Svar: Brystsut og powernapping

5. september 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mathilde

Tak for dit brev, velkommen til og stort tillykke med den lille store dreng :)

En fødselsvægt på 5 kg, det er noget af en kampvægt, og jeg kan godt forstå, at du synes det kan være svært at følge med... Det er super flot, at det er lykkes for dig! Og det lyder også som om, at du har fint med mælk, men det kræver, at du ammer hyppigt og det er naturligt hårdt :)

Det er sådan, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er vandholdig. Den ligner lidt skummetmælk, hvis man malker den ud. Og den slukker tørsten. Den næste del af mælken er den egentlige mad. Den er lidt mere hvid og ligner lidt letmælk i konsistensen. Og den sidste del af det man kalder fløden. Det er en federe mælk. Hvis man malker ud, så kan man ofte se fløden lægge sig øverst i flasken. Det er den mælk som giver "elastikker" og "dobbelthager".

Når man ammer, så vil barnet nogle gange melde sig og die kortvarigt. Her får barnet den vandholdige og dermed tørstslukkende mælk. Det er rigtig smart, at man på den måde kan regulere ind efter barnets behov. Derfor er det ikke pjat eller hyggesutten, når barnet nogle gange kun dier et par minutter, så er det fordi barnet er tørstig.

Andre gange, så vil barnet melde sig og spise i længere tid og spise mere effektivt. Her får barnet så den egentlige mad. Det man kalder for et hovedmåltid. Der skal helst være mindst 6 hovedmåltider dagligt med den alder din dreng har. Det vil sige, at han bør spise mindst hver 4 time, gerne mere - og derudover kan han så have flere tørstslukkende måltider. Måske har han brug for 8 hovedmåltider, da han er så stor, som han er...

Det er vigtigt, at han spiser fra et bryst af gangen, men du må samtidig gerne amme ham fra begge bryster... Du kan arbejde på en ammerytme, hvor du ammer ham fra det ene bryst, lader ham spise godt og effektivt der - gerne til han selv slipper - og derefter kan du så tilbyde ham toppen fra modsatte bryst, og derefter putte ham. På den måde får han et fuldt måltid og noget tørstslukkende efterfølgende:)

Næste gang du så ammer, så starter du der, hvor han to toppen sidst. Hjælper ham med at spise i bund der, blive bøvset af, pludre lidt, du kan skifte ham og så kan du tilbyde ham toppen fra modsatte bryst - hvorefter han så skal sove.

Nogle gange kan det også være sådan, at han spiser fra det ene bryst, falder lidt i søvn, du tager ham fra og han vågner lidt op til dåd, og så lægger du ham til samme bryst men i en anden stilling, for på den måde at hjælpe ham til at "tømme" brystet bedre og få den lidt federe og mere mættende mælk med ud - hvorefter han så puttes til en lur.

Du må altså gerne, med den alder din dreng har nu, prøve om du ved at amme ham af to omgange kan fylde ham lidt ekstra op mellem hver lur, så han kan sove et lidt længere søvnstræk og så antallet af amninger måske kan blive skruet lidt ned :)

Derudover så er det helt naturligt og faktisk rigtig godt, hvis du ammer ham, før han skal sove. Det at få bryst får ham til at slappe af og det hjælper ham ind i søvnen på en god måde. Samtidig sikrer det, at han kan sove et lidt længere søvnstræk, før han vågner og har brug for mælk igen. Hvis han er ammet en time før han puttes, så vil han naturligt ikke kunne sove så længe, før han melder sig fordi han atter har behov for mælk. Derfor bør mælk indgå som en fast del af hans putteritual.

Jeres lillebror er 10 uger gammel og det er helt naturligt, at han har et stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hans alder og det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre. Jeg forstår dog godt, at det kan være svært også at tage sig af storesøster og være der for hende, hvis lillebror skal sove hos ...

Annonce

... dig :) Derfor må du naturligvis gerne arbejde på at lære ham at sove lidt på afstand af mor og far...

Det kan være en god idé at svøbe ham. Han er nok ved at være for stor til et rigtigt babysvøb, men han kunne f.eks. have glæde af en sovepose. En voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås i mange priser og kvaliteter. Det at være puttet i en sovepose vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv, han vil føle sig omsluttet, men det vil være af posen og ikke af dine arme. Samtidig vil den være genkendelig for ham, så han på sigt i princippet vil kunne sove hvor som helst, når bare han har sin pose ...

Du kan med fordel amme ham, skifte hans ble og i den forbindelse putte ham i soveposen og så amme ham igen - imens han ligger i sin pose og derefter få flytte ham ned, hvor han skal sove.

Når du lægger ham fra dig, så skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket, fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt, at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.

Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i barnevognen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du må gerne erstatte brystet med en sut og se om du kan vænne ham til at bruge den. Du må også gerne give ham en putteklud, der dufter lidt af mor, så han føler, at du følger med ham ned i sengen, barnevognen, vuggen... Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage, hvis han ligger i sengen, så kan du evt. købe et par brio-bedrockers, så du kan vippe sengen lidt og lulle ham i søvn på denne måde :)

Du må også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham der - og så kan du lade ham ligge, hvor han er faldet i søvn. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. Du må også meget gerne blive liggende sammen med ham og selv få lidt hvile i løbet af dagen.

Der findes rigtig mange sutter på markedet og hvilken sut, jeres dreng vil acceptere, er nødt til at komme an på en prøve. Nogle børn trives bedst med en lille sut, andre har brug for en meget stor sut. Nogle børn har brug for at sutten er lang, andre at den er kort. Nogle accepterer en flad anatomisk sut, andre børn vil helst have en rund sut. Det kan også være et forsøg værd at prøve med både latex/naturgummi og silikone. Kan du få ham til at sutte på din lillefinger? Hvis han vil det, så prøv at måle hvor langt inde i munden han har din finger - det kan give lidt idé om, hvor lang sutten måske skal være, så den passer til hans mund...

Og så vil jeg også lige nævne, at en slynge eller en vikle måske også kunne være noget for jer. Det at gå med ham tæt på, give ham masser af nærhed og tæt kontakt vil måske gøre, at han sover lidt længere søvnstræk - samtidig med, at du kan have hænderne lidt fri og derfor også få lavet nogle lidt mere praktiske ting en gang imellem...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)