Svar: Overvejelser omkring amning
27. marts 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg synes også, at det lyder som en god idé, at far rykker tilbage til soveværelset og får lov til at sove i dobbeltsengen! Og enten skal Bjørn sove i egen seng på eget værelse, eller han kan sove i egen seng i soveværelset, men hvor hans seng, så er koblet til din seng. Det at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen kan være en god idé. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver dog mulighed for at han netop puttes i egen seng, men tæt nok på til at du kan berolige ham med dine hænder og nærhed - uden at du behøver stå op om natten og hvor der også er plads til far i sengen. Bjørn lærer at sove i egen seng og hvis han om natten har brug for mere end din hånd, så kan han krybe ud af sengen og putte sig ind til dig - som du skriver, er han i separationsfasen og derfor ekstra tryghedssøgende lige nu…
Med hensyn til amning, så synes jeg at du skal lægge to amninger om aftenen. En amning, når han puttes til natten og en amning sen aften. Når han bliver 10 måneder, vil det netop være passende med to amninger i døgnet og når de ligger her, så påvirker de ikke hans indtag af rigtig mad i løbet af dagen. Den 3. amning kan du så lige nu lægge, når det passer ind efter, hvornår du er hjemme og hvornår du er på arbejde. Nogle dage vil han måske kunne springe den amning helt over og kan i stedet få lidt mme af en kop. Andre dage vil han (og du selv) nyde at du ammer ham, når du kommer hjem, fordi det er en dejlig måde for jer at mødes på, når I har været adskilt. Så denne amning må du prøve at placere, hvor du fornemmer at den kan ligge bedst og den må gerne variere i forhold til tidspunkt i løbet af dagen - men de to amninger aften og sen aften ligger fast.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, ris, pasta, kød, fisk. Der må gerne stadig være mos og også gerne mad i stykker, som han kan øve sig i at spise med fingrene og med en gaffel. Vand af kop.
Tilbydes kop med mme (eller du kan amme ham her, hvis du er hjemme)
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med mme. Du må også gerne tilbyde ham lidt tykmælk med revne æbler, men max 50-100 ml.
Han skal nomalt ikke ammes her, men hvis han viser behov for brystet og I har været adskilt hele dagen vil det nogle gange være dejligt for jer begge med en lille amning her.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Du fortæller at I ofte ikke spiser samtidig, men først spiser, når han er lagt i seng. Du kan derfor gemme rester fra aftenen i forvejen, så han på den måde stadig lærer at spise jeres mad… Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød, vand af kop (eller mme af kop hvis du ikke er hjemme).
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-01: Ammes x 1 og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg synes ikke du skal give ham bryst før du tager af sted, for det fjerner hans appetit og nedsætter mængden af hans madindtag. Du skal heller ikke amme ham kl 15, med mindre han virker til virkelig at søge dette eller hvis du ikke er hjemme til at amme ham om aftenen. De dage, hvor du ikke er hjemme til at amme han før middagsluren kan han blive tilbudt mme af kop i stedet.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil holde fast i amningen, og at det er svært for dig at slippe det helt - og jeg synes heller ikke, at du skal stoppe med at amme. Du må gerne amme ham om aftenen, så længe det kan lade sig gøre, og I begge nyder det.
Når du skal være væk et par dage, så må de der passer ham tilbyde ham mme af kop, men hvis du kun er væk mellem kl 9-18.30, så skal han kun have mme før middagsluren, og du kan stadig amme ham aften og sen aften. I princippet behøver han ikke flaske med den alder han har, men hvis det fungerer med flaske, så er det fint - også selvom han ikke drikker så meget, lidt har også ret. Det er dog ikke mælkeindtaget der skal sættes op, men antallet af amninger, der skal sættes ned:)
Rigtig mange kvinder vil sagtens kunne amme 1-2 gange i døgnet i længere tid og amningen vil ofte naturligt indgå som en del af putningen om aftenen. I takt med at han bliver ældre, vil I naturligt kunne indføre puttebamse, godnathistorie osv. og far vil kunne komme mere på banen…
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske