Svar: Grøn afføring - 2 måneder
1. august 2016
Alder:
2 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at det går bedre med jeres lille dreng - og at han græder mindre nu og sover lidt bedre - dejligt! :)
De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul (den kan godt være lidt grønlig, så den ligner lidt remoulade:)), herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.
Når afføringen bliver grøn, så skyldes det først og fremmest, at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn - i det tilfælde, kan det være godt lige at få det tjekket af en læge - men afføringens farve kan altså variere meget og stadig være helt normal.
Det er også sådan, at børn der får modermælk ofte har hyppigere og tyndere afføringer, end børn der får modermælkserstatning. Derfor vil man godt kunne fornemme en forskel på barnets afføringer alt efter, om man ammer eller giver flaske - og får barnet f.eks. allergiforebyggende erstatninger, vil afføringen ofte også være mere grønlig, end hvis barnet får almindelig modermælkserstatning.
Undersøgelser viser, at modermælk tager smag efter, hvad mad moderen spiser - og man vil nogle gange godt kunne se forskel på mælken, - og også mælkens farve, alt efter moderens indtag af mad. Man lægger normalt ikke mærke til dette, men hvis man f.eks. malker ud, vil man nogle gange kunne se, at mælken godt kan skifte lidt farve. Det er helt normalt og ofte helt uden problemer...
Det er også sådan, at modermælk består af flere forskellige dele, hvor den første del af mælken er mere tynd og vandholdig, og den sidste del er mere tyk som fløde. Hvis barnet har tendens til at spise kortvarigt på hvert bryst, så vil barnet naturligt få en forholdsvis stor mængde af den vandholdige mælk, og det kan give ekstra uro i maven. Hvorimod, hvis barnet spiser længere og mere effektivt på et bryst af gangen, så når barnet bedre ind til den lidt federe mælk, som ligger tungere i maven og som også giver mere ro i maven.
Nogle børn spiser meget uroligt ved brystet. De spiser lidt, slipper, tager fat, dier igen, slipper og tager atter fat. Når de har svært ved at holde vakuum længerevarende og slipper hyppigt, så sluger de ofte også mere luft, og det kan igen give mavekneb...
Der kan derfor godt være en sammenhæng mellem jeres jeres drengs måde at spise på, og hvis han virker til at få lidt ondt i maven. Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at du overproducerer lidt - men som udgangspunkt lyder det, som om at du har passende med mælk, og at han tager det på, som han skal. Det, at han slipper og mælken sprøjter, er i princippet et godt tegn og tegn på, at du har en hurtig nedløbsrefleks - og det igen kan godt være forklaringen på, at han spiser hurtigt ved brystet. Man kan ikke sætte tid på en amning - hvor længe det tager for barnet at "tømme" et bryst afhænger helt af barnets sutteteknik og din nedløbsrefleks. Og hvis han er rigtig god til at die og har et "stort sug", og din mælk samtidig løber hurtigt til ham, så vil han naturligt ikke bruge så langt tid på at spise. Nogle børn kan derfor "tømme et bryst" på 5-10 minutter, hvor andre skal bruge 20 minutter eller mere på det.
Når jeg skriver "tømme" i gåseøjne, er det fordi han aldrig tømmer brystet fuldstændig. Der vil altid være lidt tilbage, som han kan få. Men det skal være sådan, at når han har spist fra et bryst, kan du mærke forskel på dette bryst og så det bryst, som han endnu ikke har spist fra. Du skal kunne fornemme, at det bryst, som han har spist fra er mere eftergiveligt og blødt.
Når alt dette er sagt, er det dog en god idé, hvis du kan hjælpe ham til at "tømme" et bryst af gangen - altså spise så længe som muligt fra en side, før du lægger ham til modsatte bryst. Du kan med fordel gøre det, at du starter med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn. Når han så efter 5-10 minutter slipper, så giver du ham en lille pause, hjælper ham med at bøvse osv. Og derefter lægger du ham så til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Det kan gøre, at han så spiser lidt længere tid på det ene bryst og dermed får den lidt federe mælk med ud - og dermed får lidt mere ro i maven og måske lidt mere gul afføring :) Det skal kun være et tilbud - hvis han efter at have spist fra det ene bryst, tydeligt virker mæt og ikke har behov for mere, så skal han naturligvis ikke presses til at spise, men det er godt at give ham tilbuddet.
Det vil ofte være sådan, at han vil spise hver 3-4 time - hvor han får et hovedmåltid og dermed "tømmer brystet" - men derudover, vil han ofte have brug for at få en "tørstslukker" ind imellem, hvor han så dier mere kortvarigt og netop får den vandholdige mælk, som slukker tørsten. Den fleksibilitet skal han have lov til at have. Det er netop fordelen ved at amme, at han nogle gange kan få tørstslukkende mælk og andre gange kan spise et fuldt måltid og på den måde selv regulere sit behov.
Det I fortæller lyder umiddelbart helt normalt og ikke som om, at der er grund til videre bekymring - men I skal naturligvis hjælpe ham med at få "tømt et bryst af gangen", så han ikke slatspiser, men kommer godt i bund :)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om amning og flaske". I den kan du læse mere om afføringsmønster, overproduktion og diverse udfordringer med at amme :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske