får han for meget af den vandholdige mælk - og dermed uro i maven. Hvis han nogle gange slipper brystet undervejs i en amning, så kan du derfor snyde ham lidt ved at du starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn med maven mod din mave. Og når han så slipper, så tager du ham op, lader ham bøvse af, og så lægger du ham til samme bryst, men nu i tvillingestillingen. Det vil sige, at du vender ham rundt, så han ligger med hovedet ved brystet og benene ud under din arm. På den måde kan du snyde ham til at spise længere tid ved et bryst og dermed få den federe mælk med ud - og dermed sikre mere ro i maven:)

Du fortæller, at din mælkeproduktion er øget ekstra de sidste dage, og det lyder faktisk som om, at du overproducerer lidt i øjeblikket... Hvis du har en meget stor overproduktion, og din dreng ikke er i stand til at die og få ”tømt” dit bryst tilstrækkeligt, kan du også gøre det, at du malker lidt af mælken ud og først derefter lægger til. Det vil hovedsageligt være vandholdig mælk, som du malker ud, og den mælk dit barn får ved brystet, når det efterfølgende lægges til, vil være den federe og mere mættende mælk. Nogle gange skal du kun gøre dette et par gange, og din mælkeproduktion vil ...

Annonce

... så stille og roligt passe sig ind.

Nogle gange vil der også ske det, at han bliver lagt til og dier, men slipper - og mælken vil så sprøjte ud - lad mælken sprøjte og når toppen så er ude, så læg ham til igen, og hjælp ham med så at spise effektivt derefter...

Hvis du har en stor overproduktion af mælk, kan det nogle gange hjælpe at bruge det, der kaldes blokamning. Det går ud på, at du lægger din dreng til samme bryst og igen og igen lader ham spise her, før du lægger til modsatte bryst. I begyndelsen skal blokken være mellem to-fire timer, men stille og roligt kan du øge tidsintervallet mellem, at han lægges til henholdsvis det ene bryst og det andet. Det vil sige, at du f.eks. ammer igen og igen på venstre bryst, og så går der måske fire-fem timer, før du tilbyder ham højre bryst, hvor du så ammer igen og igen, indtil der atter er gået fire-fem, måske seks timer, før du igen tilbyder venstre bryst.

Når du kun lader ham spise fra et bryst af gangen og ”overhører” signalerne fra det modsatte bryst, om at det har brug for at blive tømt, vil din krop begynde at sætte produktionen af mælk ned. Hos mange kvinder, vil man derfor kunne opleve en forskel og en nedsættelse af mælkeproduktionen efter fire-syv dage.

Men - der er dog nogle ting, som du skal være opmærksom på, når og hvis du vælger at blokamme:

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

- Mælken vil naturligt ikke løbe så hurtigt, og dit barn skal arbejde lidt mere for føden. Det behøver ikke være noget problem, men du skal være opmærksom på, at dit barn skal have en god sutteteknik og spise effektivt, selvom mælken flyder langsommere.

- Der vil være en øget risiko for, at du får brystbetændelse, når og hvis du ikke får tømt dit bryst tilstrækkeligt.

- Din mælkeproduktion nedsættes, hvilket naturligvis er ønskeligt, når du overproducerer, men hvis du forlænger varigheden mellem amningerne for meget i starten, kan din mælkeproduktion nedsættes for meget, så dit barn pludselig kommer til at mangle mælk.

Det lyder for mig som om, at der er en sammenhæng mellem din øgede mælkeproduktion og din drengs mavesmerter og gråd... Og jeg tænker, at du derfor skal medtænke, hvordan du måske kan amme ham lidt mere hensigtsmæssigt og forsøge at hjælpe ham til at spise længere tid på et bryst af gangen, så han får tømt brystet bedst muligt og måske får mindre af den vandholdige mælk...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om amning og flaske", hvor du blandt andet kan læse om overproduktion af mælk :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder