Svar: Alkohol og amning - 3 mdr.

6. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Therese

Tak for dit brev og velkommen til - det lyder som om, at du har fulgt lidt med på sidelinjen og også har læst lidt i mine bøger, så dejligt, at du har fået lyst til at skrive til mig:)

Det anbefales som udgangspunkt ikke, at du drikker alkohol, når du ammer. Hvis du drikker alkohol, vil det blive udskilt i din mælk og mælken af alkohol i mælken vil være den samme som i dit blot. Det betyder, at så længe du har alkohol i blodet, vil din datter få alkohol, når du ammer - og du kan ikke fjerne alkohol fra mælken ved f.eks. at malke ud.

Hvor hurtigt du nedbryder alkohol og ikke længere har alkohol i mælken, afhænger af, hvor meget du drikker, men også af, hvor du du er, altså hvor meget du vejer. en enkelt genstand vil være knap 2.5 time om at blive udskilt hos en kvinde der vejer 65 kg. Der er dog store individuelle forskelle.

Som tommelfingerregel gælder, at for hver genstand du drikker, skal du undlade at amme i to-tre timer. Det betyder, at hvis du har drukket 3 genstande, så skal der gå seks-ni timer, før du kan amme din datter igen. Den mælk, som du evt. malker ud i den periode, skal kasseres, og din datter skal i perioden tilbydes tidligere udmalket mælk eller modermælkserstatning.

Det er derfor ikke korrekt, når din læge har sagt til dig, at du roligt kan drikke 1-2 glas vin, selvom du ammer. Og det er en gammeldagsholdning at sige, at det gør barnet mere roligt. Det passer ikke...:(

Du fortæller, at du har drukket ...

Annonce

... 1-2 glas vin, og at du har forsøgt at time det så lang tid som muligt, før din datter skulle ammes. Det er godt. Det betyder, at der nok er gået et par timer imellem, at du har indtaget vin, og at hun er blevet ammet.. Det kan dog ikke udelukkes, at hun har fået lidt alkohol via mælken... Mængden har dog nok ikke været så stor, og derfor skal du ikke være bekymret - blot lige medtænke, at amning og alkohol fremover ikke er nogen god blanding..:)

Du kan læse meget mere i min bog "Helens bog om Amning & Flaske" :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til jerntilskud, så er spædbørn født med jerndepoter, der dækker deres behov de første halve år, hvor barnet kan begynde med jernholdig kost. MEN børn, der er født for tidligt og børn med lav fødselsvægt, det vil sige børn, der vejer under 2500 gram, skal tilbydes et dagligt jerntilskud. Der gives 8 mg jern dagligt til 6 måneders alderen. Hvis barnet får mere end halvdelen af sit indtag af mælk dækket af modermælkserstatning gives 1⁄2 dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller ca. 8 mg hver anden dag.

Jeg ved ikke, hvorfor du ikke har fået denne information af Neonatalafdelingen eller af din læge, og umiddelbart synes jeg, at du bør give din datter jerntilskud - og nej det er ikke for sent. Det vil dog være en god idé at drøfte det med lægen. Der kan naturligvis være en grund til, at hun ikke følger de normale retningslinjer...

Håber du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder