Svar: Amning, søvn og rytme

31. januar 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til to skønne drenge

Stort tillykke med lillebror - sikke en dejlig julegave at få, og dejligt at høre fra dig igen, velkommen tilbage :)

Det lyder som om, at du har rigtig godt med mælk og også en hurtig nedløbsrefleks - og det lyder som om, at jeres lillebror trives rigtig godt med brystet! Skønt!

Det er vigtigt, at du lader din dreng komme til brystet, når han viser behov og at du ikke begynder at amme ham efter skema, så der f.eks. skal gå mindst 3 timer imellem hver amning. At amme efter skema vil ofte ødelægge din amning og nedsætte din mælkeproduktion...

Men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at lægge ham til i forskellige ammestillinger og hjælpe ham med at tømme dit bryst bedst muligt....

Det er sådan, at din mælk består af 3 forskellige dele. Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Det ligner lidt skummetmælk i konsistensen, når man malker ud. Den næste del af mælken er hans egentlige mad - den er mere hvid og ligner lidt mere letmælk. Og til sidst i brystet kommer fløden. Hvis man malker ud, så ligger fløden sit øverst i flasken.

Nogle gange vil din dreng melde sig og die kortvarigt. Det er ikke hygge, men behov for lidt tørstslukkende mælk. Han melder sig altså og dier kortvarigt, fordi han er tørstig. Andre gange vil han melde sig og spise i længere tid, - her spiser han så et hovedmåltid. Det er helt særligt for modermælk og for amning, at man på den måde kan dække hans behov, uanset om han er tørstig eller sulten og derfor skal han ikke ammes fast hver 3. time, men lidt efter sit behov :) De fleste børn har i denne alder brug for mindst 6 hovedmåltider dagligt og derudover et varierende antal tørstslukkere...

Og som udgangspunkt, vil det være hans behov at få mælk før han skal sove. Amning før indgå som en fast del af hans putteritual. Når han ammes før han puttes, så hjælper amningen ham med at koble fra, finde roen i kroppen og dermed kunne sove. Og samtidig fyldes han op med mælk i maven, som sikrer mæthed og som samtidig gør, at han kan sove et lidt længere søvnstræk, før han vågner og melder sig igen, fordi han så er tørstig eller sulten...

Hvis han har sovet en lang lur, så vil han naturligt være sulten, når han vågner - og her skal du så naturligvis amme ham og lade ham spise et fuldt måltid. Det kan være en rigtig god idé, at du ammer ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, hjælper ham med at spise effektivt og længe og når han herefter slipper, så kan du bøvse ham af, give ham lidt pause. Og så skal du prøve at fornemme, om han har brug for mere eller om hans indtag er fint - ligesom du kan prøve at fornemme, om du stadig har meget mælk i brystet.

Hvis han er mere sulten, og du fornemmer, at du stadig har masser af mælk i det bryst, som han har diet af, så kan du med fordel lægge ham til samme bryst igen - men i tvillingestillingen, så han ligger med hovedet ved brystet, men med kroppen ud under din arm. På den måde hjælper du ham til at tømme brystet helt og er sikker på, at han får fløden med ud, som mætter ham rigtig godt og giver rolig søvn.

Hvis han stadig virker sulten og du fornemmer, at dit bryst er fint tømt, så kan du også tilbyde ham toppen fra modsatte bryst. På den måde tilbyder du ham noget at drikke, efter at han har spist et hovedmåltid - og få ham igen fyldt ekstra op. Og næste gang du så lægger ham til, så starter du på det bryst, hvor han tog toppen sidst og hjælper ham med at spise i bund der.

Det kan også sagtens være, at han sover en kortere lur og derfor ikke er sulten lige med det samme at han vågner, så lægger du ham naturligvis til, når han viser behov for mælk - og derefter vil han måske være parat til at sove igen :)

Han må gerne falde i søvn med brystet, når han ikke er ældre end han er - og det kan nogle gange være en rigtig god idé, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende i dobbeltsengen. Det kan du gøre før middagsluren eller til luren sidst på eftermiddagen, hvor det er svært at få ham til at koble fra - du kan også med fordel ligge ned og amme om natten :)

Alt efter hvilken ammestilling du bruger, så stimuleres brystet forskelligt og det er godt for din mælkeproduktion netop at skifte lidt imellem de forskellige ammestillinger. I min bog "Helens bog om Amning & Flaske", kan du se billeder og finde ...

