Svar: Opfølgende om nedtrapning om amning

25. januar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære jer i Spanien

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du allerede har fået skruet amningerne lidt ned. Der skal dog lidt mere til, og det er godt, at du er parat til det :)

Jeg vil anbefale dig, at du ammer ham 3 gange i døgnet nu, og jeg vil anbefale, at du vælger at amme ham før middagsluren, aften og sen aften. Det betyder at amningerne om natten skal helt væk, og det samme skal amningen før formiddagsluren.

Hvis du synes, at du stadig har rigtig meget mælk i brysterne, oplever brystspænding og ømhed, hvis du fjerner amningerne om natten og om formiddagen på en gang, så må du fjerne amningerne om natten først og derefter trappe ud af formiddagsamningen. Det er godt at fjerne amningerne om natten helt fordi det giver plads til morgenmad og lyst til at spise lidt mere fra morgenstunden, og så vil han naturligt have lettere ved så at kunne undvære brystet før middagsluren. I stedet for brystet skal han om formiddagen tilbydes et mellemmåltid.

Det er rigtig fint, hvis du i en periode kan sove i et andet værelse, når du har ammet ham sen aften mellem kl 23-24, så han derefter ikke kan dufte dig eller din mælk. Hvis du sover sammen med ham, så vil han naturligt søge mere efter brystet. Hvis far og søn kan sove sammen om natten - og det lyder faktisk til at det fungerer - så kan far give ham masser af nærhed, tæt kontakt osv. Far kan det hele, bare ikke amme, så det at få mælk eller andet er udelukket. Far skal altså ikke give jeres dreng flaske eller lignende. Er jeres dreng helt ulykkelig og virker tørstig, så kan han godt få lidt vand af en kop, men som udgangspunkt bør han sove efter amningen sen aften og klare sig igennem uden yderligere, og det er vigtigt, at I ikke kommer ind i en vane, hvor han pludselig bliver afhængig af vand om natten.

Hvis han ikke er til grød om aftenen, så må I gerne give ham en banan, før han skal sove. Han kan få lidt mme sammen med eller bare lidt vand... Derefter kan han få børstet tænder, blive ammet og så blive puttet.

Det er vigtigt at du, når du putter ham, fjerner ham fra din favn før han sover helt, så han ikke falder i søvn med brystet i munden. Som det er lige nu, så lyder det som om, at han faktisk har det, som jeg kalder for et søvnassocationsproblem.

Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte, de rutiner vi har, som hjælper os med at falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det, der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng ...

Annonce

... og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din dreng er afhængig af at få bryst. Han forbinder brystet med at skulle falde i søvn og bliver altid ammet, før han skal sove. Og han har også brug for brystet, for at komme videre i søvnen, når han har sine opvågninger i løbet af natten.

Når han falder i søvn med dit bryst, så savner han det, når han op natten vågner op. Han registrerer, at han ikke længere har brystet, måske også at han nu ligger i sengen og ikke længere er i din favn - og så søger han naturligt dette, og når han får det, så falder han trygt ind i søvnen igen. Derfor er det vigtigt, at han når at opfatte at brystet ikke længere er der og får en erfaring med sig om, at han faktisk godt kan sove uden at have brystet i munden og uden at være i din favn :)

Dette øves blandt andet ved at du ikke længere ammer ham foran formiddagsluren, ligesom det er vigtigt at du, de gange hvor du ammer ham, sikrer dig at han slipper brystet før han sover helt. Helst når dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Eller slipper, puttes over i sin seng og falder i søvn med dine beroligende hænder og beroligende ord :)

Med hensyn til jerntilskud, så bør du bruge modermælkserstatning i hans grød og mos, så han får jern den vej igennem. Hvis du køber færdiglavet babygrød skal du sikre dig, at der er modermælkserstatning i og dermed jern. Det bør stå på pakken - jeg ved ikke, hvad I kan købe I Spanien, hvor I bor :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover er det vigtigt, at I tilbyder ham kød og fisk både til frokost og til aften, sammen med grøntsager. Han skal have ca. 20-30 gram kød eller fisk dagligt for at få sit jernbehov dækket derigennem. Når I giver ham grød, må I gerne vælge de lidt grovere grødtyper som havregrød og flerkornsgrød, og I må gerne give ham lidt frugt sammen med han grød, kød og fisk, da frugt fremmer jernoptagelsen.

Tidligere anbefalede man i DK at man skulle give jerntilskud, hvis man ammede eller ikke gav min 400 ml erstatning dagligt. Sådan er det ikke mere. I dag er det normalt nok at sikre barnets jernbehov ved at følge ovenstående retningslinjer. Selvom jernindholdet i modermælk ikke er ret højt, så er det ofte let for barnet at optage jern fra modermælk. Men der er naturligvis en grænse for hvor meget modermælk barnet må få og det er vigtigt at man fra 6 måneders alderen begynder at supplere amningen med grøntssager, grovere grød, kød, fisk osv. Og hvis jeres dreng først er begyndt med anden mad, nu hvor han er 10 måneder gammel, så tør jeg naturligvis ikke sige, hvordan hans jernstatus er. Den kan være ganske fin, fordi han har fået, hvad han har behov for via din mælk, men det kan også være, at han har brug for jerntilskud...

Børn med jernmangel viser ofte ikke rigtig nogen symptomer, men jeres læge kan undersøge ham og sammen kan I så finde ud af, om han skal tilbydes jern og i givet fald hvor meget :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat! Fortsæt endelig.... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.