Svar: Udfasning af amning - 4 mdr.
18. december 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Lillebrors mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Det lyder rigtig fint, at du vil udfase amningen og gå over til flaske - det kan du fint gøre med den alder, din dreng har, og det er en rigtig god idé at trappe gradvist ud.
Hvis du stopper med det samme, fra den ene dag til den anden, så vil du risikere at få en brystbetændelse, fordi du vil blive ved med at producere mælk, der så ikke tømmes ud. Derfor er det godt for din krop, hvis du gradvist kan indstille kroppen på, at der ikke længere skal produceres mælk.
Det er på samme måde også godt for din dreng, hvis han ikke fra den ene dag til den anden går fra fuld amning til fuld modermælkserstatning. Det kan være hårdt fra hans mave. Ved at lave en gradvis overgang, så giver du også hans mave-og tarmsystem mulighed for at følge med :)
Og det du skal gøre er at erstatte en amning af gangen med flaske. Det betyder, at hvis du lige nu ammer f.eks. 6 gange i døgnet, så vil det være fint, at du begynder at amme 5 gange og give flaske 1 gang. Derefter ammer du 4 gange i døgnet og giver 2 flasker, så begynder du at give halvt/halvt - ammer 3 gange i døgnet og giver 3 flasker. Derefter kan du amme 2 gange i døgnet og give 4 flasker, amme 1 gang i døgnet og give 5 flasker - indtil du gradvist er kommet over på fuld flaske.
Hvor hurtigt du kan gå frem er individuelt. Det afhænger helt af, hvor meget mælk du har og producerer. Det vil være rigtig godt, hvis du kan strække tiden mellem amningerne mere og mere, fordi det vil være med til at nedsætte din mælkeproduktion, når der går lang tid imellem, at din dreng dier hos dig. Når du begynder at give halvt/halvt vil det derfor være rigtig godt, hvis du skiftevis amme og skiftevis giver flaske.
Det vil også være en god idé at give flaske sen aften og nat, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon, så når du stopper med at amme om natten, så nedsætter det også din mælkeproduktion yderligere.
Det kan sagtens være sådan, at du er nødt til at bibeholde antal amning og antal flasker 1-2 døgn før du kan trappe yderligere ned. Her må du forsøge at mærke efter, hvad dine bryster kan holde til. Du må gerne opleve brystspændinger, men du bør ikke få ondt, og dit bryst bør ikke blive rødt og virke irriteret, så er det godt, hvis du kan lægge din dreng til og få ham til at tømme det ud. Men husk - jo hyppigere han dier, jo mere mælk producerer du, så når du vil stoppe amning, så handler det om at forlænge tiden imellem amningerne mere og mere, uden at du får brystbetændelse af det :)
Det kan også være en god idé at du bruger en tætsiddende BH, og at du ikke masserer eller stimulerer dit bryst f.eks. når du er i bad. Det handler om at stimulere brystet mindst muligt, så nedsættes mælkeproduktionen...
Du kan finde flere råd om både ammestop og flaskegivning i min bog "Helens bog om amning og flaske" :) Rigtig god jul :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske