Svar: Sjatspiser: Hormonforandringer og ammestop?
19. januar 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Den opmærksomhed, som din datter, har på verden og hvor hun er langt mere interesseret i at pludre og kikke på dig, end hun er i at spise, er helt naturligt for hendes alder. Derfor vil mange opleve lidt ekstra udfordringer omkring måltiderne i denne alder:)
Det er rigtig godt, hvis du kan få hende til at spise så længe som muligt på et bryst, så fløden kommer med ud. Og det kan nogle gange være en god idé at lægge hende til samme bryst igen, men i en anden ammestilling. Du fortæller blandt andet: "Hun spiser 4-5 minutter ved et bryst, bliver arrig når fløden kommer og vil ikke tage mere. Spiser så (måske) 4-5 minutter ved det andet bryst og bliver så nogle gange frisk igen og vi leger indtil hun puttes 30-45 minutter efter, og hun igen vil spise kort før hun skal sove (græder indtil jeg giver hende brystet). Hun sover så kortvarigt (30-45 minutter ), vågner op og så forfra...".
I stedet for at lægge hende til modsatte bryst, når hun afviser første bryst, så kan det være en god idé, at du prøver at lægge hende til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Altså hvis det nu f.eks. er venstre bryst, så starter du med at lægge hende til i den traditionelle stilling, lader hende spise der og når hun så slipper, så tager du hende op, lader hende bøvse af osv. Og i stedet for at lægge hende til højre bryst, så vender du hende rundt og lægger hende til venstre bryst, men så hun vender ud under din arm. På den måde kan du snyde hende til at tro, at hun lægges til højre side og kan derfor få hende til at spise lidt mere men fra venstre bryst - og dermed få fløden med ud :)
Det er helt naturligt, at hun har brug for brystet, før hun skal sove. Derfor skal du også være opmærksom på, at hvis hun kun sover 30-45 minutter og er ammet før hun puttes, så har hun nok ikke brug for mælk igen, når hun vågner, men kan godt vente med at få mælk til hun atter skal puttes. Så der på den måde kommer til at gå lidt tid imellem amningerne og du på den måde også hjælper hende til at tage lidt bedre fra, så I kommer væk fra at hun skal "slatspise" lidt hele tiden :)
Vand på flaske, skal hun som udgangspunkt ikke have - og hvis du har erstattet brystet med en flaske gennem længere tid, vil din mælkeproduktion højst sandsynligt være mindre nu. Dette vil naturligt gøre, at hun så søger brystet ekstra hyppigt, fordi hun på den måde søger at få mælkemængden sat op igen. Hun er fysisk så stor, at hun har brug for mere mælk. Og det er vigtigt, at hun netop får mælk og ikke får vand... Hvis din mælkeproduktion er blevet nedsat, så kan det også være forklaringen på, at hun bliver irriteret på brystet og ikke har lyst til at die særligt længe.
Jeg forstår dog godt, at du kan have behov for at tilbyde hende flaske, fordi du også er alene med hende, og du derfor inden for overskuelig fremtid måske ønsker, at andre skal passe hende. Hvis det er tilfældet, så er det naturligvis rigtig fint, at du begynder at give hende flaske - men hun skal have modermælkserstatning i flasken og ikke vand.
Det er helt korrekt, at hormonforandringer kan påvirke amningen. Det kan både påvirke din mælkemængde, men det kan faktisk også godt påvirke smagen af din mælk - og nogle børn afviser brystet, netop fordi smagen ændrer sig. Det hænger ofte sammen med din cyklus, at du måske er ved at få menstruation igen, og det reagerer din datter på...
Du skriver, at du faktisk bliver ret dårlig. Du får hedeture, du føler dig svimmel, og du får kvalme, når du ammer. Og det lyder derfor for mig som om, at det måske ikke er så tosset at forsøge med en flaske - især fordi du jo gerne vil, at hun skal kunne passes af andre efter 6 måneders alderen:) Samtidig giver det dig naturligt også en ro at vide, hvor meget hun har drukket, og du kan derfor udelukke, at hun er sulten.
Modermælkserstatning kan også nogle gange mætte lidt mere end modermælk, så en flaske før hun skal sove, kan faktisk også være med til at gøre, at hun så sover et lidt længere søvnstræk, og det kan således være med til at give jer lidt mere rytme og dig måske lidt mere overskud igen :)
Du behøver ikke stoppe amningen helt. Du kan i en periode godt gøre begge dele - amme og give flaske. Og som udgangspunkt tænker jeg, at hos jer vil det være godt, at du forsøger at supplere med lidt modermælkserstatning og øger hendes indtag af mælk, før du starter op med skemad. Hvis og når det ekstra mælkeindtag ikke længere er nok, så vil det være fint at starte med lidt skemad. I begyndelsen kun en gang dagligt f.eks. til frokost og kun smagsprøver - og stille og roligt øges hendes indtag så mere og mere.
En skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, og ammes ofte en ekstra gang, når dagen begynder.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Når det bliver tid til skemad, så introduceres dette her, men lige nu så er det fint at I leger, pludrer, hygger - og du kan amme hende og derefter give hende et bad.
Efter badet tilbydes hun brystet og/eller en flaske med modermælkserstatning og puttes så til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes og/eller flaske
Puttes til natten
Sen aften eller først på natten: Ammes og eller flaske
Midt nat: Ammes og sover videre
Som du kan se, så vil det være naturligt med 7-8 amninger i denne alder, fordi hun naturligt ofte spiser tit - og jeg foreslår, at du supplerer eller erstatter din amning med flaske og modermælkserstatning før middagsluren og evt. aften og sen aften... som du nu tænker, at det fungerer bedst for jer.
Jeg vil anbefale dig 3 af mine bøger:
Helens bog om Amning og Flaske. I den kan du finde masser af gode råd til begge dele - uanset hvad du ender med at vælge.
Helens bog om Børn og Søvn. I den kan du læse om alderen og udviklingsspringet, som hun går igennem lige nu, og hvordan det netop påvirker hendes søvn.
Helens bog om Børn og Mad. I den guides du igennem alt omkring skemaden, fra de første smagsprøver til hun spiser det samme som dig....
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske