Svar: Overspisning?
8. november 2016
Alder:
2 mdr.
Kære Nanna
Stort tillykke med din lille pige og velkommen til :)
Det er helt naturligt, at du i begyndelsen producerer ekstra mælk. Det er ret smart, at din krop på den måde sikrer, at der er mælk nok til din datter og efter nogle uger, så skulle din mælkeproduktion gerne begynde at tilpasse sig din datters behov...
Men hos jer, lyder det som om, at dette ikke helt er sket... Det er dog vigtigt at sige, at mange kvinder producerer meget mælk, og børn kan sagtens tage 400-500 gram på om ugen, uden at det behøver være noget problem. Men hos nogle kvinder, er der tale om en decideret overproduktion, og selvom det er dejligt, at du har masser af mælk, så lyder det som om, at hverken du eller din datter egentlig trives med det...
Hvis du producerer for meget mælk, så vil du ofte kunne se det på din datter. Hun kan blive ekstra grædende, hun vil virke meget vågen, og hun falder ikke rigtigt til ro ved brystet. Ofte gylper hun også. Og på trods af at hun dier ved brystet mere eller mindre hele tiden, så fornemmer du, at hun ikke rigtig bliver mæt af din mælk. Hun kan også have tynde afføringer og ondt i maven - og vil begynde ikke rigtig at tage nok på, trods den store mælkemængde...
Det bedste du kan gøre, er at få din datter til at die så lang tid som muligt på et bryst af gangen. Det er vigtigt, at du hjælper hende med at ”tømme” dit bryst helt, før du tilbyder hende modsatte bryst. Det kan være en god idé at skifte mellem forskellige ammestillinger, så du f.eks. starter med at lægge hende til i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, og så lade hende spise godt og effektivt der. Herefter tager du hende op, lader hende bøvse, pludrer med hende osv. Og når hun så viser sig parat, så lægger du hende til det samme bryst, men nu i tvillingestillingen, hvor hun ligger med kroppen ud under din arm. På den måde hjælper du hende til at få tømt brystet bedst muligt. Herefter kan hun så blive puttet til en lur, og når hun vågner igen, så gør du det samme men med modsatte bryst.
Det er hyppigheden af amning der øger mælkeproduktionen og jo længere tid der går mellem at barnet lægges til brystet, jo mere nedsættes mælkeproduktionen. Når du ammer fra et bryst af gangen, hjælper din datter med at spise godt i bund, putter hende til en lur og først derefter lægger til modsatte bryst, så går der naturligt lidt tid imellem hver amning og dermed skulle din mælkemængde gerne begynde at tilpasse sig lidt bedre til hendes behov.
Hvis du kan fornemme, at din datter har svært ved at få fat og ikke er i stand til at die tilstrækkeligt, så kan du også gøre det, at du malker en del af mælken ud med en brystpumpe og først derefter lægger til. Det vil hovedsageligt være vandholdig mælk, som du malker ud, og den mælk din datter får ved brystet, når hun efterfølgende lægges til, vil være den federe og mere mættende mælk. Nogle gange skal du kun gøre dette et par gange, og din mælkeproduktion vil så stille og roligt passe sig ind.
Med hensyn til udmalkning, så bruges det her for at komme i bund og hjælpe din datter med at få brystet tømt - det er vigtigt, at du ikke begynder at malke ud, når hun f.eks. sover, fordi du så vil stimulere til ekstra mælk... Hvis du både ammer og malker ud, så vil din krop tro, at der skal produceres mere og mere mælk - det er hyppigheden som øger mælkemængden og det giver derfor mere mælk at amme (eller malke ud) hver anden time i stedet for hver 4. time.
Hvis du malker ud, kan du naturligvis give din datter den udmalkede mælk og på den måde også fylde hende ekstra op, hvorefter hun så burde kunne sove en længere lur og forhåbentligt så have overskud og kræfter til så at spise effektivt og godt hos dig igen...
Nogle gange kan det også være en hjælp at bruge det, der kaldes blokamning. Det går ud på, at du lægger din datter til samme bryst igen og igen, og lader hende spise her, før du lægger til modsatte bryst. I begyndelsen skal blokken være mellem to-fire timer, men stille og roligt kan du øge tidsintervallet mellem, at barnet lægges til henholdsvis det ene bryst og det andet. Det vil sige, at du f.eks. ammer igen og igen på venstre bryst, og så går der måske fire-fem timer, før du tilbyder barnet højre bryst, hvor du så ammer igen og igen, indtil der atter er gået fire-fem, måske seks timer, før du igen tilbyder venstre bryst.
Når du kun lader din datter spise fra et bryst af gangen og "overhører" signalerne fra det modsatte bryst om, at det har brug for at blive tømt, vil din krop begynde at sætte produktionen af mælk ned. Hos mange kvinder, vil man derfor kunne opleve en forskel og en nedsættelse af mælkeproduktionen efter fire-syv dage.
Der er dog nogle ting, du skal være opmærksom på, når og hvis du vælger at blokamme:
- Mælken vil naturligt ikke løbe så hurtigt, og dit barn skal arbejde lidt mere for føden. Det behøver ikke være noget problem, men du skal være opmærksom på, at dit barn skal have en god sutteteknik og spise effektivt, selvom mælken flyder langsommere.
- Der vil være en øget risiko for at du får brystbetændelse, når og hvis du ikke får tømt dit bryst tilstrækkeligt.
- Din mælkeproduktion nedsættes, hvilket naturligvis er ønskeligt, når du overproducerer, men hvis du forlænger varigheden mellem amningerne for meget i starten, kan din mælkeproduktion nedsættes for meget, så dit barn pludselig kommer til at mangle mælk.
Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke græder, fordi hun har ondt. Du nævner, at hun har haft problemer med stivhed i nakken, men at dette nu er behandlet - og det er naturligvis vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke har problemer med sine led, stramme halssener eller lignende, som kan forklare, hvorfor det måske gør ondt, hvis hun ligger hos dig i en bestemt stilling, og hun derfor græder... Er hun undersøgt grundigt at jeres læge?
Hun kan også have en svampeinfektion. Svamp i munden kan også gøre det svært at spise.. ligesom det kan gøre rigtig ondt på dig...
Hvis hun har smerter, så kan det forklare, hvorfor hun søger brystet så meget. Det virker naturligt beroligende at sutte og når hun ligger i din favn, så er det trygt og genkendeligt. Hun kan høre dit hjerte, fornemme din vejrtrækning, din varme osv. ligesom da hun lå i livmoderen og det er derfor det mest trygge sted, hun kan være og derfor det hun vil søge... derfor lyder det som en god idé at du får jeres læge til at tjekke hende igennem, så du er sikker på, at hun ikke græder, er så uroligt og søgende som hun er, fordi hun reelt har ondt...
Jeg håber, at du kan bruge dette videre og jeg vil derudover anbefale dig især to af mine bøger "Helens bog om Amning og Flaske" og "Helens bog om Gråd og Trøst" :)
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske