Svar: Problemer med amning 7 uger gl. baby
5. november 2016
Alder:
1 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :)
Der kan flere flere ting, som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Du spørger til amningen og om han får mælk nok og her er der nogle tegn, som du kan lægge mærke til:
Det er vigtigt, at du har en fornemmelse af, at du har godt med mælk til ham. Dine bryster skal føles tunge, og når din dreng har spist hos dig, så skal brystet virke mere blødt og eftergiveligt. Det vil være helt normalt, at du ikke har brystspændinger på samme måde nu, som du havde de første 1-2 uger, ligesom det vil være normalt, at din mælkemængde føles størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din dreng spiser hos dig, så skal du kunne høre og se, at han spiser med en god rytme. I begyndelsen vil han måske die hurtigt - på den måde sætter han gang i nedløbsrefleksen - men stille og roligt skal du fornemme, at han spiser mere og mere rytmisk og du skal kunne høre, at han synker mælken. Du skal også kunne se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper dit bryst. Og ofte vil han falde veltilpas i søvn i forbindelse med amning.
Han vil melde sig selv til måltiderne - og nogle gange vil han die kortvarigt, kun tage toppen for at slukke sin tørst, de fleste gange vil han dog die i længere tid, og hvor du fornemmer, at han får et egentligt måltid. Det lyder rigtig fint, hvis han spiser ca. hver 3 time.
Du skal også kunne se, at hans mave fungerer godt. Hans afføring skal være grødet, gul og fortsat komme hyppigt. Han må ikke have svært ved at komme af med sin afføring. Han skal også tisse mindst 6 gange i døgnet og hans urin skal være klar - tit tisser han måske lige, når han får bleen af...
Og så skal han tage godt på og tommelfingerreglen lyder, at han skal tage mindst 200 gram på om ugen, men meget gerne mere...
Du skal også have en fornemmelse af at han virker glad, rolig og tilfreds. Han spiser, sover og når han er vågen, så har han overskud til at pudre og være i kontakt med dig. Det vil være naturligt, at han ikke kan være vågen i mere end højst 2 timer af gangen, så skal han have mad og så skal han sove igen. Men når han er vågen, så skal han virke vågen og aktiv og interesseret i omgivelserne og især interesseret i dit ansigt og din stemme.
Tegn på at han ikke trives med amningen kan være:
Du har svært ved helt at fornemme, om du har mælk nok. Det er svært at mærke, om mælken løber til og du oplever ikke rigtig brystspændinger. Der er ikke rigtig forskel på, hvordan brystet føles før og efter han har spist...
Når din dreng dier hos dig, så hiver han i brystet. Han forsøger at malke brystet ekstra og han bliver let irriteret, slipper, tager fat, slipper og græder.
Det er sjældent at han falder til ro ved amningen, men han græder, virker generelt urolig og meget søgende og sulten.
Der går længere og længere tid imellem hans afføring. Det er naturligt, at ammebørn kan have længere tid mellem afføringerne i 8-9 ugers alderen, men lige nu bør du stadig have en fornemmelse af, at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud...
Hans vandladninger er sparsomme. Han tisser ikke så tunge tissebleer, bleerne virker ikke rigtig våde nok. Hvis du er i tvivl, hvor meget han tisser fordi bleen suger, så prøv at lægge et blødt papirlommetørklæde ind i bleen og se om det bliver vådt. Hvis papirlommetørklædet holder sig tørt i 4-6 timer, så får han ikke mælk nok...
Læg mærke til hans vægt. Han skal blive ved med at tage nok på.
Oplever du ham meget grædende, vågen og urolig, så kan det også være tegn på, at han har brug for mere mælk.
Modsat, så kan han også være sløv, fordi han mangler mælk. Han sover, er svær at vække, dier sparsomt og falder i søvn ved brystet. Børn kan altså godt blive slappe og virke som "et meget nemt barn", fordi de mangler mælk.
Han virker måske tør i huden, det er som om at huden mangler lidt spændstighed, og du skal generelt lægge mærke til, hvordan han ser ud. Han må ikke være bleg, virke grå i kuløren, og huden må ikke være marmoreret. Han skal have en sund hudfarve, se frisk ud i huden.
Læg også mærke til den store fontanelle (der hvor kraniets knogler mødes oven på hovedet). Virker den indsunken og forbliver den indsunken, selvom han har spist hos dig - så kan det være tegn på at han ikke får mælk/væske nok.
Det er jo altid sådan, at når man ammer, så ved man aldrig helt, hvor meget barnet får og derfor er du nødt til at forsøge at se på de signaler han sender og stole på din fornemmelse...
Du fortæller, at han ikke sover mere end 13 timer i døgnet - det er ikke meget, når man kun er 7 uger gammel, og det kan godt være tegn på, at han har brug for mere mad. Du fortæller også, at han ofte slipper brystet, dier, tager fat, bliver irriteret - uanset om der kommer mælk ud i stråler eller brystet føles "tørt"... dit bryst skal helst ikke føles tørt, når han ikke er ældre og når han dier hver 3 time... du skal helt have en fornemmelse af at der er mælk nok og også meget gerne opleve, at mælken nogle gange sprøjter, fordi nedløbsrefleksen er kraftig...
Det er vigtigt, at du er opmærksom på hans sutteteknik. Han skal die med korrekt teknik for at kunne arbejde med brystet og stimulere til mælkedannelse. Han skal have ret meget bryst inde i munden og skal kunne svøbe med tungen omkring din brystvorte og være i stand til at trække brystvorten langt tilbage i svælget. Han skal krænge sin underlæbe ud og du skal kunne se, at han bruger hele kæben, når han sutter og ikke kun sutter med strutmund. Han bør ikke have smilehuller i kinderne, når han dier... du kan få din sundhedsplejerske til at tjekke hans sutteteknik, hvis du er i tvivl.
Det kan være en god idé, hvis du kan prøve at amme ham med forskellige ammestillinger, fordi han stimulerer dit bryst forskelligt alt efter, hvordan han bliver lagt til. Nogle gange kan det også være lettere for ham at få fat og hjælpe ham til at die ved brystet, igen få lyst til brystet, hvis han lægges til på en ny måde.
Pas på at du ikke presser hans hoved for meget ind til brystet, når du vil hjælpe ham til at få fat. Hvis du har din hånd på hans baghoved, kan han føle sig presset. Prøv derfor at guide ham til brystet, hvor du holder hans hoved ved hans nakke og hvor du lader hans hoved hvile på din arm eller på ammepuden eller på madrassen, hvis du ligger ned og ammer ham i din seng...
Prøv om du kan stimulere dit bryst og få mælken til at løbe lidt før du lægger ham til, så han med det samme kan mærke, at der er noget at komme efter, og derfor får lyst til at tage fat og die. Du kan stimulere med dine hænder eller du kan bruge en brystpumpe, hvis du har en sådan...
Du kan godt øge din mælkeproduktion ved at stimulere og malke ud med en brystpumpe, men din dreng er den bedste til at stimulere dig. Det er derfor vigtigt, at han stadig kommer til brystet. Det fungerer sådan, at jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du. Det betyder, at hvis du lægger til hver anden time, så producerer du mere mælk, end hvis du lægger til hver 4 time. En del af forklaringen på at han søger brystet hyppigere nu og spiser mere kortvarigt, kan derfor også være, at han fysisk er ved at være så stor, at han har behov for at få sat din mælkeproduktion op og netop ved at melde sig hyppigere, så øges din mælkemængde. Hvis det er tilfældet, og du i øvrigt følger hans behov, så burde han dog i løbet af 1-2 døgn have øget din mælkemængde tilstrækkeligt og burde så atter spise godt og langvarigt og derefter falde i søvn og sove mæt og tilfreds... og det lyder ikke helt til at være tilfældet hos jer...
Du fortæller, at du har givet ham en sut, da han var ca. 3 uger gammel - hvor meget bruger du sutten og hvordan? Det er vigtigt, at du ikke holder ham hen med sutten. Hvis han græder, er ked af det, når han skal skiftes og før du lægger ham til brystet, så skal han ikke have sutten. Det er vigtigt, at du lægger ham til brystet i stedet. Hvis han er holdt hen med en sut, så har han brugt en masse kræfter på at sutte på den og har så ikke energi nok til at die på brystet, når han lægges til der. Derfor bør sutten først bruges som afslutning på en amning - når han er mæt og godt fyldt op med mælk, så kan brystvorten erstattes med sutten og han kan sutte et par gange og derefter falde i søvn. Du spørger om han kan have glemt at sutte - og på en måde ja - hvis han sutter for meget på sutten, så kan det gå ud over amningen...
Da han ikke er ældre end han er og da han kun sover de ca. 13 timer i døgnet, så synes jeg faktisk at du skal forsøge at få lidt ekstra mælk i ham - og hvis du ikke kan få ham til at tage nok fra ved dit bryst, så synes jeg at du skal give ham ekstra mælk ved siden af amningen. Det kan så enten være udmalket modermælk eller modermælkserstatning.
Når du supplerer ham vil det være rigtig godt, at du ikke erstatter en amning med den ekstra mælk, men at du i stedet starter med at amme ham og direkte efter amning så tilbyder du ham den ekstra mælk. Så han fyldes ekstra op i forbindelse med en amning og stadig stimulere dit bryst inden. Herefter vil han sandsynligvis falde i søvn og sove en god lur og er så klar til at die mere effektivt, når han atter vågner - og så må du prøve at vurdere, hvorvidt han igen har brug for supplement.
Da det er første gang du skriver til mig og da alt er så nyt endnu for jer, så ved jeg naturligvis ikke, hvilke tanker du gør dig omkring amning, modermælkserstatning osv. Der er forskellige muligheder alt efter, hvad du gerne vil og tænker vil fungere bedst hos jer.
Hvis du gerne vil bibeholde amningen så længe som muligt, så kan det være en god idé at du malker ud og giver den udmalkede mælk på en kop eller måske en 10 ml engangssprøjte. Du kan også bruge det, der kaldes et lact-aid-system eller hjælpebryst. Det består af en lille slange, en sonde som man sætter fast ved brystet. Den ene ende af sonden ved brystvorten og den anden ende f.eks. ned i en flaske, hvori den ekstra mælk er. Når barnet dier ved brystet, får det både mælk fra slangen og fra brystet og suppleres således uden at få flaske i munden ...
Denne metode bruges især til for tidligt fødte børn, som har for svag sutterefleks til at stimulere brystet helt selv. I stedet for at give barnet sonden ned i maven, vil barnet altså stille og roligt lære at spise ved brystet. Det er barnet som har kontrollen og barnet bliver ernæret af en omgang.
Når det kan anbefales at vente med at introducere flasken, så er det fordi sutteteknikken er meget forskellig på flaske og på et bryst og samtidig er det betydeligt lettere at spise af en flaske - det betyder at jo yngre barnet er, når man introducerer flasken, jo større risiko er der for, at barnet vil foretrække flasken og afvise brystet og amningen derfor stoppe helt.
Når det er sagt, så er der dog intet i vejen for at give flaske. Nogle foretrækker dette og føler, at det giver en ro netop at vide præcist, hvor meget barnet har drukket. Samtidig med at far også kan tage over og mor på den måde få lidt frirum...
Lad mig vide hvad du tænker og har lyst til... Og derudover vil jeg også anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du finde svar på alt omkring amning, ammeproblemer, ammestillinger, udmalkning osv. Og det samme omkring flaske, modermælkserstatning, flaskestillinger osv.
Jeg glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske