Svar: Udfasning af amning - 4 mdr.

18. december 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lillebrors mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)

Det lyder rigtig fint, at du vil udfase amningen og gå over til flaske - det kan du fint gøre med den alder, din dreng har, og det er en rigtig god idé at trappe gradvist ud.

Hvis du stopper med det samme, fra den ene dag til den anden, så vil du risikere at få en brystbetændelse, fordi du vil blive ved med at producere mælk, der så ikke tømmes ud. Derfor er det godt for din krop, hvis du gradvist kan indstille kroppen på, at der ikke længere skal produceres mælk.

Det er på samme måde også godt for din dreng, hvis han ikke fra den ene dag til den anden går fra fuld amning til fuld modermælkserstatning. Det kan være hårdt fra hans mave. Ved at lave en gradvis overgang, så giver du også hans mave-og tarmsystem mulighed for at følge med :)

Og det du skal gøre er at erstatte en amning af gangen med flaske. Det betyder, at hvis du lige nu ammer f.eks. 6 gange i døgnet, så vil det være fint, at du begynder at amme 5 gange og give flaske 1 gang. Derefter ammer du 4 gange i døgnet og giver 2 flasker, så begynder du at give halvt/halvt - ammer 3 gange i døgnet og giver 3 flasker. Derefter kan du amme 2 gange i døgnet og give 4 flasker, amme 1 gang i døgnet og give 5 flasker - indtil du gradvist er kommet over på fuld flaske.

Hvor hurtigt du kan gå frem er individuelt. Det afhænger helt af, hvor meget mælk du har og producerer. Det vil være rigtig godt, hvis du kan strække tiden ...

Annonce

... mellem amningerne mere og mere, fordi det vil være med til at nedsætte din mælkeproduktion, når der går lang tid imellem, at din dreng dier hos dig. Når du begynder at give halvt/halvt vil det derfor være rigtig godt, hvis du skiftevis amme og skiftevis giver flaske.

Det vil også være en god idé at give flaske sen aften og nat, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon, så når du stopper med at amme om natten, så nedsætter det også din mælkeproduktion yderligere.

Det kan sagtens være sådan, at du er nødt til at bibeholde antal amning og antal flasker 1-2 døgn før du kan trappe yderligere ned. Her må du forsøge at mærke efter, hvad dine bryster kan holde til. Du må gerne opleve brystspændinger, men du bør ikke få ondt, og dit bryst bør ikke blive rødt og virke irriteret, så er det godt, hvis du kan lægge din dreng til og få ham til at tømme det ud. Men husk - jo hyppigere han dier, jo mere mælk producerer du, så når du vil stoppe amning, så handler det om at forlænge tiden imellem amningerne mere og mere, uden at du får brystbetændelse af det :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være en god idé at du bruger en tætsiddende BH, og at du ikke masserer eller stimulerer dit bryst f.eks. når du er i bad. Det handler om at stimulere brystet mindst muligt, så nedsættes mælkeproduktionen...

Du kan finde flere råd om både ammestop og flaskegivning i min bog "Helens bog om amning og flaske" :) Rigtig god jul :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder