Svar: Bryst som trøst - Del 2

15. marts 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og det er rigtig fint, at du skriver igen :)

Det lyder som om, at jeres datter bliver fyldt fint op med både skemad og mælk dagen igennem og derfor ikke som om, at hun søger brystet, fordi hun reelt er sulten.

Det kan derfor sagtens tænkes, at hun søger brystet, fordi hun kan dufte din mælk og det simpelthen er for let for hende at berolige sig med brystet om natten.. Jeg synes det er fint at I bibeholder jeres sengearrangement, så du kan berolige hende med en hånd om natten, uden at du behøver stå op om natten. Men prøv om du kan undgå at tilbyde hende brystet - og hvis ikke du kan, så prøv om kan afkorte amningerne mere og mere.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende fra begge bryster aften og sen aften, så du ved, at hun der er fyldt rigtig godt op. Men derefter må hun meget gerne sove 3-4 timer, før hun skal have mælk igen... Det er dog naturligt, at hun stadig har brug for mælk midt nat - de fleste børn er 6 måneder, før de begynder at kunne springe natamningen helt over.. så et realistisk mål kunne f.eks. være at du ammer hende kl 23.30, 03 og 06...

Hvis hun vågner hyppigere, så prøv om du ikke kan berolig hende med hænder, kærtegn, vugge hende lidt imens hun ligger ved siden af dig osv. Sutten osv. som du også lige nu forsøger med. Og hvis det slet ikke dur, så må du give hende brystet, men holde fast i, at hun ikke skal fylde sig med mælk, men kun trøstes kortvarigt.

Det er vigtigt at du, når du putter hende om dagen og om aftenen, putter hende uden at hun har brystet i munden, så hun ikke er afhængig af dit bryst eller din favn, for at sove, men forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover :) Og hvis hun så har brug for brystet og intet andet virker, så tag hende over til dig, am hende, men lirk så brystet ud af munden på hende så snart hun er rolig. I starten vil hun måske søge brystet igen, og så får hun det, men kort efter, lirker du atter brystet ud.. Dette bliver du ved med at gøre, indtil hun kan undvære brystet i munden.

Samtidig så indfører du så nogle kærtegn, en måde ...

Annonce

... du holder hende i hånden, vugger hende med hånden på hendes hofte osv. så hun mærker dig og mærker din nærhed. Det er ikke dig, som hun skal undvære, men brystet. Og stille og roligt skulle du så gerne nå dertil, at hun netop kan beroliges med dine hænder, kærtegn osv. og være i stand til at undvære brystet og undvære at komme op i din favn.

Det kan være en god idé at sove med en t-shirt eller lignende på, så hun ikke har fri adgang til brystet om natten. Det er dig, der bestemmer, hvornår hun kan ammes :)

Det kan også være en overvejelse værd om hun skal tilbydes aftensmad lidt senere, end det lyder til at du giver hende mad lige nu.. så det bliver aftensmad og ikke eftermiddagsmad, hun får. En forudsætning for at kunne undvære mælk om natten er at hun får både mad og mælk nok hele dagen igennem...

En dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Eftermiddag 16-17: Ammes

Og sover herefter dagens 3. lur

Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten - måske ca kl 20 - det afhænger af, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, så hun her fyldes rigtig godt op til natten.

Midt nat 03: Ammes og sover videre. Denne amning kan ofte trappes ud i 6 måneders alderen i takt med at hun spiser mere skemad i løbet af dagen....

Du kan naturligvis også overveje om far skal tage over om natten i en periode, fordi han ikke dufter af mælk, men stadig kan give jeres datter masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. og på den måde hjælpe hende til ro... For som du skriver, så lyder det ikke nødvendigt med brystet mere eller mindre i munden hele natten :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god søndag til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene