Svar: Alkohol og amning - 3 mdr.
6. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Therese
Tak for dit brev og velkommen til - det lyder som om, at du har fulgt lidt med på sidelinjen og også har læst lidt i mine bøger, så dejligt, at du har fået lyst til at skrive til mig:)
Det anbefales som udgangspunkt ikke, at du drikker alkohol, når du ammer. Hvis du drikker alkohol, vil det blive udskilt i din mælk og mælken af alkohol i mælken vil være den samme som i dit blot. Det betyder, at så længe du har alkohol i blodet, vil din datter få alkohol, når du ammer - og du kan ikke fjerne alkohol fra mælken ved f.eks. at malke ud.
Hvor hurtigt du nedbryder alkohol og ikke længere har alkohol i mælken, afhænger af, hvor meget du drikker, men også af, hvor du du er, altså hvor meget du vejer. en enkelt genstand vil være knap 2.5 time om at blive udskilt hos en kvinde der vejer 65 kg. Der er dog store individuelle forskelle.
Som tommelfingerregel gælder, at for hver genstand du drikker, skal du undlade at amme i to-tre timer. Det betyder, at hvis du har drukket 3 genstande, så skal der gå seks-ni timer, før du kan amme din datter igen. Den mælk, som du evt. malker ud i den periode, skal kasseres, og din datter skal i perioden tilbydes tidligere udmalket mælk eller modermælkserstatning.
Det er derfor ikke korrekt, når din læge har sagt til dig, at du roligt kan drikke 1-2 glas vin, selvom du ammer. Og det er en gammeldagsholdning at sige, at det gør barnet mere roligt. Det passer ikke...:(
Du fortæller, at du har drukket 1-2 glas vin, og at du har forsøgt at time det så lang tid som muligt, før din datter skulle ammes. Det er godt. Det betyder, at der nok er gået et par timer imellem, at du har indtaget vin, og at hun er blevet ammet.. Det kan dog ikke udelukkes, at hun har fået lidt alkohol via mælken... Mængden har dog nok ikke været så stor, og derfor skal du ikke være bekymret - blot lige medtænke, at amning og alkohol fremover ikke er nogen god blanding..:)
Du kan læse meget mere i min bog "Helens bog om Amning & Flaske" :)
Med hensyn til jerntilskud, så er spædbørn født med jerndepoter, der dækker deres behov de første halve år, hvor barnet kan begynde med jernholdig kost. MEN børn, der er født for tidligt og børn med lav fødselsvægt, det vil sige børn, der vejer under 2500 gram, skal tilbydes et dagligt jerntilskud. Der gives 8 mg jern dagligt til 6 måneders alderen. Hvis barnet får mere end halvdelen af sit indtag af mælk dækket af modermælkserstatning gives 1⁄2 dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller ca. 8 mg hver anden dag.
Jeg ved ikke, hvorfor du ikke har fået denne information af Neonatalafdelingen eller af din læge, og umiddelbart synes jeg, at du bør give din datter jerntilskud - og nej det er ikke for sent. Det vil dog være en god idé at drøfte det med lægen. Der kan naturligvis være en grund til, at hun ikke følger de normale retningslinjer...
Håber du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske