Svar: Omega 3 i modermælk

5. januar 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lena

Tak for dit brev og velkommen til :)

Som jeg forstår dit spørgsmål, så ønsker du at malke ud og tilsætte DHA til din udmalkede mælk.

Modermælk indeholder naturligt en del langkædede fedtsyrer (LCPUFA) og specielt n-3 fedtsyren DHA, og hvis du ammer, så burde dit barn naturligt få den mængde DHA, som barnet har behov for. Hvor højt indholdet i din modermælk er, afhænger dog af dit indtag af fisk.

Hvis du gerne vil øge mængden af DHA i din mælk, vil det derfor være rigtig godt, at du spiser en kost, som indeholder forskellige former for fisk - det vil sige, at du sørger for at spise fisk både til frokost og til aften, gerne flere gange om ugen.

Er det fordi dit ...

Annonce

... barn er født for tidligt? I givet fald, er det rigtig godt, at du er opmærksom på at dit barn kan have glæde af f.eks. DHA, og jeg synes, at du skal tale med børnelægerne om, hvorvidt de vil anbefale, at du tilbyder barnet fiskeolie, og hvad de i givet fald vil anbefale, at du giver og hvordan :) Jeg har ikke hørt om, at du kan købe fiskeolietilskud via modermælkscentralen, men børnelægerne vil kunne vejlede dig videre, og du bør følge de anbefalinger, som du får fra Neonatalafdelingen.

Giver du dit barn modermælkserstatning? Så kan du købe modermælkserstatning, der er tilsat omega-6 og omega-6...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far