Svar: Overvejelser omkring amning

27. marts 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Nanna

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg synes også, at det lyder som en god idé, at far rykker tilbage til soveværelset og får lov til at sove i dobbeltsengen! Og enten skal Bjørn sove i egen seng på eget værelse, eller han kan sove i egen seng i soveværelset, men hvor hans seng, så er koblet til din seng. Det at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen kan være en god idé. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver dog mulighed for at han netop puttes i egen seng, men tæt nok på til at du kan berolige ham med dine hænder og nærhed - uden at du behøver stå op om natten og hvor der også er plads til far i sengen. Bjørn lærer at sove i egen seng og hvis han om natten har brug for mere end din hånd, så kan han krybe ud af sengen og putte sig ind til dig - som du skriver, er han i separationsfasen og derfor ekstra tryghedssøgende lige nu…

Med hensyn til amning, så synes jeg at du skal lægge to amninger om aftenen. En amning, når han puttes til natten og en amning sen aften. Når han bliver 10 måneder, vil det netop være passende med to amninger i døgnet og når de ligger her, så påvirker de ikke hans indtag af rigtig mad i løbet af dagen. Den 3. amning kan du så lige nu lægge, når det passer ind efter, hvornår du er hjemme og hvornår du er på arbejde. Nogle dage vil han måske kunne springe den amning helt over og kan i stedet få lidt mme af en kop. Andre dage vil han (og du selv) nyde at du ammer ham, når du kommer hjem, fordi det er en dejlig måde for jer at mødes på, når I har været adskilt. Så denne amning må du prøve at placere, hvor du fornemmer at den kan ligge bedst og den må gerne variere i forhold til tidspunkt i løbet af dagen - men de to amninger aften og sen aften ligger fast.

En plan for dagen kan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, ris, pasta, kød, fisk. Der må gerne stadig være mos og også gerne mad i stykker, som han kan øve sig i at spise med fingrene og med en gaffel. Vand af kop.

Tilbydes kop med mme (eller du kan amme ham her, hvis du er hjemme)

Puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med mme. Du må også gerne tilbyde ham lidt ...

Annonce

... tykmælk med revne æbler, men max 50-100 ml.

Han skal nomalt ikke ammes her, men hvis han viser behov for brystet og I har været adskilt hele dagen vil det nogle gange være dejligt for jer begge med en lille amning her.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Du fortæller at I ofte ikke spiser samtidig, men først spiser, når han er lagt i seng. Du kan derfor gemme rester fra aftenen i forvejen, så han på den måde stadig lærer at spise jeres mad… Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød, vand af kop (eller mme af kop hvis du ikke er hjemme).

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Sen aften 23-01: Ammes x 1 og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Jeg synes ikke du skal give ham bryst før du tager af sted, for det fjerner hans appetit og nedsætter mængden af hans madindtag. Du skal heller ikke amme ham kl 15, med mindre han virker til virkelig at søge dette eller hvis du ikke er hjemme til at amme ham om aftenen. De dage, hvor du ikke er hjemme til at amme han før middagsluren kan han blive tilbudt mme af kop i stedet.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil holde fast i amningen, og at det er svært for dig at slippe det helt - og jeg synes heller ikke, at du skal stoppe med at amme. Du må gerne amme ham om aftenen, så længe det kan lade sig gøre, og I begge nyder det.

Når du skal være væk et par dage, så må de der passer ham tilbyde ham mme af kop, men hvis du kun er væk mellem kl 9-18.30, så skal han kun have mme før middagsluren, og du kan stadig amme ham aften og sen aften. I princippet behøver han ikke flaske med den alder han har, men hvis det fungerer med flaske, så er det fint - også selvom han ikke drikker så meget, lidt har også ret. Det er dog ikke mælkeindtaget der skal sættes op, men antallet af amninger, der skal sættes ned:)

Rigtig mange kvinder vil sagtens kunne amme 1-2 gange i døgnet i længere tid og amningen vil ofte naturligt indgå som en del af putningen om aftenen. I takt med at han bliver ældre, vil I naturligt kunne indføre puttebamse, godnathistorie osv. og far vil kunne komme mere på banen…

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to