Svar: Omega 3 i modermælk
5. januar 2017
Alder:
0 mdr.
Kære Lena
Tak for dit brev og velkommen til :)
Som jeg forstår dit spørgsmål, så ønsker du at malke ud og tilsætte DHA til din udmalkede mælk.
Modermælk indeholder naturligt en del langkædede fedtsyrer (LCPUFA) og specielt n-3 fedtsyren DHA, og hvis du ammer, så burde dit barn naturligt få den mængde DHA, som barnet har behov for. Hvor højt indholdet i din modermælk er, afhænger dog af dit indtag af fisk.
Hvis du gerne vil øge mængden af DHA i din mælk, vil det derfor være rigtig godt, at du spiser en kost, som indeholder forskellige former for fisk - det vil sige, at du sørger for at spise fisk både til frokost og til aften, gerne flere gange om ugen.
Er det fordi dit barn er født for tidligt? I givet fald, er det rigtig godt, at du er opmærksom på at dit barn kan have glæde af f.eks. DHA, og jeg synes, at du skal tale med børnelægerne om, hvorvidt de vil anbefale, at du tilbyder barnet fiskeolie, og hvad de i givet fald vil anbefale, at du giver og hvordan :) Jeg har ikke hørt om, at du kan købe fiskeolietilskud via modermælkscentralen, men børnelægerne vil kunne vejlede dig videre, og du bør følge de anbefalinger, som du får fra Neonatalafdelingen.
Giver du dit barn modermælkserstatning? Så kan du købe modermælkserstatning, der er tilsat omega-6 og omega-6...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske