Svar: Sjatspiser: Hormonforandringer og ammestop?

19. januar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Den opmærksomhed, som din datter, har på verden og hvor hun er langt mere interesseret i at pludre og kikke på dig, end hun er i at spise, er helt naturligt for hendes alder. Derfor vil mange opleve lidt ekstra udfordringer omkring måltiderne i denne alder:)

Det er rigtig godt, hvis du kan få hende til at spise så længe som muligt på et bryst, så fløden kommer med ud. Og det kan nogle gange være en god idé at lægge hende til samme bryst igen, men i en anden ammestilling. Du fortæller blandt andet: "Hun spiser 4-5 minutter ved et bryst, bliver arrig når fløden kommer og vil ikke tage mere. Spiser så (måske) 4-5 minutter ved det andet bryst og bliver så nogle gange frisk igen og vi leger indtil hun puttes 30-45 minutter efter, og hun igen vil spise kort før hun skal sove (græder indtil jeg giver hende brystet). Hun sover så kortvarigt (30-45 minutter ), vågner op og så forfra...".

I stedet for at lægge hende til modsatte bryst, når hun afviser første bryst, så kan det være en god idé, at du prøver at lægge hende til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Altså hvis det nu f.eks. er venstre bryst, så starter du med at lægge hende til i den traditionelle stilling, lader hende spise der og når hun så slipper, så tager du hende op, lader hende bøvse af osv. Og i stedet for at lægge hende til højre bryst, så vender du hende rundt og lægger hende til venstre bryst, men så hun vender ud under din arm. På den måde kan du snyde hende til at tro, at hun lægges til højre side og kan derfor få hende til at spise lidt mere men fra venstre bryst - og dermed få fløden med ud :)

Det er helt naturligt, at hun har brug for brystet, før hun skal sove. Derfor skal du også være opmærksom på, at hvis hun kun sover 30-45 minutter og er ammet før hun puttes, så har hun nok ikke brug for mælk igen, når hun vågner, men kan godt vente med at få mælk til hun atter skal puttes. Så der på den måde kommer til at gå lidt tid imellem amningerne og du på den måde også hjælper hende til at tage lidt bedre fra, så I kommer væk fra at hun skal "slatspise" lidt hele tiden :)

Vand på flaske, skal hun som udgangspunkt ikke have - og hvis du har erstattet brystet med en flaske gennem længere tid, vil din mælkeproduktion højst sandsynligt være mindre nu. Dette vil naturligt gøre, at hun så søger brystet ekstra hyppigt, fordi hun på den måde søger at få mælkemængden sat op igen. Hun er fysisk så stor, at hun har brug for mere mælk. Og det er vigtigt, at hun netop får mælk og ikke får vand... Hvis din mælkeproduktion er blevet nedsat, så kan det også være forklaringen på, at hun bliver irriteret på brystet og ikke har lyst til at die særligt længe.

Jeg forstår dog godt, at du kan have behov for at tilbyde hende flaske, fordi du også er alene med hende, og du derfor inden for overskuelig fremtid måske ønsker, at andre skal passe hende. Hvis det er tilfældet, så er det naturligvis rigtig fint, at du begynder at give hende flaske - men hun skal have modermælkserstatning i flasken og ikke vand.

Det er helt korrekt, at hormonforandringer ...

Annonce

... kan påvirke amningen. Det kan både påvirke din mælkemængde, men det kan faktisk også godt påvirke smagen af din mælk - og nogle børn afviser brystet, netop fordi smagen ændrer sig. Det hænger ofte sammen med din cyklus, at du måske er ved at få menstruation igen, og det reagerer din datter på...

Du skriver, at du faktisk bliver ret dårlig. Du får hedeture, du føler dig svimmel, og du får kvalme, når du ammer. Og det lyder derfor for mig som om, at det måske ikke er så tosset at forsøge med en flaske - især fordi du jo gerne vil, at hun skal kunne passes af andre efter 6 måneders alderen:) Samtidig giver det dig naturligt også en ro at vide, hvor meget hun har drukket, og du kan derfor udelukke, at hun er sulten.

Modermælkserstatning kan også nogle gange mætte lidt mere end modermælk, så en flaske før hun skal sove, kan faktisk også være med til at gøre, at hun så sover et lidt længere søvnstræk, og det kan således være med til at give jer lidt mere rytme og dig måske lidt mere overskud igen :)

Du behøver ikke stoppe amningen helt. Du kan i en periode godt gøre begge dele - amme og give flaske. Og som udgangspunkt tænker jeg, at hos jer vil det være godt, at du forsøger at supplere med lidt modermælkserstatning og øger hendes indtag af mælk, før du starter op med skemad. Hvis og når det ekstra mælkeindtag ikke længere er nok, så vil det være fint at starte med lidt skemad. I begyndelsen kun en gang dagligt f.eks. til frokost og kun smagsprøver - og stille og roligt øges hendes indtag så mere og mere.

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, og ammes ofte en ekstra gang, når dagen begynder.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost: Når det bliver tid til skemad, så introduceres dette her, men lige nu så er det fint at I leger, pludrer, hygger - og du kan amme hende og derefter give hende et bad.

Efter badet tilbydes hun brystet og/eller en flaske med modermælkserstatning og puttes så til middagslur

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Aften: Ammes og/eller flaske

Puttes til natten

Sen aften eller først på natten: Ammes og eller flaske

Midt nat: Ammes og sover videre

Som du kan se, så vil det være naturligt med 7-8 amninger i denne alder, fordi hun naturligt ofte spiser tit - og jeg foreslår, at du supplerer eller erstatter din amning med flaske og modermælkserstatning før middagsluren og evt. aften og sen aften... som du nu tænker, at det fungerer bedst for jer.

Jeg vil anbefale dig 3 af mine bøger:

Helens bog om Amning og Flaske. I den kan du finde masser af gode råd til begge dele - uanset hvad du ender med at vælge.

Helens bog om Børn og Søvn. I den kan du læse om alderen og udviklingsspringet, som hun går igennem lige nu, og hvordan det netop påvirker hendes søvn.

Helens bog om Børn og Mad. I den guides du igennem alt omkring skemaden, fra de første smagsprøver til hun spiser det samme som dig....

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to