Svar: Døjer med hård mave trods amning

20. december 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, når du igen og igen oplever, at din dreng får hård afføring og du ammer ham. De fleste steder læser man jo, at børn der udelukkende får modermælk ikke får forstoppelse - det er dog ikke helt sandt:)

Det sker faktisk nogle gange, at børn får forstoppelse, selvom de ammes fuldt. Det er helt normalt, at der kan gå mange dage mellem afføringerne, modermælken indeholder ikke ret mange affaldsstoffer, og din dreng vil optage næringen af modermælken rigtig godt, så der er ligesom ikke noget, der kan udskilles som afføring. MEN, afføringen skal ikke være hård, fast og formet, når den kommer ud og det må ikke gøre ondt på ham at komme af med det - så har han forstoppelse.

Jeg vil anbefale at du prøver at give ham lidt laktulose. Det er et afføringsmiddel, der mest består af sukker. Det virker ved at trække væske ud i tarmen og gør afføringen blød. Det påvirker således ikke hans tarmbevægelser og der er ikke nogen risiko for at han får en "doven tarm". Du kan rolige prøve at give ham lidt laktulose og se, om det vil gøre en forskel hos jer.

Du må give ham op til 1 ml pr kg, han vejer. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 6 kg, så kan han få 6 ml i døgnet. Det vil være rigtig godt, hvis du deler dosis i to, så han tilbydes laktulose morgen og aften. Du kan f.eks. starte med at give ham 2 ml morgen og 2 ml aften og se, hvordan hans mave reagerer på dette. Hvis afføringen bliver blødere, så passer dosis. Hvis den stadig er hård, så kan du øge ham til 3 ml morgen og aften. Hvis han pludselig får tynd mave, så må du sætte dosis ned.

Du kan naturligvis godt overveje, om der er ...

Annonce

... noget i din kostsammensætning, som du skal ændre på.. Der er ikke belæg for at sige, at børn kan få maveproblemer, fordi mor spiser noget bestemt - i princippet må du spise en sund, varieret og helt almindelig kost, når du ammer. Men man ved, at modermælken tager smag efter, hvad kost moderen indtager, og nogle kvinder oplever også, at deres barn får ekstra luft i maven eller får ondt i maven, hvis de spiser visse fødevarer.

Der sker jo ikke noget ved, at du medtænker om du spiser noget, som kan virke forstoppende - eller modsat, måske prøve at medtænke, om du kunne spise noget, som kunne sætte lidt gang i maven... forskellige kåltyper, krydret mad osv. der kan sætte gang i maven hos dig, kan sagtens forsøges.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn reagerer også med hård mave, hvis mor indtager store mængder komælk - drikker du rigtig meget mælk, kunne det være et forsøg værd, at du sætter mængden af dette lidt ned. Forstoppelse kan godt være tegn på f.eks. mælkeallergi. Det vil være meget usædvanligt, at det viser sig via modermælken, men igen - hvis du drikker meget mælk, så skal forklaringen måske findes her - og du kan prøve at skrue dit indtag af mælk lidt ned.
Ellers er det generelt en god idé, at du drøfter det med jeres læge og får jeres dreng tjekket igennem, så du sikrer dig, at der ikke er en fysiologisk forklaring på hans forstoppelsesproblemer, ligesom du naturligvis skal have en fornemmelse af, at du har masser af mælk til ham, så det ikke er der, forklaringen ligger:) Du har dog tidligere beskrevet, at amningen fungerer rigtig godt og hans vægtøgning har været stor:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.