Annonce

... beskrivelser af de forskellige ammestillinger.

Jo mere du kan fylde ham op i løbet af dagen, jo bedre han tømmer brystet i dagtimerne, jo kortere vil amningerne om natten ofte være. MEN, det er dog vigtigt at amme om natten, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så natamning er med til at bibeholde din mælkeproduktion.

Nogle gange kan det dog være en god idé, hvis du kan holde dig lidt vågen, når du ammer - f.eks. sen aften, før du selv går i seng. Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham, hjælpe ham med at spise effektivt, forsøge at holde ham lidt i gang ved brystet ved at trykke ham i håndfladerne, nusse ham i hovedbunden osv. Og når han så er færdig med at spise, så kan du lægge ham ned i liften, hvor han kan sove videre, til han så skal ammes igen. Det kan også være med til at give dig lidt mere sammenhængende søvn:)

Vær opmærksom på at det ikke bliver "for tæt og for hyggeligt", når du sidder og ammer ham. Det lyder som om, at han nogle gange falder i søvn undervejs og at han faktisk ligger og powernapper lidt, der hvor han skulle spise. Prøv derfor som sagt at holde ham lidt i gang, så han husker at spise :) Det er svært at sætte tid på en amning, men måske vil han spise effektivt i 20-30 minutter, herefter kan han bøvse af, blive skiftet og vågne lidt op til dåd igen, hvorefter han så atter ammes og derefter puttes til en god lur.

Døgnrytmen i denne alder varierer. Nogle børn trives bedst med to meget lange lure, andre børn tager 3 lure og nogle børn har brug for 4 kortere lure dagligt... Der er ikke nogen helt faste regler her og du er nødt til at være fleksibelt og forsøge at følge hans behov. Du skal dog regne med, at han nok vil have brug for ca 15 timers søvn i døgnet - måske fordelt sådan, at han sover mellem 4-6 timer i løbet af dagen og 9-11 timer om natten. Jo mere han sover om dagen, jo kortere nattesøvn og omvendt :) Når han bliver 3-4 måneder gammel, kan du begynde at arbejde på en 3 lurs rytme, men det er ikke endnu :)

Når du putter ham i barnevognen, så bør du amme ham lige før han puttes. Og det kan være en god idé, at du starter med at skifte ham, herefter svøber ham - enten i et babysvøb eller putte ham i en sovepose - og først derefter ammer du ham. Det at han bliver ammet imens han er svøbt og derefter flyttes fra din favn og ned i barnevognen, hjælper ham til at sove videre - skiftet fra favn og ned i vognen føles ikke så voldsomt, når han er svøbt. Du kan evt. erstatte brystet med en sut, når du flytter ham :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i barnevognen.

Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i sin lift så sving den lidt, ligger han i barnevognen så tril den lidt, ligger han i sengen, så vug ham stille med hænderne på hans krop - lul ham på den måde til ro :)

Det er helt naturligt, at han har brug for dine hænder, brug for at mærke dig, føle sig omsluttet osv. når han skal sove. Det minder ham om tiden i livmoderen og det er trygt og rart for ham. Han skal som sagt puttes med amning som sit putteritual, det er helt naturligt for hans alder, og det er ikke en dårlig vane :)

Det er fint med sutten, når du er sikker på, at han har fået den mælk, som han har behov for. Det at erstatte brystet med sutten og derefter putte ham, kan være med til at give lidt ro i maven. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken, tarmbevægelserne og hjælper mælken igennem systemet - uden at der kommer yderligere mælk med ned. Derfor kan sutten være god at bruge, også når han virker urolig, søgende osv. netop fordi det ikke altid er ekstra mælk, som han skal have, men derimod hjælp til at finde ro i maven :)

Det er fint, at I forsøger med en MAM sut, det lyder som om, at han måske godt kan acceptere denne en gang imellem.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jer igen :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt