Svar: Døjer med hård mave trods amning
20. december 2015
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, når du igen og igen oplever, at din dreng får hård afføring og du ammer ham. De fleste steder læser man jo, at børn der udelukkende får modermælk ikke får forstoppelse - det er dog ikke helt sandt:)
Det sker faktisk nogle gange, at børn får forstoppelse, selvom de ammes fuldt. Det er helt normalt, at der kan gå mange dage mellem afføringerne, modermælken indeholder ikke ret mange affaldsstoffer, og din dreng vil optage næringen af modermælken rigtig godt, så der er ligesom ikke noget, der kan udskilles som afføring. MEN, afføringen skal ikke være hård, fast og formet, når den kommer ud og det må ikke gøre ondt på ham at komme af med det - så har han forstoppelse.
Jeg vil anbefale at du prøver at give ham lidt laktulose. Det er et afføringsmiddel, der mest består af sukker. Det virker ved at trække væske ud i tarmen og gør afføringen blød. Det påvirker således ikke hans tarmbevægelser og der er ikke nogen risiko for at han får en "doven tarm". Du kan rolige prøve at give ham lidt laktulose og se, om det vil gøre en forskel hos jer.
Du må give ham op til 1 ml pr kg, han vejer. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 6 kg, så kan han få 6 ml i døgnet. Det vil være rigtig godt, hvis du deler dosis i to, så han tilbydes laktulose morgen og aften. Du kan f.eks. starte med at give ham 2 ml morgen og 2 ml aften og se, hvordan hans mave reagerer på dette. Hvis afføringen bliver blødere, så passer dosis. Hvis den stadig er hård, så kan du øge ham til 3 ml morgen og aften. Hvis han pludselig får tynd mave, så må du sætte dosis ned.
Du kan naturligvis godt overveje, om der er noget i din kostsammensætning, som du skal ændre på.. Der er ikke belæg for at sige, at børn kan få maveproblemer, fordi mor spiser noget bestemt - i princippet må du spise en sund, varieret og helt almindelig kost, når du ammer. Men man ved, at modermælken tager smag efter, hvad kost moderen indtager, og nogle kvinder oplever også, at deres barn får ekstra luft i maven eller får ondt i maven, hvis de spiser visse fødevarer.
Der sker jo ikke noget ved, at du medtænker om du spiser noget, som kan virke forstoppende - eller modsat, måske prøve at medtænke, om du kunne spise noget, som kunne sætte lidt gang i maven... forskellige kåltyper, krydret mad osv. der kan sætte gang i maven hos dig, kan sagtens forsøges.
Nogle børn reagerer også med hård mave, hvis mor indtager store mængder komælk - drikker du rigtig meget mælk, kunne det være et forsøg værd, at du sætter mængden af dette lidt ned. Forstoppelse kan godt være tegn på f.eks. mælkeallergi. Det vil være meget usædvanligt, at det viser sig via modermælken, men igen - hvis du drikker meget mælk, så skal forklaringen måske findes her - og du kan prøve at skrue dit indtag af mælk lidt ned.
Ellers er det generelt en god idé, at du drøfter det med jeres læge og får jeres dreng tjekket igennem, så du sikrer dig, at der ikke er en fysiologisk forklaring på hans forstoppelsesproblemer, ligesom du naturligvis skal have en fornemmelse af, at du har masser af mælk til ham, så det ikke er der, forklaringen ligger:) Du har dog tidligere beskrevet, at amningen fungerer rigtig godt og hans vægtøgning har været stor:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske