Svar: Kun amme på det ene bryst frem til fravænning?
3. august 2016
Alder:
11 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Du kan godt udtrappe amning ved kun at amme på et bryst. Der vil være rigeligt mælk, og han vil få de næringsstoffer fra mælken, som han har behov for. Der er således ikke nogen ernæringsmæssig grund til, at du ikke skulle kunne gøre det på denne måde.
Man kan godt amme fuldt på et bryst - hvis man f.eks. har fået fjernet det ene bryst, eller hvis man har tvillinger, så kan barnets behov for mælk godt blive dækket af et bryst.
Udfordringen handler om, at du sandsynligvis vil blive lidt asymmetrisk. Hvis du har masser af mælk i venstre bryst og ikke noget mælk i højre bryst, så kan du godt komme til at se lidt "skæv ud". Men med den alder din dreng har og amning kun en gang i døgnet, så tænker jeg dog, at det vil være minimalt, hvor stor en forskel der vil være, og det vil jo være i en begrænset periode.
Jeg tænker derfor, at det godt kan være en måde at trappe ud på, hvis det vil fungere bedst for jer - og det lyder sådan :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske