Svar: Slut med amning snart
15. marts 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og pæne ord :)
Det lyder rigtig dejligt, at far har mulighed for at holde barsel. Det bliver en rigtig god tid for både far og søn, og den tid er guld værd - især, når du rejser en del med dit job og derfor kan være væk hjemmefra flere dage af gangen, så er det naturligt særligt vigtigt at far er lige så meget primær omsorgsperson som mor :)
Derfor lyder det rigtig fint, at du nu gerne vil trappe ud af amning, selvom det trods alt er lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det - og det lyder ikke helt til at være tilfældet hos jer...:) Det er dog vigtigt, at jeres dreng tilbydes modermælk eller modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel, og hvis han ikke vil tage imod en flaske, så vil far skulle give ham mme af en kop.
Flasken har dog den fordel, at han via den indtager større mængder, samtidig med at den minder om det at sutte og falde i søvn ved brystet. Den er derfor en rigtig god erstatning for brystet og derfor tænker jeg, at I bør forsætte med at tilbyde jeres dreng den for at se, om han efterhånden så vil acceptere den. Sker det ikke, må han som sagt tilbydes mme af kop i stedet, og så må det være sådan :)
Lige nu vil det være passende med 4 amninger (eller flasker) i døgnet. Og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når han bliver 8-9 måneder, vil det være passende med 3 amninger (eller flasker) i døgnet - gerne før middagslur, aften og sen aften. Og når han bliver 10-12 måneder, vil det være godt med 2 flasker i døgnet - f.eks. aften og sen aften.
For at din krop kan følge med, så vil det være rigtig godt, hvis du kan fjerne en amning af gangen og i stedet for at amme 5 gange, så skrue ned og nu amme 4 gange. Derefter vil det være rigtig godt, hvis du f.eks. erstatter amningen før middagsluren med en flaske, så du kommer ned på 3 amninger og 1 flaske - og vænner ham til ikke at behøve brystet om dagen. Derefter bør du så erstatte yderligere en amning med flaske, så endnu en og tilsidst går du på den måde helt over på flasken.
Jo færre gange du ammer, jo mere vil din mælkeproduktion naturligt nedsættes og jo større sandsynlighed er der også for, at han vil acceptere flasken, fordi det bliver lettere at få mælken ud af flasken end ud af brystet - og børn vil ofte foretrække det, som er den letteste løsning, når det kommer til valget mellem bryst og flaske... Da han er så gammel som han er, så er det dog ikke sikkert. Det kan godt være, at han vil foretrække den ægte vare, og så må du amme ham, det du kan, når du er hjemme, og far må forsøge med flaske eller kop, når du ikke er der og håbe, at han så netop vil acceptere noget andet end brystet, fordi brystet og mor er udelukket....
En dagsplan lige nu kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og forsøge at få ham til at sove videre, må gerne blive ammet i din seng og forsætte nattesøvnen der...
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (og skal ikke ammes først- mellemmåltidet erstatter amningen)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, må også gerne få små rugbrødshapsere som supplement, da han lyder til godt at kunne kapere dette, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og du putter ham til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, grøntsagsmos med kød eller fisk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd, en brødskorpe eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og sover videre
Som du kan se, så er der i denne plan mange små måltider hele dagen igennem og 4 amninger (flasker). Amningen før middagsluren kan forsøgt erstattet med flaske og det samme kan du hen af vejen med amningen sen aften. Nogle gange kan det netop være lettere at få ham til at acceptere flasken sen aften, fordi han der kan spise mere eller mindre i søvne. I kan således prøve at komme flasken i munden på ham og se om han vil tage imod, hvis han ikke er helt vågen :)
Det vil være rigtig godt, at du bibeholder amningen tidlig morgen og forsøger at udnytte denne amning til at få ham til at sove lidt længere om morgenen, så dagen ikke starter helt så tidligt :)
Det samlede søvnbehov i denne alder er ca 14.5 time i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at han sover 2 lure dagligt på i alt 3-4 timer og så sover han 10-11 timer om natten f.eks. fra kl 20 til 07...
Det kan være en god idé at du forsøger at holde fast i dagsplanen og ikke lader hans stå op tider, sovetider, spisetider osv. variere for meget, men forsøger at følge en fast plan, så dagene ligner hinanden så meget som muligt. De faste spise og sovetider er vigtige for at påvirke hans indre ur og netop fornemmelse for mæthed/sult og behov for søvn/vågentid - og det skulle meget gerne være med til også at gøre, at han ikke nogle dage sover kl 20 og andre dage først kl 23... :) Det er dog som udgangspunkt godt at starte med et fast stå op tidspunkt, jo mere ens dagene starter, jo mere følger resten af dagen ofte efter :)
Og så er det som sagt vigtigt, at du trapper ud af en amning af gangen og forsøger at erstatte en amning af gangen med flaske i stedet - og hvis han ikke vil acceptere flasken, så forsøger med mme af kop. Det er vigtigt, at han er i stand til at indtage sit behov for mælk på en anden måde end via brystet, når du starter på arbejde og far skal overtage barselsorloven. Ligesom det er vigtigt, at han lærer at sove uden at have brystet i munden (først om formiddagen), så han også kan puttes af far.
Heldigvis bliver behovet for brystet naturligt mindre i takt med at han bliver ældre. Han vil blive bedre til at drikke af en kop og i 8-9 måneders alderen kan han også tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, hvilket kan være med til at mætte ham lidt ekstra før natten. Så de aftener, hvor du ikke er hjemme, kan far måske netop hjælpe ham til ro med et aftenbad, godnatgrød, mme af kop eller flaske og derefter blive puttet:)
Jo mere ens I kan forsøge jer frem nu, jo bedre er det. Det betyder, at hvis I hver dag før middagsluren eller hver aften (sen aften) forsøger med flaske, så kan han måske stille og roligt vænne sig til, at det er sådan det er og til sidst acceptere det. Og hvis ikke, så stadig tilbyde ham mme af kop, så han på den måde vænnes til også at drikke mælk på denne måde :)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvordan I kan komme lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske